Yakuza 0 Recension

Alltsammans känns autentiskt och det är få stunder som jag slappnar av under dialoger för jag vet att något dramatiskt kan inträffa närsomhelst.

Yakuza är vid första anblick en spelserie som är gjord av Japaner, för Japaner. Det kan också förklara varför INGEN installation har sålt bättre i västvärlden jämfört med sitt hemland. Om du är ny till serien kan jag informera att första Yakuza släpptes 2005. Det är tekniskt sett det första spelet som kom till PlayStation 2, men det dröjde ända till PS4:ans debut innan du får ta del av händelserna som startade alltihop.

I Yakuza 0 får du följa Kazuma Kiryu och Goro Majima, två gangstermedlemmar och deras vardagsliv i den kriminella undervärlden. Karaktärernas händelser utspelar sig i två fiktiva städer i Japan anno 1988 och även om utvecklarna envisas med att det kalla för ”open-world” känns det mer som korridorer sprängfyllda av innehåll. Det finns verkligen drösvis av aktiviteter att fördriva tiden med som bland annat baseboll, pilkastning, arkadhallar och naturligtvis karaoke samt mycket, mycket mer. En del av dessa känns betydligt mer genomtänkta men i sin helhet kombinerat med alla sidouppdrag kan du lätt fördubbla din totala speltid efter du tagit dig genom spelets 30 timmar allvarsamma historia. Du kommer hoppa fram och tillbaka mellan Kiryu och Majima och utvecklarna har lyckats skapa en väldigt seriös ton i handlingen som förstärks tack vare väldigt detaljerade ansiktsanimationer och imponerande röstskådespelare. Alltsammans känns autentiskt och det är få stunder som jag slappnar av under dialoger för jag vet att något dramatiskt kan inträffa närsomhelst. Paradoxalt nog kan det också förekomma stunder som är rent ut sagt absurda och vansinniga men när spelet visar sin seriösa sida är det som bäst.

yakuza-0-img02Dessvärre kan jag inte säga detsamma för den öppna världen, visst ser det ut som Japans mest livliga turiststäder fyllda av liv men miljöerna känns inte i närheten lika välpolerade som huvudkaraktärernas ansiktsanimationer och då ska vi inte tala om alla ”slagpåsar” som går omkring på dess gator. Dina två gangstrar har olika stridstekniker och i Yakuza 0 är pengar den viktigaste valutan, något som du kan få mer av genom att klå upp personer på gatan som inte vet hur man väljer sina strider. Du kan skifta mellan olika typer av stilar och en del av bossarna är avsevärt mycket lättare att hantera när du hittat en slagkombination som fungerar för just den fighten. Utvecklarna må ha förbättrat stridsmekaniken under många år och det har med största sannolikhet aldrig varit lika bra som nu men i en tid när Rocksteady Studios egen Arkham-serie satt en ny standard för denna typ av slagsmål känns det som att Yakuza ligger långt efter. Det finns en estetisk differens och en uppsjö av olika typer av fiender men även om dessa bär olika ansikten och skrud är det i grund och botten väldigt lika attackmönster och därför dröjer det inte länge innan hela momentet känns repetitivt. Tacksamt behöver du inte lägga allt krut på dina knogar utan det finns andra möjligheter för en lukrativ inkomst.

yakuza-0-img01Yakuza 0 har trots en del brister stora möjligheter att slå igenom i väst tack vare det simpla faktum att det är en ursprungshistoria och utspelar sig innan seriens berättelse tagit för många sidospår. Det är också ett ypperligt tillfälle att se om detta kan vara en serie för dig att ta tag i. Alla veteraner som redan hängt med sedan -05 kommer fröjdas över möjligheten att lära känna Kazuma Kiryu ännu bättre och det är inte bara striderna som blivit bättre. I stort allt som ni fått bekanta er med under ett decennium har finputsats och Sega levererar det ultimata Yakuza för både nya spelare och trogna anhängare.

• Autentisk känsla
  • Drösvis av sidospår
  • Allvarlig handling