XCOM 2 Recension

Daniel Green är svårt skadad och tampas med post-traumatisk stress. Anders Sandberg dog i den senaste räden. Victor Holyba försöker hålla modet uppe hos Joakim Sjöberg och Victoria Saade, men jag tror inte att jag har resurser nog för ännu en skarp situation till.

XCOM 2 är lika oförlåtligt som sina föregångare och lever onekligen upp till det arv som togs upp i och med XCOM: Enemy Unknown. Spelet är satt tjugo år efter rebooten:s dramatiska avslut, i en verklighet där mänskligheten förlorade kriget mot den invaderande alien-rasen. Så börjar vår nya kamp i en värld som inte längre tillhör oss.

Den nya världens krig har övergått i ett kallt sådant, där majoriteten av den kvarstående mänskligheten har tvingats till underkastelse. Den hänsynslösa och utomjordiska regimen kallar sig själv ADVENT och har antagit en ny och mänsklig skepnad som ett sätt att avsätta Jordens tidigare regenter. Det tidigare XCOM-maskineriet är splittrat och nästintill helt förintat, så när som på ett liten styrka ledd av vår tidigare adjutant Central, som nu har tvingats till att bedriva ett gerilla-krig mot en hopplöst mäktig fiende. Spelaren, känd för sina soldater som inget mindre än ”Commander”, vaknar upp efter en lång tid i fientligt fångenskap och tilldelas ingen vila innan det är dags att återigen ta över kommandot i kriget för planetens överlevnad.

Xcom1

XCOM 2 bedriver precis samma agenda som ”Enemy Unknown” och blir för meriterade soldater en bekväm återkomst till ett krig som vi redan kan och känner till. Precis som tidigare så består pudelns kärna av två tydliga aspekter – Å ena sidan finner vi hanterandet, organiserandet och driften av det egna högkvarteret, å andra sidan anförandet av våra soldater i spelets nu slumpmässiga kartor. Ombord ‘The Avenger’, det massiva moderskeppet byggd på alien-teknologi bedrivs det globala kriget med vapen som utgörs av information, resurser och kontakter. Spelaren manövrerar här runt hemisfären med uppsåt att knyta kontakter med andra, lokala motståndsrörelser och organisationer i en kampanj för att utöka sina egna chanser. På detta sättet kan XCOM-styrkan införskaffa sig nya resurser och den utökade arsenalen som krävs för att gå ifrån en ambitiös gerilla till en blixtrande krigsmaskin. Precis som i ”Long War”-modden som byggdes av fans till ”Enemy Unknown” så kommer våra mystiska ockupanter att bedriva en egen global kampanj, vilket betyder att även de rör sig kring planeten och bedriver egen forskning som får direkt påverkan på de fiendestyrkor som vi sedan stöter på i strid. Ännu mer än tidigare så läggs tyngd och fokus på just denna aspekt av XCOM-upplevelsen och på många sätt så är det här som kampanjen både utspelar sig och avgörs. Forskare och ingenjörer utgör faktisk personal bland dina enheter och kan nu sysselsättas i de olika faciliteter som spelaren konstruerar i sin bas för att utgöra en bonus för deras produktionscykel.

XCOM2-2

Självklart är diplomatin från högkvarteret endast ett skuggspel bakom de strider som spelaren med hög frekvens utsätts för. När som helst kan den motsatta ADVENT-kampanjen utgöra ett nytt hot utmed spelarens kontaktnät och tvinga fram behovet av trupper på marken. I samma manér som förut så bestyckar spelaren sina soldater efter egen smak och skickar sedan iväg dem till frontlinjen. Som tidigare så utgörs trupperna av ett par olika klasser som påverkar deras färdigheter och kapacitet och genom att meriteras i strid så får spelaren chans att ytterligare specialisera dem inom deras klassificering. I de flesta fall kommer spelarens trupper att anlända till slagfältet utan fiendernas vetskap och därmed inleda striden i en för spelet helt ny fas som går under namnet ”Concealment”. Så länge som spelaren håller sina trupper gömda för motståndarens ögon så kan denne omsorgsfullt manövrera runt sina soldater tills det att denne själv är redo att inleda striden. Detta stealth-moment är en helt ny faktor till spelets spektrum, men det är ingenting som någonsin ersätter stridsmomenten. Att bemästra den inledande concealment-fasen visar sig snabbt vara en nyckel till framgång och kan ofta göra hela skillnaden mellan en blixtframgång och ett våldsamt nederlag. Till skillnad från i föregångaren har Firaxis nu dragit nytta av sin PC-exklusivitet för att introducera de slumpmässigt genererade kartorna som man valde att utesluta ur ”Enemy Unknown”. Ett specifikt uppdrag kommer alltid att innehålla sina specifika fokuspunkter, men allt ifrån spelarens och fiendernas position till de byggnader och andra objekt som figurerar på kartan faller inför varje ny batalj till slumpen. Murar, hus, tak och fordon är alla föremål som kan raseras, sprängas och försättas i eld – ännu ett lager till den strategiska malströmmen.

Uppdragen i XCOM 2 är en klar förbättring ifrån tidigare installation. Förutom en helt ny bredd inom vad som efterfrågas av spelaren så introduceras för första gången sekundära och frivilliga mål som spelaren kan ta sig an för att nå nya belöningar, ny forskning och andra viktiga framsteg. Väldigt ofta är ett uppdrags slutförande bundet till en tidsbegränsning vilket framtvingar ett behov av att bemästra det taktiska spelandet samtidigt som spelaren avancerar sina trupper över slagfältet, utan att bli för bekväm och spilla för mycket tid. Denna gång får spelaren själv bestämma var och när ett transport-skepp ska kallas in, om det så är för att avsluta ett uppdrag eller evakuera en soldat som är utslagen och döende, vilket också kan användas för att återhämta utrustningen ifrån en redan förlorad soldat eller till och med för att ge upp ett uppdrag och rädda dina trupper ifrån en säker död. Uppdrag bundna till ett direkt avancemang av spelets story bjuder oss på en mycket filmisk upplevelse, där spelet ofta lyckas med att gå sömlöst emellan gameplay och filmsekvenser där vi allt som oftast får ta del av skådespelet från första rad igenom ögonen på kommendören.

xcom3

På hemmaplan kan spelaren ägna sig åt att skräddarsy sina trupper efter egen vilja. Förutom att bestämma kön, etnicitet, namn och utseende kan spelaren se över sina truppers klassificering och utrustning. Även om de nya arketyperna av soldater och deras möjliga utrustning är ett klart framsteg inom serien så bleknar det fortfarande i jämförelse med de enorma möjligheter som fans visade oss vara möjligt genom moddning. I skuggan av detta ter sig våra möjligheter att skapa vår egna militärstyrka fortfarande en aning tunt, och när det intensiva kriget i XCOM 2 ofta framtvingar att vi roterar på fler soldater än tidigare så dröjer det fortfarande inte lång tid innan vi har gått runt på alla tänkbara kombinationer av klasser, förmågor och utrustning. Vad som möjligen kan sträcka sig in i en gråzon av outnyttjad potential är det moddnings-stöd som Firaxis har förstått är av enorm vikt och även om det kommer att göra spelet gott att bli underhållet av en community så är det synd att man lämnar ifrån sig ansvaret inom områden där spelare redan har visat vägen.

XCOM 2 är en sann uppföljare. Ett koncept som vi älskade redan under 2012 har polerats, förbättrats och expanderats för att kunna vara någonting som naglar fast oss till morgontimmarna även idag. PC-exklusiviteten smickrar och det ska bli spännande att se vad moddar kan göra för kampanj och multiplayer. En oemotståndlig tingest för strateger och digitala generaler som ”bara ska spela ett uppdrag till”.

”PC-exklusiviteten smickrar”, ja det gjorde den sannerligen fram till den 30:e september. Då fick även spelare på PlayStation 4 och Xbox One ta del av denna uppföljare och det är en värdig uppföljare som förbättrar all tidigare mekanik precis som skrivs ovan. Kontrollschemat är otroligt smidigt anpassat för konsolversioner och det är lekande lätt ta hand om din bas såväl som att ge sig ut i strid. Det är egentligen en enda omfattande bit som är bristfällig; grafiskt strul och laddningstider. Det händer alltför ofta att spelet laggar, detta beteende är något som filmsekvenser konstant påminner en om. Som om det inte vore nog händer det också att mitt under ett kommando kan det bli rejäla FPS-drops. Tyvärr har jag spenderat lite väl mycket tid under laddningsskärmar och detta är något som inte får existera till en välgjord konsol-port, då hade de lika gärna kunnat skjuta upp releasen till konsol för att optimera systemet bättre. Om du har en PC som uppfyller kraven finns ingen anledning att införskaffa det till PS4 eller XBO. Om du å andra sidan inte kan hålla dig från ett av de bästa strategispel som släppts sedan Enemy Unknown, och saknar datorn, då önskar jag dig lycka till med att försvara jorden och vi ses på stridsfältet.

• Meta-spelet
  • Stora framsteg inom uppdragens bredd och tempo
  • Stödet för moddar