World of Warcraft: Legion Recension

Profilbild på David Wiltz

I Legion tänker jag ärligt talat inte på min xp-bar när jag utforskar Broken Isles. Mängden lore och variation i uppdragen går inte att jämföra med hur det var när jag inledde missbruket 2005.

Då var vi här igen, en ny WoW-expansion. Återigen kan jag inte hålla mig ifrån att hoppa tillbaka in i Azeroth för att under några månader spela igenom allt nytt content och sedan så småningom tröttna och återgå till det vanliga nyktra livet. Men frågan är om det blir så denna gång?
För det första, gigantisk eloge till hur oväntat smidigt släppet var, loggade in 2 timmar innan expansionen släpptes och blev inte utkastad en enda gång från servern. Sett till det kaos som tidigare varit ett signum vid WoW-expansioner så kan man lugnt konstatera att Blizzard skött releasen med bravur.

Legion, som senaste expansionen har namngivits, utspelar sig i det nya området Broken Isles. Det första som slår mig när jag startar upp min Demon Hunter och kastas in i den nya klassens inledningsuppdrag är hur otroligt mycket bättre Blizzard har gjort upplevelsen. Det är något som följer med hela resan till nya level-taket på 110. Framförallt Vanilla (World of Warcraft innan expansionerna kom) var på flera sätt en rätt ojämn upplevelse rent gameplay-mässigt. Jag spenderade minst lika lång tid på att ta mig fram och tillbaka över hela Azeroth som jag faktiskt äventyrade. För att inte tala om alla extremt repetitiva quests a’la ”Gå till område A och döda/samla X antal av B”. Förr kändes bedriften att nå max-level större men det var stundtals på bekostnad av spelglädjen. Jag tycker att Blizzard har gjort rätt i att successivt göra upplevelsen mer strömlinjeformad under spelets snart 12 år långa dominans av MMORPG-träsket.

wow-legion-img02I Legion tänker jag ärligt talat inte på min xp-bar när jag utforskar Broken Isles. Mängden lore och variation i uppdragen går inte att jämföra med hur det var när jag inledde missbruket 2005. Stundtals känns det faktiskt mer som ett singelplayer-spel än ett MMORPG då mycket av resan från level 100 till 110 just upplevs själv. Det beror förmodligen på att nya klassen Demon Hunter (som jag spelat mest) i sig också känns annorlunda att spela. Att man kan dubbelhoppa och även glida snyggt ner gör att man känner sig mindre begränsad av den stundtals bökiga terrängen World of Warcraft alltid dragits med.

Handlingen i Legion känns mer levande än tidigare expansioner. Inte bara ens egna Class-relaterade uppdrag utan även en stor del av Broken Isles story-lines tar hjälp av cutscenes i större utsträckning än tidigare. Tillsammans med ambitiöst röstskådespel fokuserar jag mer på vad som faktiskt händer runtomkring mig istället för att otåligt stirra på min XP-mätare som sakta fylls på.
Den riktigt stora nyheten i Legion är ”Class Halls”. Varje klass har en egen zon liknande Garrison från Warlords of Draenor. Companion-systemet finns kvar precis som tidigare men allt som rör din klass, t.ex. din questline och uppgradering av ditt vapen sker här. Just Demon Hunter-klassens zon är någon typ av rymdskeppsliknande farkost som nästan känns lånad från någon stackars Protoss. Stämningsfullt till max är det i alla fall.

Broken Isles har 4 stycken zoner som automatiskt matchar motståndet till din level samt området Suramar som man först bör gå in i när man nått level 110. Just matchningen till din level gör att man återbesöker hela Broken Isles under spelandet och inget område blir irrelevant p.g.a. för hög level. World Quests utnyttjar just detta och bidrar till att hela det nya området känns mer levande. Dessa uppdrag är spridda över hela Broken Isles och är knutna till en av fem fraktioner. Variationen är helt okej, allt från att samla ögon från Murlucs till att besegra en boss, antingen i en dungeon eller ute i den öppna världen. Stundtals känner jag att känsla av grind börjar komma tillbaka, även om variationen gör att det ändå inte känns enformigt.

wow-legion-img03När man väl står där som en nykläckt level 110 så börjar nyheterna att försvinna en aning. Visserligen så kvarstår det ett antal speltimmar för att avsluta sin Class-kampanj och därmed maxa ut sitt nya vapen som varje class får i början av Legion-materialet. Vapnet är unikt för varje klass och har ett helt eget talent-system. Det gör att man utöver sina vanliga talents kan skräddarsy sin karaktär ytterligare. Det öppnas också upp en quest-linje i Suramar, den dedikerade highlevel-zonen, som utan tvekan rent storymässigt är bland de bästa Blizzard har levererat i Word of Warcraft.

Som i tidigare expansioner så känns det till sist att man når en vägg. I takt med att jag får slut på saker att upptäcka och uppleva så återvänder grindandet till viss del. Det är såklart omöjligt att bibehålla känslan att allt hela tiden är nytt och fräscht och spelglädjen är fortfarande stor även efter man nått level 110. Värt att notera är att jag vid skrivande stund inte ännu har låst upp raids och vissa dungeons och återkommer med en riktigt utlåtande om ”end game” när jag fått mer kött på benen.

Legion är ytterligare en finslipning av den framgångssaga World of Warcraft har varit senaste decenniet. Vägen till level-taket är en strömlinjeformad upplevelse vilket gör att spelglädjen blir mycket större. När väl man nått dit finns det fortfarande nog med innehåll för att hålla intresset uppe. Det börjar däremot märkas att spelet i grunden är från 2005. Oavsett hur mycket Blizzard polerar så känns grafiken och animationerna aningen föråldrade och stundtals så håller det faktiskt tillbaka inlevelsen. Även striderna blir enformiga efter ett tag, man stirrar på sin actionbar för att tajma cooldowns och kombinationer istället för att uppleva striden.

wow-legion-img01Oavsett så har ”bara en quest till” känslan ärligt talat aldrig varit såhär stark när jag spelat, inte ens Vanilla har kommit i närheten. Hur länge det kommer hålla sig kvar beror helt på hur Blizzard nu förvaltar den starka öppningen med kommande patchar. Version 7.1: ”Return to Karazhan” är redan utannonserad. Inte förvånande är det, som med de flesta patchar historiskt sett, en ”ny” dungeon som är den stora nyheten än så länge. Något jag personligen skulle vilja se mer av är en fortsatt utveckling av den individuella historien för varje klass. Just den delen av Legion var bland det bättre jag upplevt innehållsmässigt i World of Warcraft såhär långt.

Bra

  • Storyn och hur den presenteras
  • Den individuella upplevelsen för varje klass
  • Stor spelglädje

Dåligt

  • Grafik och animationer börjar kännas föråldrade
  • Striderna likaså
  • Ditt verkliga liv kommer att lida
8.2

Mycket bra

5 Kommentarer

  1. Profilbild på DarkbeatSWE

    Riktigt kul att de fortfarande lyckas klämma ut såhär tilltalande material för detta spelet. Har lagt det på hyllan sedan några år tillbaka och kommer inte hoppa in i det igen, inte för att jag inte tror att det är bra utan för mitt eget välbefinnande. 🙂

  2. Profilbild på IvanSpoljaric

    Är väldigt imponerad över denna expansion och äntligen har vi nånting att göra hela tiden i WoW… it never ends!

  3. Profilbild på Mentooos

    OJ! Riktigt bra betyg för en expansion till ett så gammalt spel. Blizzard fortsätter imponera!

  4. Profilbild på Rachelew

    Jag vet inte jag, det kanske är dags att hoppa in i spelet igen. 😮

    • Profilbild på IvanSpoljaric

      Många som gjort en comeback o gillar de… men finns självklart även dom som inte gör det, värt ett försök om man är en tidigare WoW-spelare.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord