Wolfenstein 3D

Begreppet 3D har alltid varit flytande och haft olika betydelser under olika perioder. I början av 1990-talet handlade det mer om att man kunde röra sig fritt medan i slutet av årtiondet var det skarp grafik samt grafikkort som var samtalsämnet. Idag pratar vi om effekterna som gör att man luras tro att vi ser saker framför oss på biografen eller ett otroligt djup på bilden på 3D-tv.

Så Wolfenstein 3D handlar om att kunna röra sig fritt vilket John Carmack tillsammans med bland annat den idag så utskällde John Romero syftade på när Wolfenstein 3D släpptes 1992. Även om det hade släppts FPS är det många som framhåller att Wolfenstein 3D kom att popularisera genren och sätta standarden för hur ett spel i den genren skulle se ut. Spelet gick ut på att man spelade den amerikanske agenten BJ Blazkowicz som under Andra Världskriget tillfångatagits av nazisterna och sitter i fängelse. Men han lyckas inleda ett rymningsförsök som spelaren i ska slutföra i slottet Wolfenstein med alla rum vilket innebär att varje nivå i princip är en labyrint av rum samt dörrar man ska gå igenom.

Vad som idag är anmärkningsvärt att en dator runt tiden för releasen av Wolfenstein 3D hade Windows 3.1, MS-DOS, processor på runt 4-6 eller upp till 25 Mhz, extremt lite ramminne samt hårddiskutrymme men det stoppade inte John Carmacks gäng från att genomföra sin idé. Istället för att stirra sig blind på siffrorna var datorernas kapacitet ingen diskussion för Id Software och tack vare det kom Wolfenstein 3D att sätta en standard för FPS som idag är oerhört populärt. Quake, Unreal Tournament, Aliens vs Predator, Half Life, Call of Duty och Battlefield är spel som förmodligen inte hade funnits om Wolfenstein 3D hade blivit ett misslyckande. Dessutom kunde man välja mellan olika svårighetsgrader något många gamers välkomnade och är även idag en standard i FPS.

Själva kontrollen var inte den mest avancerade då man enbart kunde röra sig åt sidorna eller framåt. Men det hindrade inte Wolfenstein 3D från att vara ett oerhört svårt spel på sina håll och tack vare svårighetsgraderna fanns det en utmaning för många olika typer av gamers. Att BJ Blazkowicz kunde bli sårad var någonting oerhört viktigt att tänka på och i slottet var spelarna tvungna att leta efter medikit för att soldaten skulle kunna orka sig igenom några rum till med nazister som försökte stoppa ens flyktförsök.

Musikerna som jobbade med NES hade en rejäl begränsning att tänka på men kunde trots det producera klassiska låtar vi idag förknippar med Super Mario Bros eller Zelda. Förvisso är musiken i Wolfenstein 3D inte lika klassisk som de nyss nämnda men Id Software såg verkligen till att det skulle vara stämningsfullt och skapade en digital version av tyska krigslåtar från Andra Världskriget, musik som togs bort till SNES-versionen bland annat. För er som vill ha en nostalgitripp finns musiken utlagd på YouTube av fans och det är bara att lyssna sig igenom och inse att även på den punkten var spelet lyckat.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord