Wildstar Recension

År 2005 hade World of Warcraft redan kopplat ett järngrepp kring onlinevärlden. Trots att Blizzard placerat sig bekvämt på tronen hos sitt nya flaggskepp så huserade man sjutton utvecklare som hade andra planer än att vara en del av WoW-tåget. Den missnöjda gruppen av kunniga individer lämnade skutan, fulla med idéer om allt som de tyckte att World of Warcraft borde ha blivit. De startade upp sitt egna läger under namnet ”Carbine Studios” med löftet om att bygga en utmanare. Det har tagit nio år, men WildStar är nu ett faktum.

Carbine Studios fick ny fart under 2007 när NCSoft, en av världens största utgivare inom MMO-scenen, tog WildStar under sina nya vingar. Med nya muskler och sin egenbygga spelmotor ”Proprietary” kunde man lägga in en högre växel och när spelet fick sitt officiella förkunnande under Gamescom 2011 så dröjde det inte lång tid innan spelet införskaffat sig ett betydande följe av hungriga spekulanter. Under den tidiga sommaren tre år sedan kunde man äntligen slå upp portarna till ett spel som står stadigt på tidigare jättars axlar.

WildStar1

WildStar är ett MMORPG i dessa sanna bemärkelse, något som framförallt märks av tack vare av att spelet tar ett kliv tillbaka från vart många andra nutida onlinetitlar strävar emot. Där andra kämpar för att bryta ny mark inom allt man gör så gör sig WildStar istället bekväm inom mycket av det redan beprövade och koncept som nu sedan länge är vardag för MMO-fantaster. Trots att detta lätt hade kunnat se till att spelet hade tappat sitt fotfäste så blir det, tvärtom, en av WildStars enorma styrkor. Resultatet blir en mindre spretig och mycket mer välsvarvad upplevelse och att upphovsmännen skulle vara en del av oket som skapade World of Warcraft blir löjligt uppenbart. Det är inte svårt att få en uppfattning om precis vad man har plockat med sig ifrån Blizzard och än viktigare – vad man valde att lämna där. Det tar inte lång tid innan jag kan konstatera att WildStar är en tvåtusenfjorton-version av Blizzards vidunder.

WildStars spelarbas delas upp emellan två stridande fraktioner. Den mångkulturella rebellstyrkan ”The Exiles” brakar samman med de imperiska ”Dominion” på den uråldriga planeten Nexus. Denna värld huserade en gång i tiden de mytomspunna och hyperavancerade Eldans och krigarna på båda sidorna av kriget ger sig in i äventyret för att återfinna försvunna reliker fyllda med oanad teknologi. Så ser premissen för den enorma onlineresan ut och är bakgrunden som präglar en spelares vistelse i WildStar. Efter val av sida i kriget, ras och klass så är det detta och mer därtill som väntar. Som ny rekryt crashlandar spelaren på Nexus och får ta sina första småsteg ut på den massiva planeten. Det tidiga spelandet fortskrider som man kan förvänta sig av ett MMORPG, med enklare questande och uppdrag som utförs för erfarenhetspoäng och tidig karaktärsutveckling. Förutom enkla ”Tasks”, uppdrag som kan utföras helt frivilligt och som inte har en större påverkan på spelarens omvärld eller karaktär så finns story-uppdrag, både baserad på världen i stort och mer lokalt inom det nuvarande området. Genom att utföra dessa så sätts spelaren på en naturlig resa igenom världens många omgivningar och på detta sätt har Carbine även sett till att spelaren på ett uppenbart sätt hela tiden hålls inom de områden vars svårighetsnivå så nära som möjligt speglar karaktärens nuvarande nivå.

WildStar3

Senare in i spelandet blir det aktuellt med de större utmaningarna som WildStar erbjuder. Bland dessa finner vi ”Adventures” – stängda instancer som utförs av en grupp på fem stycken spelare. Inom dessa äventyr erbjuds gruppen en koncentrerad och storydriven konflikt som erbjuder en rad olika scenarion som spelargruppen själva får vara med och påverka. Genom att inbördes rösta har spelarna möjligheten att ta beslut som påverkar äventyrets händelseförlopp och direkt avgöra vad nästa steg i instansen blir. Det hela är ganska så enkelt, men ser till att ett och samma äventyr kan spelas om och om igen med möjlighet till nya resultat.

”Dungeons” är – precis som det låter – onlineraidande i klassisk manér. Fortfarande en grupp av fem, men dessa äventyr sätter en markant större press på gruppens koordination och kunskaper. Ett typiskt scenario är ett stängt område med flertalet uppdrag att utföra, med svårslagna bossar bland andra hinder. Det är i dessa situationer som WildStar skiner som en sol och gör själ för det hektiska, rörelsebaserade stridssystemet. Om och om igen finner jag att jag sitter på stolskanten, orimligt fokuserad på minsta visuella feedback från min skärm och med fingrarna frenetiskt dansande över mitt tangentbord. Carbine har lyckats fullkomligt med att skapa ett engagerande gruppspel där en svag länk definitivt kommer att bryta kedjan. De svårare bossarna är ofta oförlåtande och en okoncentrerad sekund kan antingen se till att du står på fel plats vid helt fel tillfälle eller missar i kommunikationen med dina lagkamrater – företeelser som båda ofta resulterar i en snabb promenad ifrån närmsta checkpoint. Det är precis lika roligt som det låter – på riktigt!

Den nuvarande toppnivån av gruppspelande kommer i form av ”Warplots” Här strider två lag om 40 man vardera med mål att ta över motståndarnas bas. Spelets övriga PvP, Player Vs. Player, utspelas även i mindre skala och är mer än nog för att underhålla spelarbasen i spelets nuvarande skick. WildStars stridssystem baserar sig på att spelaren hela tiden måste röra på sig och positionera sina utfall åt det håll där man faktiskt vill avfyra dem. Det är helt klart en skarpare inlärningskurva än vad många andra snällare MMO:n hade erbjudit, men de kommer samtidigt inte i närheten av det engagemang som till och med strider av mindre skala lyckas mustra upp i WildStar. Möjligheten att skräddarsy din valda karaktärsklass för att spelas på det sättet du vill och till och med anpassas vid individuella tillfällen för enstaka situationer är och kommer även i framtiden att vara en av WildStars främsta styrkor. Det var längesedan karaktärsanpassning gjordes så bra, så okonstlat i ett MMO.

WildStar_4

I ett försök att säga något konkret – WildStar är ett mångfacetterat äventyr lika stabilt som en cementbro. Spelet är tillräckligt enkelt för att ingenting ska kunna gå fel, men tillräckligt engagerande i stridssystem, gruppspelande och karaktärsutvecklande för att spelaren ska ge sig in i det. Som grädden på moset är Nexus en helt fantastisk plats för ett MMO att utspela sig på och viljan att vilja se hur nästa område ser ut blir även det en enorm drivkraft. Överallt syns spår av det pågående kriget och trots att spelet effektivt jobbar med ”comic relief” så är det svårt att undgå den tyngden av ett pågående krig. Med det sagt är humorn central i spelet och jag fortsätter att förundras över de otroligt personliga individerna som jag konstant stöter på i min framfart. Till känslan är WildStar en humoristisk, intergalaktisk vilda västern-resa som jag inte vill se slutet på riktigt ännu.

Jag känner inte att jag behöver sätta någon sorts stämpel som talar om huruvida WildStar är årets bästa onlinespel eller ej. Men anledningen att jag är så enormt glad för spelet ligger nog någonstans i det faktum att jag inte är totalt golvad – det är helt enkelt ingen nykärlek som man istället kanske upplevde under de första timmarna med Star Wars: The Old Republic och som sedan övergick i ett långsamt farväl. Nej, WildStar skippar tonåren och blir istället direkt till den mysiga sambon som du helt enkelt hade velat vara utan i din vardag just nu. Spelet balanserar på en vågskål som gör att det tillåts vara simpelt inom vissa beståndsdelar och mycket komplext inom andra och individerna inom Carbine visar onekligen upp att man kan det här med onlinespel.

• Designen av de spelbara klasserna
  • Det rörelsebaserade stridandet
  • Gruppspelandet