Where's Waldo?

Någon gång måste det ha hänt er, att ni köpt eller fått ett spel som ni tycker är roligt fast i inte som spel utan som kanske en film eller som ett brädspel exempelvis monopol. Med en stor säkerhet kommer det visa sig att spelet ni har kommer vara värdelöst.

DepartmentStoreDe flesta har granskat bilderna i boken Where’s Waldo (Hitta Waldo) noggrant och försökt att hitta den långa mannen med vit och röd randiga kläder och mössa, många går fortfarande och undrar var Waldo håller hus och varför det finns så många andra röd och vita saker som en frisörspåle eller röd och vitt paraply i boken.
År 1991 skulle Waldo bli digital och få gömma sig bland massor av pixlar och med hjälp av ett digitalt förstoringsglas ska man börja sitt äventyr och hitta Waldo. Speletutvecklar var inte mindre än succé företaget Bethesda Softworks som också har gjort Oblivion och Fallout. Man kan tänka sig att med så bra spelutvecklare i ryggen och även THQ som utgivare så måste spelet vara mottligt underhållande även om det ursprungligen är en bok som i längden blir jävligt uttråkande, men nej. Det är så fel som det kan bli.

563477_45520_frontDe som inte blivit för uttråkade och spelat en stund vet att det finns fyra olika svårighetsgrader, Easy, Practice, Medium och Hard. Den stora skillnaden mellan de fyra svårighetsgraderna är upplägget på kartan som man ska hitta Waldo på. Väljer man Easy eller Practice så får man inget förstoringsglas utan kartan passar in och man kan inte zooma, detta gör så att man istället får krypa närmare tvn och sitta några decimeter från skärmen för att skildra Waldo mot en annan person som är liknande.  Väljer man däremot Medium eller Hard så kan man luta sig tillbaka i soffan, men istället dyker det upp siffror som räknar ner, du har 7 minuter på dig att hitta Waldo om du väljer Medium och om du väljer Hard har du 5 minuter på dig, det är perfekt för det är precis så mycket du orkar spela.

Jag ska skona er från att ta ut alla dåliga saker och spelet själv har skonat er från att jag skulle säga några bra, i tidningen GameInformer fick Where’s Waldo 1 av 10. Detta är något Bethesda Softworks inte pratar så mycket om. Men om de flesta filmlicens spel blir dåliga då ska man inte ens tänka tanken att göra ett boklicens spel.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord