Void – GamersGates nya speltjänst

Efter framgången med försäljning av spel via digital distribution vill nu GamersGate skörda framgångar med sin nya tjänst Void som kan liknas vid Spotify och kommer att erbjuda gratis spel till gamers till vissa villkor.

Tjänster där man kan köpa spel och ladda ned de direkt är vi bekanta med tack vare framgången för Steam och svenska GamersGate. Den sistnämnda kallade till en pressvisning för sin nya tjänst som de hoppas ska slå igenom stort och ska lansera den 28:e maj. Void heter den nya tjänsten och påminner om Spotify men kan också jämföras med On-Live fast för PC- eller Macdatorer.

Där slutar likheterna då Void inte kommer att streama spel utan kommer att kunna laddas ned och spelas gratis. Meningen är att annonseringen ska finansiera tjänsten och alla som laddar ned ett spel kommer att få se reklam innan det startar. De som hoppas kunna fuska får sluta tänka i de banorna då reklamen bara kommer att kunna pausas och därmed kommer man inte kunna hoppa över de.

Spelbiblioteket för GamersGate är oerhört omfattande fast den kommer inte att följa med till tjänsten Void vid lanseringen. Runt 100 spel kommer att finnas tillgängliga berättade Gustav Nisser för oss som var på plats. För varje konto kommer en spelhylla att finnas med plats för två slots, där samtliga startar på en och vill man spela Oddworld: Abe’s Odysee, läggs spelet på den tillgängliga sloten. Sedan laddas själva spelet  ned och efter att ha tittat på reklamen så är det bara att spela på sin dator.

Själva spelet låses upp till 14 dagar och därefter är det upp till en ifall man vill byta eller fortsätta spela. Enligt Theodore Bergqvist, grundaren av GamersGate har responsen från utgivarna varit positiv och även annonsörerna har lockats. Samtliga reklamplatser är vid det här laget slutsålda och även om jätten EA har uttalat sig positivt, kommer deras titlar inte att finnas tillgängliga till releasen.

Själva reklamen är uppdelad i tre gånger 20 sekunder, så totalt 60 sekunders reklam när man vill starta ett spel och meningen är att Void ska vara gratis, finansierad av annonser. Allt beroende på utvecklingen kan en månadsavgift införas men både Gustav Nisser och Theodore Bergqvist påpekar att dem gärna vill se hur tjänsten utvecklas innan de avslöjar alltför mycket.

Meningen är att nya spel ska finnas tillgängliga ganska så omgående vilket båda är medvetna om, är oerhört viktigt för att Void inte ska falla till glömska och bli en flopp. Vilka typer av spel som ska finnas tillgängligt var båda inte helt överens om. Medan Gustav ville rensa bort impopulära titlar och ersätta de, ville Theodore gärna ha hela GamersGates bibliotek tillgängligt för Void. Gränsen för antalet slots är två och vill man man köpa en ny kostar det 10$, uppgradering av befintliga slots kostar runt 7-20 kr.

För de fattiga eller snåla finns möjligheten att tjäna blue coins, GamersGate egna interna valuta på att recensera spel, ge bra hjälp på supportforum och överlag vara aktiv på communityn. Belöningen ges i form av blue coins men de är inte i alltför stora belopp varpå köp av spel med blue coings är en process som kan ta väldigt lång tid. Även om möjligheten finns där kommer nog de flesta att belasta sitt bankkonto betydligt oftare än den interna valutan.

Vilka är konkurrenterna ute på marknaden? Både Gustav Nisser och Theodore Bergqvist påpekade att Steam är konkurrenterna när det gäller försäljning av spel via digital distribution. Men någon tjänst som Void har de inte och On-Live ses inte av Theodore som en konkurrent då de förlitar sig på streamade spel via en konsol. Just streaming är inget båda tror på och meningen med Void är att ladda ned spelen varpå gamers slipper oroa sig huruvida deras upppkoppling håller för streamade spel. Lanseringen sker som sagt den 28:e maj och då kommer vi få veta hur branschen och framförallt gamers kommer att ställa sig till GamersGate nya tjänst med gratis spel.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord