Vem vinner racet – VR eller AR?

Sponsrad artikel

Utgivningen av de två första Vitural Reality headsetten är nu närmare än någonsin. Oculus Rift, så väl som PlayStation VR kommer att ha en tuff strid om konsumenters hjärtan världen över nästa år. Vilken pryl kommer att finnas i gemene vardagsum? Kommer PlayStation spelare att vara på hugget och skaffa PlayStation VR så fort det släpps eller kommer PC gamers vara som gamar efter Oculus Rift när det släpps till allmänheten. Eller kommer Xbox Live Gold spelare att vara mer öppna än den tidigare nämnda skaran för att testa Microsofts Hololens som är uppbyggd på Augmented Reality (hädanefter förkortat som AR)? Eller kanske största delen av försäljningen inte kommer bli till gamers, utan dessa två teknologier kommer lyckas på marknaden beroende på vilkendera som har flest användningsområden för ”vanliga” privatpersoner och företag? I så fall, vilken har flest användningsområden? AR och VR headsets är vitt skilda från varandra fastän de ser rätt lika ut. Denna artikel beskriver i korthet varför en av de två teknologierna kommer att bli den stora vinnaren, baserat på fakta och trender.

expectations

Kommer Vitual Reality att få behålla sitt försprång över AR, i enlighet med Gartners förutsägelser?

VR och AR är två teknologier med en del likheter men desto fler skillnader och därmed kommer deras framtida användning att vara väldigt olika. Du hittar några exempel på vad du kan göra med dessa prylar i listan nedan, men det finns definitivt ännu fler sätt att använda dem på.

Virtual Reality

Augmented Reality

Spel och underhållning

• Arkader! The Void tillkännagav rätt nyligen sina arkadplaner. Ta en titt på deras trailer för att se hur du kan uppleva spel på ett helt nytt sätt.

• Stig in i en virtuell men ändå ”riktig” spelvärld, helst också utan att falla över dina möbler under spelets gång.

• Upplev “riktiga” 3D filmer.


   Andra möjliga användningsområden

• Håll virtuella företagsmöten med människor som befinner sig på olika kontor världen över, istället för suddiga Skype möten.

• Träna fotboll, kampsport, tennis med flera utan att behöva kasta ut icke-funktionerande kontroller genom fönstret och förstås utan att behöva planera möten med motståndare. Du kan träna när det passar dig bäst.

• Poliser, kirurger och piloter kan träna med VR

• Terapi kan ges till  krigsveteraner genom att låta dem återuppleva händelserna i en kontrollerad och säker miljö

• Få inblick i ditt framtida hus utan att besöka det fysiskt

• Ta del av en väldigt interaktiv historialektion eller en exkursion inomhus i klassrummet

• Träna din sociala kompetens med en virtuell partner.

Spel och underhållning

• Fånga Pokémon i en närliggande park eller på en gata kring hörnet.

• Minecraft överallt!

• Inga kontroller behövs för att spela! Du använder bara handrörelser och röstkommandon.

• Ditt hus blir din lekpark, eftersom AR skannar av omgivningen och återger den i spelet.


Andra möjliga användningsområden

• Vi kan redan nu få mer information om en produkt genom att skanna QR koder

• Att prova nya kläder kan bli lättare och snabbare med AR; stå bara framför din “smart” spegel och välj de kläder som du vill testa.

• Reklamer och annonser kan bli som hologram; fastän du kanske inte gillar produkten som annonseras är det en rätt cool upplevelse att kunna grabba tag i produkten som projiceras på ditt köksbord.

• Designa och rita med dina händer, i 3D

• Recept behöver inte längre bara vara text eller video, de kan också vara steg för steg guider rakt framför dina ögon.

• Att få ett chattmedddelande precis som i science fiction filmer kommer snart kanske vara helt normalt.

Dagen då Oculus avslöjades stod folk praktiskt taget i kö för att få ge pengar till Kickstarter projektet. Det var något nytt och spännande att se framemot. Idag har varje stor nyhetssida diskuterat Oculus Rift prototypen och de flesta tecknolognördarna har testat den åtminstone en gång.

När vi tar en titt på Google Trends ser du att hypen kring VR ebbade ut lite kring år 2009. Just då fick Augmented Reality mycket mer uppmärksamhet och popularitet. Det var kring denna tidpunkt som applikationer som använde sig av AR kom ut på marknaden. Den blåa linjen når sin högsta punkt då Google Glass avslöjades.

Något speciellt hände år 2015 enligt denna information från Google: Microsoft’s Hololens. Som du kan se når linjen över båda de andra två linjerna när Microsoft Hololens avslöjades internationellt. Då är Hololens ungefär lika populärt som AR och VR. Med varje avslöjande från Microsoft ser man en ökning i intresset världen över.



Men vad händer om vi inkluderar två av de mest omtalade VR prylarna just nu, det vill säga Oculus Rift och PlayStations VR? Vi använder oss av det gamla namnet för PlayStation VR, det vill säga ”Project Morpheus”, eftersom det nyligen ikrafttagna namnet ”PlayStation VR” är för nytt ännu.



Du kan klart och tydligt se att Oculus linjen är överlägset mer populär och eftersökt än de två andra. Project Morpheus linjen orkar inte så högt upp och därmed verkar intresset för denna produkt inte vara så stort. Det syns också att båda VR prylarna får en liten boost 2014 och runt denna tid har VR överhanden över AR.

Vilken pryl öppnar vi plånboken för?

Om du frågar Google och Gartner är VR och dess flaggskepp Oculus Rift steget före i teknologiracet.  Dock återstår det att se om konsumenter är villiga att betala för ett VR headset som kostar kring 350 dollar (kring 2850 kr) när du dessutom behöver en stor och kraftig PC… Eller om konsumenten är villig att betala för en ny spelkonsol om hen väljer PlayStation VR. Som Gartners graf visade oss är AR lite efter VR så priset för till exempel Hololens är inte korrekt ännu. För närvarande ser investerare stort potential i VR marknaden, eftersom den nu är på väg att börja generera pengar. Kring 765 miljoner dollar har redan investerats i VR.

Spelare kommer kunna bli underhållna av Oculus Rift riktigt snart, eftersom det kommer släppas tidigt nästa år och flera spel stöder redan VR. Men kommer VR att vinna racet i det långa loppet? Det är troligt att AR kommer passera VR teknologin efter ett par år. Om du tittar på listan med användningsområden tidigare i denna artikel kan du se att AR erbjuder mycket mer diversitet än VR. Inte bara för vardagligt bruk men också spel kommer att vara mer interaktivt med AR än med VR. Dessvärre dröjer det ett tag före AR har implementerats korrekt i spel. Emellertid kan vi ha kul med VR, medan vi funderar på hur AR kommer att förändra spelares liv i framtiden.


**Sponsrad artikel**





Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord