"Vad fan är FUSE?" – Intervju

Förra veckan närvarade PowerGamer.se på Electronic Arts Stockholmskontor på Södermalm när det var dags för publicistjätten att presentera sin startkedja för spelåret 2013. Bland dessa anmärkningsvärda titlar finner vi FUSE – en tredjepersons-skjutare ifrån Insomniac Games som hoppas kunna lägga fokuset på förfinad co-op.

I en inte allt för avlägsen framtid ställs mänskligheten inför ett massivt hot presenterat av en mystisk organisation dold i skuggorna. Fyra agenter blir medel för upp till lika många spelare när vi med hjälp av en aldrig tidigare skådad vapenarsenal tar oss an ett kaosartat krig med goda vänner vid vår sida.

Vi satte oss ned med en av producenterna bakom spelet för att kunna ta reda på mer kring vad FUSE faktiskt innebär.

 

Ännu en gång, berätta för oss om den faktiska idén bakom FUSE och varför var det dags för Insomniac att presentera denna titel just nu?

”Sanningen är att vi har arbetat på FUSE under en längre tid. Vi ville införskaffa oss vår första egna IP, vi ville ha vår egna franchise som vi var helt i kontroll över. Sanningen är däremot att FUSE har utvecklats mycket mindre än vad de flesta andra Insomniac-titlarna gjorde under sina uppbyggnadsfaser. Tro mig – Ratchet & Clank var någonting helt annat innan det blev en rymdhjälte med en robot på ryggen! Utvecklingen tog lång tid, men vi kom snabbt till den punkten där vi alla hade en riktigt bra känsla för FUSE. En fördel som vi ser med att presentera spelet nu, ställt mot att vänta in den kommande generationens konsoler, är att vid den här tidpunkten finns det enormt mycket konsolanvändare där ute och vi tror att de törstar efter någonting som känns nytt och fräscht och vi är självsäkra på denna titel som vi har spenderat lång tid på polering och framtagning av.”

 

 

Var uppbyggnaden av FUSE speciellt svår? Samtidigt som ni tog fram denna titel lyckades ni hålla ett jämnt tempo med Resistance-serien, så vad var den stora skillnaden med FUSE?

”Sanningen är att det inte var särskilt svårt. Vägen var kanske mer krokig, men då får man inte glömma bort att Resistance i början var tänkt som en riktigt rymdopera med ödlor och laservapen och att Ratchet var en flicka med en pinne i Maya-tempel. I slutändan blev dessa spel till någonting helt annat än vad vi hade när vi satte oss ned och började lägga fram våra planer. FUSE har tvingats genomgå en egen förvandling, men i slutändan har vi alltid lyckats komma tillbaka till samma kärnidé; att vi ville bygga en fyrspelars-coop-skjutare och att vi ville ha fyra specialiserade agentkaraktärer som vi skulle skicka jorden runt till exotiska platser med varierade miljöer. Även om vi har behövt tänka om många av våra idéer kring detta så känner jag att vi har hittat en bra balans mellan funktionalitet och underhållning – att ta sig an fyrspelars-coop och utmana varandra i spelets Eschelon-uppdrag är kul och spelet i sig är helt enkelt en rolig skjutare.”

Så detta är egentligen vad FUSE är – ett hårddedikerat co-op-spel med stöd för upp till fyra spelare och möjlighet att spela både online och offline?

”Precis, du kan spela som två spelare offline, fyra spelare online eller en kombination av de båda. Vi ville skapa något av ett klassbaserat spel och även om det inte är helt låst till detta så får spelarna olika roller tack vare de olika vapnen som agenterna besitter. Vi ville skapa en skjutare där flera personer kunde ha kul ihop, så därför implementerade vi ”Leap”-funktionen, som tillåter en spelare att omedelbart sätta sig i kontroll av en av de andra agenterna, vilket ser till att den ensamma spelaren eller de som bara är två personer kan använda sig av alla av de fyra agenterna. Här tycker jag verkligen att vi lyckades skapa någonting som är enkelt, kul och ser till att du som spelare aldrig blir inmålad i ett hörn även om ni inte spelar med full laguppställning.”

 

 

Men säg att du spelar ensam – hur obligatorisk blir användandet av Leap-funktionen? Presenteras det tillfällen då spelaren kommer att tvingas att byta karaktär för att kunna ta sig vidare, eller kommer agenternas AI att göra sin beskärda del?

”Vi har skapat ett scenario där AI:n alltid är lyhörd till spelarens handlingar. Låt oss säga att du som spelare har kontroll över Dalton och använder dennas speciella Magshield-vapen för att sätta upp en sköld som stoppar och slungar tillbaka fientliga projektiler. I detta läge kommer dina AI-kollegor att ta skydd tillsammans med dig bakom skölden. Alltså kommer du helt och hållet kunna välja att specialisera dig inom en roll, men friheten inom karaktärsbytet finns där och är alltid tillgängligt.”

Om vi för en sekund ser bortom Insomniac Games så ser vi en pågående trend inom co-op-skjutare – inte minst från EA där vi för tillfället har Army of Two: Devil’s Cartel och till och med Dead Space 3! Ställt emot detta – vad är det ni verkligen vill spika upp hos FUSE gällande just dess co-op?

”Jag tror att vi finner det hela inom kombinerandet av co-op för fyra spelare och de offensivt vinklade våg-baserade uppdragen i Eschelon. Inom detta får du så mycket frihet med vilken karaktär du vill spela, vilka vapen du vill använda och hur du vill levla upp och utveckla din soldat inom ett system som är unikt för varje karaktär och som dessutom bärs över mellan kampanjen och Eschelon. Allt detta är det som får oss att stå ut från mängden och vi har funnit vår egna tvist med minnesvärda skurkar och platser. Vi har utan tvekan saker som ingen annan nutida co-op-titel har, speciellt inte på PlayStation 3.”

”Du har redan hunnit återkomma till ”Eschelon” ett par gånger, någonting som är en stor del av FUSE. Berätta för oss vad detta faktiskt är.”

”Eschelon är vårt mer tävlingsinriktade spelläge för en, två, tre eller fyra spelare. Det är baserat på vågor av fientliga soldater, så som många shooters har, men detta har en mer offensiv natur ställt mot att bara överleva. Eschelon baserar sig på sex olika kartor, som alla känns väldigt annorlunda ställt mot varandra, med sex olika typer av uppdrag som är möjliga att träffa på. Varje omgång är indelad i 12 rundor, där den 6:e rundan alltid är en mini-boss och den tolfte och sista alltid kommer i form av en slutboss. Rundorna däremellan är helt och hållet slumpmässiga och presenterar olika uppdrag på olika delar av kartan. Detta bidrar såklart till ett enormt omspelningsvärde eftersom du kan spela olika uppdrag på olika kartor med olika karaktärer – varje tur i Eschelon blir annorlunda! Målet här är att samla på sig erfarenhetspoäng som sen används för att levla upp din karaktär och kunna dra nytta av detta även i spelets kampanj. Det finns även cash-belöningar som lämnas efter besegrade fiender som du som spelare kan använda för att skräddarsy din karaktär och låsa upp lagbonusar.”

 

 

Så ni ser att folk går till Eschelon för underhållande matcher tillsammans med sina vänner men även för att samla på sig erfarenhetspoäng och cash för sitt fortsatta kampanjspelande?

”Absolut, Eschelon är ett bra sätt att stärka sin framfart i kampanjen, men samtidigt erbjuder det en helt annan dynamik än vad det handlingsdrivna spelandet i kampanjen gör. I Eschelon vet du aldrig på förhand vilken karta uppdraget kommer att arta sig i, vart någonstans du blir nedsläppt eller vad nästa steg är. Vi ser det som sättet att långsiktigt kunna fortsätta ha kul med spelet och som en hjälp för att maxxa ut en eller flera karaktärer.”

FUSE innehåller en del möjligheter för att skräddarsy sin karaktär. Olika karaktärer, klasser och deras vapen – vad mer finns däri?

”Var och en av de fyra agenterna besitter ett FUSE-vapen. Dessa vapen har speciella förmågor som har en direkt koppling till den agentens specifika roll…..”

Vad exakt är ett FUSE-vapen?

”Agenterna har varsitt vapen drivet av FUSE-kraft. Dessa fyra vapen har en central roll i spelets handling och återhämtas precis vid spelets början. Varje agents vapen är unikt och har väldigt specifika förmågor och möjligheter. Dalton har en redan påtalad ‘Magshield’, ett kraftfällt som skyddar från fientligt eld och kan även slunga tillbaka kulor mot fienden. Nayas vapen har förmågan att skapa små svarta hål som först suger in fienden och efter några sekunder exploderar och orskar enorm skada runt omkring sig, samtidigt som hon har möjlighet att gå in i stealth. Izzy har ett vapen med möjlighet att skapa kristallisering som fångar fiender eller kastar upp dem i luften och kan även bestyckas med förmågan att återge hälsa till sig själv och sina kollegor. Sist ut är Jacob med sin Archshot som är ett långdistans-vapen med enorm styrka. Han kan även placera pilar i marken som kan aktiveras för att skjuta ut flammor, effektiva för att gillra fällor.”

 

 

Så när man som spelare skräddarsyr sin karaktär, kommer det hela vara centrerat kring denna karaktärens FUSE-vapen och dess roll, eller finns där en större frihet?

”Viss progression kommer att vara det, men det kommer också att vara på en mer grundläggande nivå, så som möjlighet att förbättra sin karaktärs hälsa, styrka, snabbhet och så vidare. Samtidigt kommer mycket även att handla om att utrusta sina standardvapen, utöver det unika FUSE-vapnet. På detta finns även ett lager som tillåter spelaren att skräddarsy sin agents utseende och andra kosmetiska förändringar, vilket gör att du kommer att kunna skapa just din egna agent inom de fyra.”

Inom spelets online multiplayer – kommer Eschelon att te sig på samma sätt, där spelarna spelar emot AI:n, eller kommer där också finnas ett komptetetivt-läge spelarna emellan?

”FUSE handlar om spelarna mot datorn – det hela är co-opetetive. Tävlingsmomentet mellan spelarna kommer i form av vem som gör bäst ifrån sig, vem som samlar på sig mest exp och vem som kan samla på sig loot droppad av fiender.”

Om vi då istället blickar på kampanjen och dess story, hur väl kommer detta att kunna fungera tillsammans med spelets stöd för drop-in/drop-out-co-op?

”Jag tror att det kommer att bli jättebra. Jag menar, att kunna låta en polare hoppa in och ta kontroll över en annan av agenterna när som helst är en grym funktion och skulle denna spelare senare falla bort och du känner att du verkligen behöver den karaktärens förmågor kommer Leap-funktionen verkligen att kunna visa upp sitt värde. Är man inte ett fullt lag finns alltid valmöjligheten mellan agenterna, är man fyra spelare och någon spelare lämnar striden så går det på några sekunder att hoppa emellan karaktärerna. Oavsett om man spelar ensam, med en vän, eller full uppställning så kommer dynamiken att vara densamma.”

Så för att summera; Vad är det som, ur ditt perspektiv, gör FUSE rågrymt?

”Det som gör FUSE grymt är att det är byggt från grunden till att vara co-op för fyra spelare, designat kring samarbete mellan spelare och med de Insomniac-typiska FUSE-vapnen som grädde på moset. Jag tror att det här är det roligaste du kan ha tillsammans med polare på konsolerna i vår.”

 

FUSE släpps till Xbox 360 och PlayStation 3 senare i vår.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord