Topp 10 – Games of the Year 2011: Joakim Sjöberg

10. Assassin’s Creed: Revelations
Assassin’s Creed är en serie som utan tvekan har blivit ett offer för sin egen framgång. Efter originalspelets enorma framgång såg vi inget annat i förbättringar i uppföljaren, men även en gnista som gick förlorad därefter. Även om de spelen som skulle följa ur serien innehöll samma mekanik och spelkänsla, så var någonting allt för stagnerat för att Assassin’s Creed: Revelations skulle ta sig närmare inpå mitt hjärta än en blygsam inledning av denna topplista.

9. Dark Souls
En nyhets behag gör mycket för att försköna sitt objekt, och det är någonting som kan ta en titel långt. När uppföljaren till banbrytande Demon’s Souls sattes inför oss fick vi mottaga ett spel som var gjort på samma recept som sin föregångare, men med den dubblerade mängden av alla ingredienser. Ett fantastiskt bra spel, javisst, men för mig räcker det inte att spela samma spel som jag gjorde förra året.

8. The Elder Scrolls V: Skyrim
Absolut ingen kan ha undgått att Skyrim landade. Ett enormt mediauppbåd vart man än vände sig vittnade om ett spel som var större än Bibeln och mer innehållsrikt än en rysk docka. Bethesda skapade ett spel där allt de någonsin implementerat i Elder Scrolls-serien tilläts kulminera, och att ta sig an drakar och utforska varenda litet grässtrå av Tamriel var en fängslande upplevelse. Synd bara att det tillslut blev så fantastiskt ensamt.

7. Resistance 3
Under år 2011 var det någonting visst med del tre ur post-apokalyptiska framtidsshooters. Resistance 3 var den titel som gick i spetsen för detta fenomen när man levererade en titel som var så mycket mer än de två tidigare installationerna i samma serie. När vi slog oss fram genom ödelagd Amerikansk civilisation så slogs vi inte ens för mänskligheten, utan endast för att kanske, kanske få överleva ännu en dag. Känslan av episk och ödesdiger hopplöshet var total. För allt annat finns Mastercard.

6. Mortal Kombat
Polarens revben spräcks, precis innan dina tummar tvingar hans ögon ut ur dess hålor. Avslutningsvis vrider du nacken av honom, och kastar ut ex-kamratens lik i den frätande syran. När Mortal Kombat återvände med ett nytt spel för första gången p på fem år så gjordes det på ett sätt som inte tillät oss att önska efter någonting annat. Med grövre fatalities än någonsin, samt tillkommet av X-ray-attacker kom även bättre spelmekanik, något som gjordes att spelet snabbt blev en tävlingstitel på de stora skärmarna. Cowa-fucking-bonga!

5. Batman: Arkham City
Vi älskade Batman: Arkham Asulym. Det var tungt, ödesdigert, farligt och satte vår barndomshjälte i den bästa dager vi någonsin har sett honom i. Uppföljaren ”Arkham City” är sagan om hur Rocksteady överträffade sig själva och satte sitt namn på listan över de stora utvecklarna, någonsin som man gjorde genom att öppna upp omvärlden till den livsfarliga staden, och skapade den perfekta scenen för ett Batman-spel. Batman: Arkham City var större, råare, mer genomtänkt och storslaget än någonsin tidigare, och hur vi älskade det.

4. Saints Row: The Third
Efter Saints Row 2 och Grand Theft Auto IV trodde vi att vi hade sett allt i ett sandlåde-spel. Volition hade en stor uppgift inför sig när de för tredje gången skulle låta oss ta oss an omvärlden som vårt alter-ego bland the Saints. Lösningen? Att skapa ett spel som är så groteskt, överdrivet och fruktansvärt over-the-top att ingen kan förneka dess storhet. Ett spel som utan den extremt kritiska glimten i ögat endast hade varit en vulgär smörja blev istället till en tribut till allt det som tv-spel någonsin har stått för, och vi har aldrig haft lika roligt med en och samma titel.

3. Uncharted 3: Drake’s Deception
Uncharted 3: Drake’s Deception är ett spel fött ur Hollywood. Hade titeln varit på filmduken hade den hetat Indiana Jones 5: Raiders of the Damned Crusaders – The Temple of the Lost Ark. Naughty Dog visade perfektion i allt de tog sig för när vi med hjärtat i halsgropen tog oss an den mest visuellt hisnande spelupplevelse som någonsin skapats. Kryddad med fullkomligt oklanderlig spelmekanik, röstskådespel och en klockren multiplayer så blev Uncharted tredje gången gillt ett av årtiondets bästa spel.

2. Star Wars: The Old Republic
Trots att Star Wars: The Old Republic till sist landade i slutet av år 2011 så han de under sina debutdagar innan årskiftet visa precis varför vi har väntat på det i närapå tre år. Precis allt i spelet kändes ”Star Wars” ända ut i ljussabelsspetsarna, och upplevelsen av ett singleplayer-spel inbakat i ett MMORPG var helt olikt någonting genren tidigare presterat. En enorm värld, fantastiskt berättande och outtömliga möjligheter som kommer att växa under hela detta år lovar att ni kommer att se det här spelet återkomma på denna lista i slutet av 2012.

1. Zelda: Skyward Sword
Det är svårt att tro att vi innan Skyward Sword hade väntat i fem år på att se Zelda-serien återvända till en stationär konsol. När spelet, efter en glanslös presentation under sin debut, tillslut landade till julhandeln så blåstes alla tvivel bort, tillsammans med alla andra titlar som innan hade varit intressanta. Zelda: Skyward Sword var den hundraprocentiga Zelda-upplevelsen och det värdigaste sättet som serien någonsin hade kunnat fira sina 25 år på. Två och ett halvt decenniums Zelda-historia kulminerade i kanske den bästa titeln serien har sett, och samtidigt blev Wii äntligen den konsol den alltid har ämnat att vara. Skyward Sword var vackert nära perfektion.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord