Topp 10 Formel 1-spel

I veckan är det dags för Formel 1-tävling då Europas GP körs på den spanska staden Valencias gator. Med tanke på att det har släppts en hel del F1-spel genom åren kommer en lista på dem tio bästa spelen baserade på sporten.

Exakt hur länge jag har tittat på Formel 1 är osäkert även om jag skulle säga att mitt intresse har funnits sedan 1997 om jag inte minns helt fel. Det jag vet däremot med säkerhet är att sedan år 2000 har jag knappt missat några race på tv och sett flera förare komma och gå. Genom åren har jag hunnit spela ett flertal F1-spel, vissa samma år som det har kommit ut och andra långt senare. Kvalitén på F1-spelen varierar likt hockey- och fotbollsspelen där man spelat rena mästerverk eller kalkoner. Här presenterar jag de tio bästa F1-spelen jag har spelat:

10: Official Formula 1 Racing
Format: PC
Release: 1999

De franska utvecklarna Lankhor startades 1987 och var mest kända för att ha gjort äventyrsspelet Mortville Manor som hade artificiell tal vilket då var anmärkningsvärt samt unikt. Studion gick i konkurs 2001 och det är synd att ett av deras bästa spel inte har uppmärksammats så mycket. Många utvecklare som kommer åt F1-licensen försöker göra så realistiska spel som möjligt. Lankhor tänkte tvärtom och skapade ett arkadlir från start till mål, med det fantasilösa namnet Official Formula 1 Racing.

Visserligen kändes vissa partier av banorna väl fyrkantiga istället för mjuka, men det var förvånansvärt roligt att spela OF1R. Det gick lika bra att styra bilen med tangentbord som med ratt och ljudet var i en klass för sig som gav gåshud med rätt högtalare. Rent grafiskt var det snyggt och utvecklarna valde en unik stil som funkade rätt så bra. Tyvärr var uppföljaren en besvikelse men Official Formula 1 Racing var Lankhors bästa bidrag till kategorin F1-spel.

9: Exhaust Heat
Format: SNES
Release: 1992

Många nostalgitrippar kan vara roliga medan andra kan vara en stor besvikelse. Speciellt när det gäller racingspel till 16-bitseran där få överhuvudtaget kunde fånga motorsportens höga hastigheter och faror. F-Zero och Mario Kart är de bästa du kan spela till Super Nintendo och så Exhaust Heat. Väldigt många Formel 1-spel var tråkiga undantaget denna titel från utvecklarna Seta som lyckades simulera säsongen 1992 på ett väldigt imponerande sätt. På grund av de tekniska begränsningarna som SNES-kassetten hade, använde man sig av Mode 7-tekniken och skippade cockpitkameran. Resultatet blev ett väldigt lyckat Formel 1-spel till SNES och med tanke på hur gammalt det är, är ljudet fortfarande väldigt imponerande och fartkänslan var det verkligen inget fel på faktiskt.

8: F1-World Grand Prix II

Format: Dreamcast, N64
Release: 1999 (2000 för N64)

När det stod klart att de amerikanska utvecklarna Paradigm Entertainment fått licesen till Formel 1 och skulle släppa spel baserat på den främsta motorsporten till Dreamcast och Nintendo 64, måste några ha varit rejält tveksamma. Det allra första F1-spel från jänkarna togs emot hyfsat och en uppföljare släpptes där de rättade till alla misstag och dessutom hade de rättigheterna till vad som då var väldigt nytt, säsongen 1999. F1-World Grand Prix II innehåller allt man önskar: möjligheter att ställa in bilen, alla banor & förare, utmaning, olika väderomslag och chansen att spela ett helt mästerskap. Att styra bilen gick förvånansvärt bra med N64- och DC-handkontrollen trots att den senare inte tillhörde marknadens bästa.

7: F1 Challenge 99-02 Format:
Pc (Släpptes även till Playstation 2, Xbox och Gamecube som var mycket sämre versioner)
Release: 2003

EA Sports F1-spel till konsolerna var katastrofalt usla och förbättrades aldrig överhuvudtaget medan tjeckiska studion ISI som gjorde de till PC, lyckades bättre och fick en fullträff med det allra sista F1 Challenge 99-02. Bättre grafik som inte heller krävde en jättebra dator, väldigt realistiskt ljud och styrning som kändes som en perfekt kombination av arkad och realism. Säsongerna 1999, 2000, 2001 och 2002 medföljde vilket gav en variation då banor och bilar har förändrats genom åren.

Banorna är dock alldeles för breda något som aldrig åtgärdades och omkörningar är inte alls svåra med rätt inställd bil. ISI gjorde det lätt att modda spelet vilket gjorde att F1C blev populär flera år efter releasen och tjeckerna valde sedan att släppa rFactor. Även det är lätt att modda vilket har gjort att idag tävlar ett flertal online med säsongen 2009 års bilar och banor. Hade man rätt internetuppkoppling kunde man ha än mer kul med sina kompisar och en del började tävla i onlineligor innan ma började gå över till rFactor.

6: Grand Prix 2
Format: PC MS-Dos
Release: 1995

Visserligen kommer GP4 att finnas med listan vilket innebär att Geoff Crammond som stod bakom denna F1-spelserie har två bidrag. Men GP2 som släpptes 1995, satte standarden för hur bra ett F1-spel kunde bli och är väldigt viktigt spel. Det var så realistiskt att rykten sedan dess har gått runt olika nätforum som säger att Jacques Villeneuve som började tävla i Formel 1 1996 och blev världsmästare året efter, använde sig av spelet för att lära sig banorna då han kom direkt från amerikanska Indycar.

Spelet simulerade säsongen 1994 där de förolyckade förarna Roland Ratzenberger och Ayrton Senna inte fanns med för övrigt. För att vara ett så pass gammalt spel som det är, är banorna väldigt bra återgivna trots de begränsningar som fanns då och det var inte lätt att styra bilen genom banorna. Ett stort antal personer fortsatte att spela GP2 väldigt länge och försökte ständigt förbättra sina varvtider på de olika banorna. Fram tills Grand Prix 3 släpptes fem år senare vilket är en imponerande lång tid.

5: Formula 1 97
Format: Playstation
Release: 1997

Utvecklarna Bizarre Studios bildades av ett gäng avhoppare från Psygnosis. Under 1990-talet med Playstations intrång var Psygnosis en av de hetaste utvecklarna på marknaden och självklart fick de uppdraget att göra ett spel baserat på Formel 1. Deras allra första försök var helt ok även om det saknades mycket och när Formula 1 97 släpptes, var det ingen tvekan om att vi då aldrig hade sett ett så bra F1-spel till konsol och hur skulle det kunna bli bättre?

Kontrollen kändes helt outstanding, svårighetsgraden perfekt med bildelar som kunde gå sönder vilket påverkade styrningen och grafiken med dess vädereffekter gjorde att realismen höjdes rejält. Det kom uppföljare från Psygnosis som idag heter SCEE Studios, men alla som läste recensioner eller hade jämfört deras F1-spel visste att Formula 1 97 var ”the shit” när det gällde Formel 1 på Playstation. Självklart släpptes det som ett Platinum-spel och flera butiker sålde spelet väldigt länge innan konsolen skrotades till förmån för Playstation 2. Har man en gamma PSX som samlar damm eller brukar av nostalgiskäl spela på konsolen, skaffa Formula 1 97 till din samling.

4: Grand Prix World
Format: PC
Release: 2000

Ibland kan det vara roligt med omväxling inom Formel 1 och Grand Prix World är den som står för ett miljöombyte. Istället för att köra bilarna, tar man sig an rollen som mananger för ett stall och ska leda det mot framgång där enbart segrar räknas ifall man är McLaren eller Ferrari. Utvecklarna Microprose har lagt ribban högt för trots att man tar ett stall med stor budget är spelet långtifrån lätt då det gäller att ha koll på det mesta: bilen som man tävlar med under säsongen ska uppgraderas för att hänga med konkurrenterna. Samtidigt måste man forska på nästa års bil, säkra kontrakt för däck, motor, olja och sponsorer för att kunna finansiera en hel säsong.

Dessutom måste man ha intäkter i form av försäljning av souvenirer och viktigaste av allt är resultaten på banan. Istället för en grafikmotor i 3D, ser man racen via ett begränsat antal kameror som om det vore tv. Bilarna körs faktiskt på bilder som utvecklarna har tagit, banorna är således inte i 3D utan fotografier men det funkar faktiskt förvånansvärt fint. Spelet släpptes 2000 och med patcher så går det att spela på Vista ifall man laddar ned XP-patch och samtidigt så aktiverar man ”bakåtkompatibelt” där man väljer att simulera Windows XP . Med dagens datorer så funkar spelet utmärkt och laddar väldigt fort.

3: Formula 1 Championship Edition
Format: Playstation 3
Release: 2006

Sony har tillsammans med SCE Studio Liverppool som tidigare hette Psygnosis, försökt upprepa succén med Formula 1 97 utan att lyckas. Förrän det stod klart att det första F1-spelet till Ps3 skulle bli Sonys sista eftersom Codemasters fått licensen, då slog man till. För de som älskar simulatorer och utmaningarna som man ställs emot, är F1 Championship Edition ett mycket bra spel. Med licensen från 2006 års säsong finns allt man önskar ur ett F1-spel plus många olika kameravinklar, realistiska vädereffekter och motorljud som gör att nackhåren reser sig.

formula_one_06_profilelarge

Dock kunde kommentatorerna kunde ha plockats bort, de gör spelet varken bättre eller sämre. Det dåliga med spelet? Ingenting, jo bara att handkontroller inte lämpar sig för spelet överhuvudtaget. För de som har mycket pengar att slösa är racingstol samt en ratt av bra kvalité ett lyxalternativ som funkar mycket bättre än att spela med marknadens bästa handkontroll. För då kommer Formula 1 Championship Edition till sin rätt och precisionen på styrningen förbättras vilket är viktigt när man jagar hundradelar.

2: Grand Prix 4
Format: PC
Release: 2002

Efter succén med Grand Prix 2, väntade alla racingfans på att Geoff Crammond skulle komma med en uppföljare vilket skedde fem år efter. Dock var Grand Prix 3 en stor besvikelse där många tyckte att det liknande tvåan fast med bättre grafik samt vädereffekter men lyckades få bra betyg av spelrecensenter. Därför är Grand Prix 4 betydligt bättre och precis så borde del tre ha varit. Ett stort problem än idag är att man valde en ganska så gammal lösning när det gäller grafiken: processorn stod för de flesta beräkningarna och inte grafikkortet.

gp4antigo

Men, med en ratt och de flesta hjälpmedel avstängda så var det oerhört svårt spel som Geoff Crammond levererat. Banorna såg betydligt mer realistiska ut och smalare vilket gjorde att man fick tänka och verkligen hitta ett område där man kunde köra om. Monaco och Hungaroring blev precis så svåra som de är i verkligheten där omkörningar knappt förekommer. Tyvärr blev detta Geoff Crammonds sista F1-spel och istället planerade han att återliva klassikern Stunt Car Racer, ett projekt som avbröts 2005 och sedan dess har det varit tyst från britten som gett PC-spelarna en av de bästa F1-simulatorerna på marknaden.

1: Grand Prix Legends
Format: PC
Release: 1998

Samtliga spel på denna lista har bilar från 1990-talet och framåt och därmed skiljer sig Grand Prix Legends från resten. Man tävlar i bilar från 1967 som saknade vingar, hade inte lika kraftiga bromsar som dagens bilar så bromssträckan var lång. Däcken som användes på den tiden var för att bilen skulle rulla och det var ingen prat om grepp. Motorn då skrek ut alla hästkrafter vilket man tagit fasta på i spelet. Banorna som förarna tävlade på den tiden var oerhört farliga och hade knappt några chikaner som sänkte ned farterna vilket gör spelet så oerhört spännande att spela.

LotusFerrariHonda

Den mest klassiska och svåraste banan av alla måste ändå vara Nürburgring som med sina 187 kurvor är ett helvete och samtidigt en rolig bana att köra på. Papyrus lyckades simulera 60-talet mycket bra och 11 år efter releasen släpps det patchar som förbättrar grafiken, ljudet eller lägger till nya banor och har moddat spelet så att man kan tävla med 1969-års bilar där vingarna introducerades, något som förändrade F1-bilarnas hantering jämfört med bilarna 1967. Jackie Stewart från Skottland som blev F1-världsmästare 1967 ska ha provat spelet och sagt att det var betydligt lättare att köra bilarna även om det aldrig har bekräftats, men det är fortfarande en historia som går runt på olika forum där man diskuterar spelet. När samme Stewart intervjuades av katalansk tv för att prata om gatubanan i den katalanska staden Montjuic, användes spelet för att demonstrera banan där skotten fick beskriva banan, kurva för kurva.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord