Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands Recension

Det som detta spelet kommer att erbjuda dig är det du finner hos valfritt Ubisoft-spel, bara lite bättre maskerat.

Bolivia har under en viss tid växt exponentiellt oroligt och korruptionen har alltmer eskalerat. När en tillsynes mindre kartell ökat i eldkraft och inflytande är Bolivias framtid som världens främsta narko-stat säkrad. Santa Blanca, ledd av El Sueño har nu lyckats göra Bolivia till världens främsta producent av kokain. Då inflytandet börjar sprida sig över Bolivias gränser dras uppmärksamheten till USA vilka har inget annat val än att retaliera när deras ambassad blir bombad och en DEA-agent blir kidnappad och mördad av kartellen. Operation Kingslayer bildas i ett samarbete mellan CIA, DEA och JSOC och det är där du kommer in. Som ledare till ett fyrmannateam bestående av medlemmar från en specialgrupp under monikern ’Ghost’ ska ni upplösa Santa Blanca och avtäcka sambandet mellan kartellen och den lokala myndigheten.

Ubisofts Ghost Recon-serie tar nu klivet från futuristiska scenarion till vår gryniga nutid och fem års utveckling har lett till vad de själva säger är den största öppna värld i bolagets historia. Med miljöer som varierar från nyodlade åkrar till snötäckta bergstoppar kommer Ubisofts om än något fiktiva Bolivia erbjuda ett vackert landskap av taktiska möjligheter. Ditt startområde känns ämnad att låta dig stanna upp och insupa atmosfären och vidden av spelkartan för att sedan introducera dig till vad som kan vara den sämsta saken i spelet – nämligen fordonskontrollen. Det börjar kännas som något av en standard att fordon inte ska hanteras väl i en Ubisoft-titel. Även bilspelet The Crew hade något av en halvdan styrning, och det trots att de inte använder sig av samma spelmotor. Den uppgraderade version av AnvilNext som först skapades inför Assassins Creed III används här i Wildlands för att främst kunna ge dig en så pass sömlös färd genom det massiva område de har lyckats skapa.

Det mesta runtomkring dig renderas inom loppet av millisekunder och det är bara från huvudmenyn samt under användandet av fast travel då laddningstiden kommer att uppmärksammas. I klassiskt manér kommer du och dina kompanjoner kunna välja mellan en bred arsenal av vapen och utrustning för att bekämpa kartellen – varav mycket är hämtat från den riktiga världens taktiska utrustning. Något som kommer att vara ditt verktyg att luta dig på är en liten drönare som kan skickas upp och styras av dig för att kartlägga ett mindre område och markera fiender. Genom denna drönare kan du också använda dig av taktiken ’sync shot’ – vilket tillåter dig att efter att ha markerat ett visst antal fiender, beordra dina kollegor att eliminera dem samtidigt för att på så sätt undvika upptäckt. Sync shot kan även utföras genom att du efter att markerat fienderna bestämma dig för att själv oskadliggöra en fiende vilket leder till att ni nu har kunnat ta ner ett mål extra. Detta är något av de mest intressanta taktiker att använda sig av i single player då du verkligen känner att du har kontroll över – inte bara dig själv, utan hela gruppen.

Självklart avnjutes ju Ghost Recon: Wildlands bäst med tre kompisar, då ni tillsammans kan prata fram lite roligare och mer avancerade taktiker – inte för att det behövs på de vanligaste svårighets-graderna, men på den svåraste – realistiska graden är det nästan ett måste. Det räckte egentligen med drygt tre timmar tillsammans med en annan spelare för att upptäcka att det är så utvecklarna menade att spelet skulle upplevas – men varför Ubisoft då inte väljer att sälja det i 2- eller 4-pack för ett rabatterat pris, utan ser till att varenda individ måste lägga ut minst 600 kr – nästan tusenlappen för basspelet plus framtida expansioner förvånar mig. Om hela marknadsföringen vilar på att vi som spelmedia ska uppleva spelet tillsammans med en kollega och bedöma därefter, varför får konsumenten då inte två exemplar också? Återigen förvirras jag av det här bolagets fortsatta val i denna bransch. För att inte börja raljera om något helt annat återgår jag till vad du egentligen är här för att ta reda på; Är Wildlands något för dig?

Om du spelat spel som Just Cause och Mercenaries så kommer du att känna igen dig – Wildlands är bara en lite mer realistisk och Bruckheimer-inspirerad version av den typen av spel. Det som detta spelet kommer att erbjuda dig är det du finner hos valfritt Ubisoft-spel, bara lite bättre maskerat. Sandlådan som är Bolivia är helt öppen för dig och polare att färdas runt i. Till hjälp har du ett inledande uppdrag som sedan sätter dig helt fri och låter dig markera intressepunkter på kartan som du ska tömma på fiender och sedan plundra på intel, resurser och/eller skill points som sedan låter dig avancera till andra intressepunkter. Huvuduppdragen tillåter dig försvaga kartellens fäste över området och på så sätt göra det lite lättare för dig att färdas runt. Användandet av taktik är egentligen det som tydligast skiljer spelet från andra i genren och friheten att välja vapen, utrustning och på så sätt även din spelstil – vare sig du vill gå full on Rambo eller scout med kikare och krypskyttegevär så kommer du att ha kul med vad världen har att erbjuda. Är du en samlare så kommer du högst troligt försvinna i spelet ett stort antal timmar, men om du är ute efter action och en engagerande upplevelse tillsammans med en vän kommer de slentrianmässiga sidouppdragen mellan huvudpunkterna tråka ut er innan spelet närmar sig sin slutetapp.

Ghost Recon: Wildlands passar bäst dig med djupa fickor eller vänner som är lätta att övertala att slänga ut 600 spänn på att gå loss på korrupt polis och drogbaroner i ett vackert landskap av slentrian. Helt okej men inte mer.

Just det, en sak till! En radiokanal? Verkligen?

• Vackert, varierande landskap
  • AI'n är inte så pjåkig