Titanfall – Hype 101

Hypen kring Titanfall har sedan utannonseringen under fjolsommarens E3-mässa gradvis stegrat och tycktes nå ett kulmen under betatesten som skedde under Februari

Titanfall – Hype 101

Mars månad är här och för mycket och många så är det likställt med månaden då deras mest inväntade spel slår ned. Hypen kring Titanfall har sedan utannonseringen under fjolsommarens E3-mässa gradvis stegrat och tycktes nå ett kulmen under betatesten som skedde under Februari. Knappt två veckor kvar, men utvecklarna Respawn Entertainment  har bjudit upp till en grundkurs i hur man bygger hype.

Det kanske redan började i samma sekund som de forna Call of Duty-makarna satte upp planerna för sin nya shooter, men Titanfall blev ändå något av ett bombslag under den stora mässan. Responsen lät inte vänta på sig och kammade redan under samma E3-parad in sextio olika utmärkelser. Trots sin monumentala historia inom vad som just nu troligtvis är världens största shooter så visade det sig snabbt att Respawn hade gjort valet att ta Titanfall i en helt annan riktning. Vi blev introducerade till de gigantiska robotarna som ger upplevelsen sitt namn och kastar en stor skugga över de ”perks” vi sedan tidigare vant oss vid, dubbelhopp samt wallrunning som är lika bekväm som den var i Prince of Persia och kanske viktigast av allt – de mindre lagen som är begränsade till sex spelare per sida. Den sistnämnda faktorn blev tidigt något som höjde ögonbrynen hos de spelare som idag kämpar sina strider på enorma kartor med tiotalet spelare i sitt lag, men internt på PowerGamer var vi efter våra första möten med titeln unisont enade om att de mindre lagen är en av de viktigaste pelarna till spelets grund då det såg till att striderna blev mer koncentrerade på banorna och varje enskild soldat var av en tidigare oskådad tyngd.

Det ska bli enormt spännande att se vad Titanfall gör för årets multiplayer-scen. Inte för att spelet utklassar alla andra parter i vad de gör, utan för att det har en infallsvinkel och en tyngd som inte är densamma. De många manövreringsmöjligheterna som har tillåtit utvecklandet av smarta banor sätter inte längre bara spelarens ögon-till-hand-koordination på prov utan pockar istället på planering, tanke och smarta beslut – allt utan att kompromissa på det höga tempot. Allt detta sätts sedan på sin spets när man som spelare ansluter sig som pilot i sin Titan, då spelet i samma sekund blir till ett helt annat. Här har vi nya förutsättningar och nya styrkor – men även nya svagheter. Det är med spänning som jag väntar in på vilka sätt och till vilka resultat som duktiga spelare kommer att tackla Titanernas medverkan i spelet på och de höga nivåer där de stora matcherna kommer att äga rum. Den pulsen som har dunkat inom mig när jag själv har krigat mig fram under den sista beta-fasen påminner mig inte alls om några moderna FPS, utan tar mig tvärt tillbaka till Quake-dagarna – crème de la crème av tävlingsinriktade shooters.

standbyfortitanfall_pic01

”I spelläget ”Last Titan Standing” blir spelet ett helt annat. Plötsligt har vi ett mycket lägre tempo som istället främjar ett taktiskt spelande – bara sådär så har Titanfall övergått till en strategisk krigsförare i en enorm multiplayer. Titanfall är fan löjligt roligt.” – Victor Holyba

 

Känslan som infinner sig är att Respawn Entertainment har varit väldigt, väldigt smarta. Man har utnyttjat sina starka kunskaper inom multiplayer-baserade skjutare och kombinerat det med nya influenser och inspirationskällor vilket har resulterat i vad som är en modern ”old-school”-shooter som har lyckats med att skapa enormt intresse hos den del av spelvärlden som sedan länge tappat lusten för Call of Duty. Igenkänningsfaktorn är helt klart där, men samtidigt kommer en hel mängd ivriga spelare behöva lära sig ett helt nytt spel. Återgången till skolbänken är enormt välbehövlig för scenen.

Spelet är mindre än två veckor bort. Varesig det är spelet som ser till att hela spelvärlden klöser sig blodig för en Xbox One eller lever upp till hajpen av ”the next big thing” så har Titanfall fått oss kära i en shooter igen. Vad som sker inom den snara framtiden på Microsofts plattformar och inom multiplayer kan vi nu bara invänta, tills dess förbereder jag mitt sinneslag i Quake.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord