Titanfall 2 Recension

Går du på bio är Titanfall 2 en mycket underhållande sci-fi actionfilm där ljudet hjälper till att leverera en mycket underhållande rulle.

Tänk dig att du har tre måltider som du rankar lika högt och tvingas välja en, medan de två andra kastas? Ungefär så skulle jag vilja jämföra höstens kamp om FPS-fansen då Battlefield 1 har släppts och Call of Duty: Infinity Warfare har släppts när du läser denna recension. Just det, Titanfall 2 har hamnat i skymundan i denna kamp och antagligen den som kommer att väljas bort av flest gamers. Inte för att det är ett dåligt spel utan för att konkurrensen råkar vara den hårdaste på länge.

Första Titanfall blev en succé men som enbart släpptes till Xbox One samt PC. Vi som förväntade oss en release till PlayStation 4, fick det bekräftat av Respawn Entertainment att det överhuvudtaget inte skulle komma. Istället skulle ägare av Sonys konsol få vänta till Titanfall 2 för att få chansen att spela en titel från Respawn Entertainment. Ni kanske minns att studion består av avhoppare till Infinity Ward, som hamnade i bråk med Activision om uteblivna bonusar vilket ledde till avhopp. Andan från Call of Duty finns helt klart kvar vilket är förståeligt och jag ser det inte som något negativt utan positivt.

Första spelet hade ett problem när det gäller multiplayer och det var att fansen tyckte det fanns för få vapen att tillgå. Ni som spelar FPS online vet hur viktigt det är med bra variation av vapen under matcherna. Dessutom menade många som spelade det första Titanfall att vapnen dessutom var oerhört tråkiga. Några sådana problem finns inte med Titanfall 2 utan ni som älskar bra vapen kommer att ha roligt med att testa dem. Personligen gillar jag kartorna för multiplayermatcherna då de faktiskt erbjuder variationer i hur man anfaller men också försvarar sig. Det gäller att vara vaksam med var fienden gömmer sig under matcherna och robotarna kan inte komma fram överallt heller men luckor finns för att skjuta ned dem som gömmer sig. Gamers som gillar att välja olika skins kommer också att ha roligt med att låsa upp och ändra allt möjligt på din pilot samt roboten. Detta var ett annat önskemål fansen från första spelet hade och som Respawn Entertainment hörsammade vilket ger uppföljaren fina möjligheter till customization.

Titanfall 2 – Single Player GameplaySjälva kampanjen känns som Call of Duty 4: Modern Warfare eller Call of Duty: Modern Warfare 2. Intressant, underhållande och explosivt vilket var de punkter som karaktäriserade just de nyss nämnda Call of Duty-titlarna från Infinity Ward enligt mig. Eftersom avhopparna från Infinity Ward bildade just Respawn Entertainment, är det inte så konstigt egentligen att kampanjen är väl genomförd. Istället för att spela ett par timmar kör jag ett par timmar till för att se vad som händer längre fram i storyn. Dessutom är ingenting upplåst i frågan om egenskaper utan det går att springa på väggar till exempel. Ni som spelade Call of Duty: Advanced Warfare, kommer antagligen ihåg att enbart i vissa moment kunde spelaren använda egenskaperna från den dräkt man var utrustad med vilket var konstigt egentligen. Vi fick ju veta att ens dräkt gav en möjlighet att hoppa högt och klättra på väggar till exempel. Men varför begränsa användning till vissa moment enbart? Vi slipper sådant med Titanfall 2 och vill du springa snabbt längs med väggarna, är det fritt fram att göra det. Synd bara att miljöerna är tråkiga men det vägs upp av de andra punkterna i en kampanj som är väldigt solid rakt igenom.

E3 2016: Titanfall 2 – Single Player Gameplay TrailerRent grafiskt levererar Titanfall 2 så som det bör göra till denna generations konsoler. Därför känns det meningslöst att beskriva i detalj grafiken för Respawn Entertainment har använt hårdvaran till fullo på PlayStation 4, den version jag har testat. Desto mer pratar jag gärna om ljudet som är superbt och för oss som gillar actionfilmer, nästan som musik för öronen. Går du på bio är Titanfall 2 en mycket underhållande sci-fi actionfilm där ljudet hjälper till att leverera en mycket underhållande rulle. Vi pratar om en påhittad framtid men ändå känns allting på något sätt så realistiskt rent ljudmässigt. Hur vapnen från framtiden kommer att låta vet vi inte men Respawn har inte skapat någonting löjligt utan allting är superseriöst. Har du ett bra ljudsystem så är det bara att njuta av spektaklet som pågår i framförallt multiplayermatcherna.

E3 2016: Titanfall 2 – Multiplayer Gameplay TrailerMatcherna i multiplayer har varit än mer underhållande än jag förväntade mig och jag föredrar därför det framför kampanjen. Något konstigt är det kanske inte då utvecklarna idag satsar mer på multiplayer idag jämfört med 2005-2008 då mer krut lades på att få till en bra kampanj. Lika många var inte uppkopplade som under 2016 och många lär antagligen skippa kampanjen för att gotta sig i multiplayer. Det bästa är att ingenting känns påtvingat från Respawns håll och de har gjort ett bra jobb med balansen när du styr din robot eller springer själv där ute. Aldrig har jag känt mig påtvingad att spela med roboten, att man till slut tröttnar eller att man tycker det är för lite av dem så att titeln är missvisande. Tempot passar mig dessutom jämfört med Call of Duty som är så pass snabbt att jag känner mig som en pensionär nästan. Vill du spela klassisk team deathmatch utan robotarna finns den möjligheten också. Bounty Hunt var utan tvekan det jag tyckte om mest och handlar om att samla pengar genom att skjuta ned så många som möjligt. Under matcherna dyker det sedan upp möjligheten att samla in pengarna på ett konto. Men om du blir dödad, förlorar du hälften av det du samlat in under spelomgången, så det handlar inte enbart om att döda utan också ladda upp pengarna. Under en match hade jag flest kills men hade missat att skicka iväg pengarna till kontot!

titanfall-2-img11Titanfall 2 är utan tvekan ett mycket bra spel men det lider av ett stort problem och det är releasedatumet. Många kommer att välja mellan Battlefield 1 eller Call of Duty: Infinity Warfare. Många kommer tyvärr att missa detta och då har EA tillsammans med Respawn Entertainment utannonserat att all DLC kommer att vara gratis. Ni som hatar att köpa DLC för pengar eller har en tunn plånbok har i alla fall ett bra alternativ. Synd bara att Titanfall 2 släpptes nu och inte tidigare eller senare under våren 2017.

• Multiplayer
  • Customization
  • Ljudet