The Sims Medieval: intervju

Från början lät det som ett skämt när jag och Victoria Saade beordrades att åka till EA:s kontor i Slussen för att testa The Sims Medieval. Men varken huvudkontoret eller utvecklarna tycker det är ett skämt utan satsar på fullaste allvar med att få titeln klart till våren. Meningen är att The Sims ska förflyttas från 2000-talets konsumtionssamhälle till medeltiden, där smederna hade sin status i samhället. Riddarna var playboys och kvinnors rättigheter var det inte tal om. Sen hade det medeltida samhället sina kungar eller drottningar som styrde med järnhand för att håla ihop sina riken.

Min erfarenhet med The Sims är begränsat och minns hur i princip alla drogs med vågen. Simmarna kom att ersätta tamagotchis som var oerhört populära under mitten av 1990-talet och att jag ens kommer ihåg det, framkallar känslor som ”oj vad gammal jag är”. Språket som simmarna talar kom också att bli omtalat och vissa artister har spelat in några av sina hits, sjungandes helt i simmiska eller vad det nu ska kallas.

För mig som är intresserad av historia, har beskrivningen av epoken varit långtifrån romantisk på lektionerna. Anledningen till att medeltiden fick sitt namn, beror att det ses som en mörk tid i Europa. De grekiska filosoferna föll i glömska efter Romarrikets fall och feodalismen var utbredd i Europa. Osmanska Riket som börjat erövra alltmer territorium i Nordafrika och delar av Europa, såg till att filosoferna aldrig glömdes bort och införde siffror som ersatte de romerska numrena.

Då jag skulle testa The Sims Medieval, kunde man på förhand räkna med att någon mörk tolkning skulle EA: s utvecklare inte komma med. Snarare verkar målet med spelet att få människor att drömma sig tillbaka och den lilla information jag hade fått, handlade om de RPG-element som utvecklarna velat inför i form av ”quest”. Karaktärerna i spelet är tvingade att genomföra olika uppdrag eller andra saker för att de ska utvecklas och meningen är att shopping eller andra aktivitet som förknippas med 2000-talet, helt enkelt var tvunget att ersättas.

Väl inne fick de som först testade The Sims Medieval, trängas på ett litet rum medan representanter från EA hade flugits in, tre till antalet där Rawson Stovall började med att presentera sig själv som spelets producent. Han var nöjd över att få berätta om hur exklusivt eventet var då teamet tyckte det var passande att få visa upp The Sims Medieval i en stad som Stockholm, där många äldre byggnader och i synnerhet Gamla Stan har bevarats väl. Samtidigt påpekade teamet att den version vi skulle få testa var en mycket tidig version och vi skulle ha överseende med krångel såsom krascher eller buggar. Förutom att det var trångt, hann jag aldrig spela så mycket på grund av antalet platser och sedan kallades PowerGamer in för att genomföra en intervju med Rawson Stowall. Han hälsade på oss med en yxa och vid hans sida fanns en annan representant, som förmodligen skulle se till att han inte skulle läcka ut alldeles för mycket information men också hjälpa.

Första frågan är naturligtvis, varför medeltiden och inte renässansen till exempel?

(Rawson börjar skratta lite) För att vara ärlig så var det en direkt önskan från communityn. År efter år, så kan man titta bak och se att önskan har funnits ända sedan jag började med The Sims för flera år sedan. Den har alltid funnits där, att folk ville att vi skulle göra en version som utspelas under medeltiden. Inte nog med, så har objekt som släppts till de föregående spelen via communityn, innehållit medeltida saker till hemmet. Men det fanns saker vi ville implementera i spelet som historier, till exempel ”quest” eller något vi kom på under utvecklingen: hjältar. Allt som finns är betydligt mer medeltid än renässansaktigt.

Hur mycket research var ni tvungna att göra för att kunna skapa en medeltida värld i spelet?

(Rawson skrattar igen) En hel del! Spelet är faktiskt något vi har diskuterat år efter år och gjort lite konceptbilder under samma period. Men själva utvecklingen har pågått i ett och ett halvt år drygt. Det har berott på önskan från communityn, vilket har gjort att vi har velat leverera den bästa spelupplevelsen som möjligt, och ja jag vet inte…

Presentanten (PR): Jag har pratat med spelets lead producer Rachel angående det och hon sa att de har gjort en hel del grundligt research. Som att kolla på medeltida slott, de har titta på hur världen såg ut och hur den var socialt uppbyggd. Så de har gjort en hel del research till spelet faktiskt.

Rawson: jag tror en del i utvecklargänget också åkte på sådana festivaler ni vet, med medeltidstema för att komma in i stämningen. Så precis som det nämndes har vi utforskat väldigt mycket om medeltiden.

Eftersom det utspelas under medeltiden, vad är det man eftersträvar i The Sims Medieval? I de föregående spelen kunde ett större hus eller storbilds-tv vara något man eftersträvade.

Rawson: Jag skulle nog säga att det är ett annorlunda spel jämfört med The Sims 3 och de tidigare titlarna. I de spelen letar man efter ett arbete så att man tjänar pengar, så att simmarna kan underhållas. Spelet var en modern eller vad ska jag kalla det… en konsumtionssimulator. I medeltiden, vad karaktärerna gör är vad som definierar deras liv. Så att vi var tvungna att tänka annorlunda. Du kan fortfarande gå till en bar och hamna i en svärdsfight. Eller genomföra ”quest”, så att det handlar mindre om att ersätta tv-apparaten med någonting från medeltiden. Utan det är mer vad ens roll är och vad som ska genomföras dag till dag. Samt de äventyr som formar rikena. Det är mer ett nytt spel än att någonting ska efterliknas vårt konsumtionssamhälle.

När ni presenterade spelet så pratades det mycket om det nya sättet att tänka på med quest, samt karaktärernas roller. Kan du bara berätta lite mer om det?

Rawson: Ja, man kan vara kung eller drottning. Riddar om du har lust, man spelar ett flertal under spelets gång och du kan styra alla du vill. Eller bara en, det är du som bestämmer. Till antalet är det tio olika hjältekaraktärer, alltifrån personen som driver den lokala baren till smeden, köpman, riddare… Få se om jag kan nämna alla. Hmm, magiker, fysiker, präst… Det finns två olika präster, en jakobinsk religion och en som kallas för ”heteren herance”. En är väldigt organiserad och väl definierad, medan den andra är betydligt glada och mer lättillgängligt. Invånarna i riket kommer att vilja tillhöra någon av religionerna och med hjälp av religionen kan du få inflytande över riket, så det handlar inte bara om hur man ska agera som kung eller drottning. Utan alla bitar i samhället måste fungera tillsammans. Den punkten var faktiskt något som intresserade mig väldigt mycket till The Sims Medieval, där många spel handlar om att skicka en armé dit eller en annan längre bort för det är så rikena byggs upp. Men jag anser att detta är det första spelet där man lever ett medeltida liv på en personlig nivå. Det i sig lyfter fram en historia i spelet där man kan föreställa sig som en kung under medeltiden och det är i min mening, det första spelet som lyfter fram det.

Victoria: Vi har testat spelet lite och undrar ifall det går att expandera ens rike?

Rawson: När man startar ett rike, finns det bara ett tomt fält och efter några timmars spelande kommer man att kunna börja föra upp andra byggnader. Beroende på vad man börjar med, artar sig spelet olika. Till exempel om jag väljer att bygga ett spionhögkvarter först, utvecklas riket annorlunda jämfört med om jag hade valt att ha en marknadsplats först. Det finns också närliggande territorier som man måste handskas med genom en serie av politiska manövrar, till exempel att få lagar igenom eller skapa avtal med dem. På de sätten kommer man att kunna bygga upp och expandera ens rike.

PR: det handlar inte bara om att riket kommer att expandera sådär. Utan det är gjort för att man ska genomföra vissa saker och i gengäld få större yta. Men det finns en begränsad yta på vad man kan bygga inom. Spelet är designat så att spelaren ska kunna gå tillbaka till det och spela med ett annat rike. Vi vill att de som spelar ska prova att spela på olika sätt och se vad som händer om deras rike består av lyckliga människor. Eller om de vill göra befolkningen olyckliga, befinna sig i krig med närliggande riken. Så meningen med spelet är att folk ska prova på olika sätt att styra sitt rike.

Rawson: Precis! Det kan vara väldigt djup religiösa riken… ja det finns många olika sätt att styra sitt rike på och spela igenom det. Jag har haft en hel del kul med spelet.

Så genom att vara kung innebär det att det finns en hel del ansvar på en…

Rawson: Det finns mycket man måste ansvara över och ha ordning på som kung!

Betyder det att upplopp kan förekomma eller att folket revolterar mot kungen?

Rawson: Simmarna kan vara olyckliga, de kan… Alltså om du är monarken kommer folket antigen att gilla dig. Eller struntar du i de, du är kanske en blodtörstig monark som skickar en stor grupp människor till galgen eller till en annan avrättningsplats. Du kan forma ditt rike via dina aktioner.

Kommer det att finns någon Robin Hood-typ i spelet?

(Återigen så skrattar Rawson) Ehm, jag försöker tänka på de karaktärer som finns. Det finns inga quest som gör något sånt (skapa en Robin Hood).

PR: Men det finns vissa saker som man går att genomföra med en riddare, som kan till det (revolt), som i sin tur leder till att den blir en motståndare till monarken. Så det går, saker man gör i spelet kan alltså leda till en direkt konflikt med monarken.

Rawson: Precis! Det jag gjorde i spelet var att skicka iväg en spion som var blodstörstig och elak, makthungrig. Detta medan kungen var mjuk och ville göra av sig med spionen. Så vad spionen gjorde mot min kung var att den dödade honom och vi tvungna att skapa en ny monark, något ni har fått chansen att göra under testandet av spelet.

Efter att vår intervjutid tog slut hann vi fota lite Rawson och jag frågade om The Sims Medieval skulle släppas i en collectors edition med något föremål från medeltiden, skrattade han och PR-kvinnan samtidigt som de påpekade att det var kanske något de bör titta efter, eftersom idén i sig var bra. Därefter var det bara att återvända till datorerna och spela med skillnaden att det fanns lediga datorer så jag satte mig ned. Likt föregående The Sims är den stora irritationsmomentet, i alla fall för mig när simmarna är så sura att de vägrar följa en och till råga blir de än mer irriterade över bristen på sömn. Men de vägrar att lägga sig trots en befallning. Roligast kommer det nog att bli med riddare eller magikern, eftersom det går att lära den nya konster och att utföra de på andra simmar var ganska komiskt. Men själva RPG-elementen som det talades om, det vill säga ”quest” syntes inte så tydligt och man kände att de kunde ha gjort uppdragen tydligare men roligare.

Att vi var bland de första att spela märktes i form av buggar eller krascher som dök upp och ibland blev spelet seg, fast om det berodde på datorn eller The Sims Medieval låter jag vara osagt. Men min känsla är att The Sims-fanatikerna kommer att väldigt roligt med detta medan casual-gamers förmodligen kommer att gå tillbaka till The Sims 3. Mycket måste förbättras men för utvecklingsteamet gäller det att släppa The Sims Medieval för att på allvar kunna se vad som ska förbättras. En succé lär detta trots allt bli men det kan också vara en vanesak för mig att fördriva tiden under medeltiden är helt annorlunda jämfört med dagens samhälle och det kan vara så enkelt att jag skulle behöva många fler timmar för att ge en rättvis bedömning.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord