The Sims 3: Expansioner plus intervju med Graham Nardone

Tidernas mest sålda PC-spel är varken något ur Civilization-serien eller Half-Life 2 utan The Sims-serien och än idag fortsätter serien att få nya fans. EA som står bakom succén flög över producenten Graham Nardone där vi pratade om konstiga önskemål och ifall konceptet med superhjältar kan bli en expansion.

På en teaterlokal som tillhör Gröna Lund hade EA bjudit in oss för att få testa två stycken expansioner till The Sims 3: Supernatural och Seasons. Den första expansionen fick vi en presentation på och handlar om att simmarna får övernaturliga krafter. Varulvar, vampyrer, häxor, fe, zombie, spöken eller trollkarlar i The Sims 3-världen och eftersom spelet redan var ute när vi var på plats, hade de flesta fans som EA bjudit testat eller rentav köpt den expansionen. Den som alla var nyfikna på och rönte mest nyfikenhet från The Sims 3-communityn var Seasons, där vädret ska vara en simulation av det verkliga livet medan simmarna är på semester.

Många som pratar om att semestra i Sverige pratar kanske inte alltid om att åka till skidanläggningar och då brukar det oftast vara under sportlovet den diskussionen dyker upp. Utvecklarna av The Sims 3 ser däremot semesterparadis som något mer än bara kritvita stränder med Medelhavsblå hav, utan även alpina anläggningar med perfekta banor för skidåkning eller snowboard ingår i expansionen Seasons. Även om vi fick veta att fansen har längtat efter expansionen, har det också utifrån kommit kritik mot att EA släpper expansioner med funktioner som de lätt hade kunnat lägga till i spelen. Många dedikerade fans är väldigt snabba med att köpa expansionerna och många av de har också försvarat alla släpp med att när man väl tröttnat på en expansion, är det perfekt att EA släpper ännu en för att ge The Sims 3 nytt liv.

Tyvärr för alla The Sims-fans är jag ingen simsnörd och även om jag spelade en hel del av det första spelet, är det inte samma erfarenheter jag har av uppföljaren samt del tre av The Sims. När konceptet i sig var nytt i början av 2000-talet kunde jag förvisso spela flera timmar och försökte bygga så stor villa som möjligt för mina simmar. Flipperspel, pool, stort kök, lyxigt vardagsrum och andra ”statusgrejer” var något jag alltid eftersträvade att ge mina simmar. När man kunde börja döda simmarna och se hur de fick en gravsten, började den mer elaka sidan infinna sig hos mig vilket gav oss också en hel del skratt när simmarna i sitt språk pratade om en brand på köket utan att man förstod någonting överhuvudtaget. Enbart skriken från simmarna gav en indikation på att någonting var fel och några andra vänner som hade The Sims var också elaka nog att ge sina simmar ett liv de aldrig hade velat ha själva.

När The Sims 2 kom kände jag mig mättad på konceptet och testade mest för nyfikenhetens skull. Men jag fastnade aldrig som när det första släpptes och förutom minnen med att försöka koppla upp mig med ett 56K modem för att kunna surfa på nätet, har The Sims utan tvekan också gett mig en hel del minnen från tiden då jag spelade mer PC-spel än konsol. Helt värdelös är jag inte på The Sims men mina kunskaper är begränsade och med tanke på hur spelserien tycks ha utvecklats, känner jag inte att en recension på en expansion signerad mig skulle vara rättvist. Helst skulle jag överlåta det jobbet åt någon annan hos PowerGamer och går på event för att se fenomenet men såklart även testa expansionerna.

Eftersom många eller alla ville testa The Sims 3: Seasons fick jag leta upp en ledig dator och testa Supernatural. Här är det simmarna som får sina fysiska egenskaper påverkade och det går att vara häxa, fe, varulv, trollkarl, spågumma och vampyr, något som jag valde. Målet för mig var att skaffa mig vänner och någon flickvän såklart med samma charm som Robert Pattinson har i Twillightfilmerna, ifall ni undrar om jag hade någon slags referens över vilken personlighet min vampyr skulle ha. Min vampyrsim kunde röra sig väldigt snabbt och charma till en viss del med vampyrtänderna, men då jag varken hade solkräm eller paraply vart det problematiskt. Jag var inte heller på humör för att döda min sim på ett plågsamt sätt i början och spenderade mycket tid inomhus med att göra gympa men också ta emot besök från grannar.

På grund av svårigheterna med att befinna sig ute som vampyr och att jag inte hade hela dagen med att ha tålamod tills natten infann sig, fick tiden spolas fram för att något skulle hända. Men jag hann trots den funktionen aldrig inleda min räd som vampyr och hitta lämpliga offer. Med Supernatural har utvecklarna helt klart gett fansen med elakare sidor möjligheten att faktiskt få leva ut den. Just den expansionen påverkar de fysiska egenskaper och som häxa finns ju möjligheten att faktiskt få vara elak fast på ett annat sätt än som vampyr. Även om jag vid det här laget inte hade testa The Sims 3: Seasons, kändes The Sims 3: Supernatural trots allt som en given vinnare hos mig.

Alla inbjudna bjöds på en enkel lunch och läsk vilket gav mig tid att förbereda frågor till assistant producer Graham Nardone, som skulle intervjuas. Pratade även om kollegor från andra spelsiter eller bloggar angående The Sims 3 överhuvudaget. Vissa var fans medan andra uppskattade serien och så fanns de som hade spelat det väldigt lite. Jag skulle nog ställa mig i den tredje gruppen och efter att ha blivit kallad så var det dags för att intervjua Graham Nardone angående båda expansionerna men även om The Sims överhuvudtaget.

Hur länge har du jobbat med varumärket The Sims?

Jag har varit hos EA lite mer än tre år. Jag gick med precis innan releasen av The Sims 3 och har varit med när alla expansioner har släppts.

Hade du spelat The Sims och The Sims 2 innan du gick med EA?

Ja absolut! Jag menar, det är svårt att hitta en gamer idag som inte har någon erfarenhet av The Sims. Så jag tror att alla har provat det tidigare och sedan finns det de som är oerhört mer passionerade över det hela.

Kan man kalla The Sims för ett någonting som mer lutar åt”fenomen” snarare än ”populärt”?

Oj, fenomen snarare än någonting populärt? Jag tror faktiskt att du har formulerat det väldigt bra det där angående The Sims-serien. Vi firade för inte så längesedan tioårsjubileum och har sålt över 150 miljoner exemplar, vilket är den högst säljande PC-spelet någonsin. Så ja, det är nog ett fenomen.

Ni släpper expansioner och fansen går ut för att köpa de alla…

Det där är faktiskt en av de svåraste grejerna, med att hålla fansen nöjda. Seasons är vårt åttonde expansion för The Sims 3, men vi kan fortfarande inte tillfredsställa alla önskemål fansen har och därför är det kul att komma på ett event som detta för kunna komma i kontakt med just fansen. De är så inne i spelet och efterfrågar mer grejer så även om vi gör saker i en snabb takt, så kan vi inte hänga med alla önskemål. Så det är faktiskt en kamp att kunna uppfylla önskemålen från fansen.

Om vi pratar Supernatural, får ni inspiration av filmer som Harry Potter eller Twillight?

(Här skrattar han) Nu när du nämner de filmerna, så ja utan tvekan. Med Supernatural som med vilken annan expansion, har vi fått inspiration från andra saker eller personliga favoritfilmer till exempel. Många i The Sims-studion som gör spelet, behöver inte vara designers för att komma med önskemål utan vi gör saker som vi fått inspiration eller haft önskemål om eftersom vi är så passionerade med arbetet. Sedan är fansen också en del av arbetet eftersom de kommer med önskemål och då vet vi direkt vad de vill ha med i spelen. Vi gjorde en expansion med magitema till det första the Sims som hette Makin’ Magic. Den var lite annorlunda då man har magik i sig men i Supernatural är de mer implementerade på simmarna själva samt på de nya karaktärstyperna. Men ja True Blood, Twillight och Harry Potter är populärkulturella fenomen vi har fått inspiration av och jag har själv fått fråga vilken min personliga inspiration, vilket är En vampyrs bekännelse. Den har det jag gillar det vill säga en mörk gotisk stil vilket är coolt att ha med i spelet. Så vi tittar väldigt mycket på saker runt omkring.

Var Seasons ett stort önskemål från fansen?

Det är roligt att varje gång jag visar upp en ny expansion i Europa, säger fansen ”åh jag hade så kul med expansionen! Men när ska ni komma med The Sims 3: Seasons?” Varpå jag svarat varje gång med ”tyvärr så kan jag inte säga alltför mycket om det där”. Man ger de typiska PR-svaren så det är verkligen tacksamt att komma över och faktiskt få visa upp expansionen Season, eftersom det har varit ett så stort önskemål från fansen plus att de älskar det väldigt mycket. Det är inte bara spännande för oss med ny teknik eftersom det överhuvudtaget inte har funnits någon realistiskt vädersimulation i spel. Därför är det intressant att se hur vädret smälter in i spelet men också med den riktiga världen, så det är spännande att se en simulation av vädret och göra fansen nöjda på köpet.

Angående önskemål vilket är den absolut konstigaste ni har fått?

Oj. Ja du (här blir Graham lite nervös). Alltså, varje gång så får vi väldigt mycket opassande önskemål överlag. Varje gång vi har ett fokustest så finns det alltid en person som säger ”jag skulle vilja att mina simmar ska kunna röka marijuana”. Då kontrar jag med att ”ok, men det är inte riktigt det The Sims handlar om”. Vi måste balansera det hela med vad vi tar in där vissa saker är roliga för spelet medan andra kanske är intressanta men passar liksom inte riktigt in i The Sims. Vi måste ha med de sakerna i åtanke när vi lägger till nya saker till spelet.

Nu med vågen av filmer med superhjältar får ni önskemål från fans som säger ”jag skulle vilja vara Batman eller Iron Man” i The Sims?

Det är ett intressant koncept detta med superhjältar och det är något vi har haft det i bakgrunden under en period. Jag vet inte om jag ska berätta detta faktiskt men jag gör det ändå. När vi gjorde The Sims 3: Ambitions som var den andra expansionen, hade vi en idé angående superhjältar under tid med hjältar, skurkar samt antagonister. Men det föll inte väl ut då men konceptet i sig är intressant och det är möjligt att vi i framtiden kommer att börja tänka på det konceptet igen. Men det är inget som är på gång just nu.

I Seasons påverkas omgivningen medan i Supernatural påverkas simmen man skapar. Kan du bara förklara varför ni gör som ni gör?

Vi gjorde ett medvetet val när vi utvecklade Supernatural och Seasons samtidigt. För meningen var att Supernatural skulle fokusera på vad simmarna gör medan Seasons formar världen. När man installerar expansionerna så överlappar de inte varandra men man kommer att ha kul med dem. Det blir någonting nytt och förbättrar gameplay för gamers som tycker att det är kul med de typerna av expansioner. Den intressanta aspekten med Supernatural är att den fokuserar på övernaturliga krafter och fansen som vill ha en expansion som erbjuder de en galen, kryddad simmare så är det en rolig expansion för dem. Medan Seasons är den totala motsatsen och utan superkrafter eller så är det mer en simulation av den riktiga världen och folk som vill berätta sina historier, på ett realistiskt sätt kommer Seasons att ge de möjligheten att göra just det.

Men tror du inte det hade varit kul att vara en fe och åka snowboard till exempel?

(Här skrattar Graham) Ja men det låter ju faktiskt grymt! Hon har sina vingar och sin snowboard, så helt klart skulle hon vara bättre än alla andra på det. Samt göra lite mer våghalsiga tricks, utan tvekan. Men vi gjorde små roliga grejer i Supernatural som man kan säga kommer från Seasons-världen så som rullskridskor. Men eftersom våra Supernaturals är lite konstiga och jag älskar att ha personer som varulvar åkandes rullskridskor. Vi har försökt att göra lite cross-overs i våra expansioner som med Supernatural.

Av alla expansioner ni har släppt vilken är den mest populära än så länge?

Det är faktiskt svårt att säga vilken eftersom expansionerna har många olika teman och de har olika saker tagna ur det verkliga livet. Det handlar om olika erfarenheter och personligheter människor har. Personligen så hade jag väldigt roligt med Late Nights, eftersom jag alltid har gillat städer och bo i stora städer. Att ha skyskrapor med lägenheter där man bodde var personligen någonting väldigt tillfredsställande. Sedan har andra personer andra önskemål som tonårstjejer till exempel, som kanske drömmer om att bli stora popstjärnor. De kan spela Showtime i så fall och skaffa sig en sådan roll. Popularitet beror alltså på vem du frågar för svaren kommer vara olika varje gång.

Med Supernatural, är det så att simmarna har krafter som ni själva önskar att ni hade?

Ja verkligen! Jag älskar att spela om häxor eftersom de har både charm men också trolldomar som kan användas. Det jag gillar är att de kan gå omkring och använda sina förbannelser som att förvandla folk till stora grodor med stora ögon. Grejen att bara kunna gå omkring och störa de andra simmarna är någonting roligt överlag. Att kunna tänka i de banorna och kunna göra saker du hade velat men inte kan göra i det verkliga livet, är väldigt roligt.

För de som inte har spelat så mycket eller är nyfikna så kan man få känslan av att man bara går omkring i staden och gör i princip ingenting. Men finns det målbaserade saker att klara av?

Varumärket The Sims 3 handlar överhuvudtaget inte om att klara saker. Men vi har gett spelarna möjligheten att klara av vissa mål för dem som gillar sådant. Man kan skapa sig en viss karriär som man ska ta sig igenom eller utbilda ens sim i någon färdighet. Men det finns inte någon punkt där man kan säga ”jag har klarat av allting i spelet. Jag är färdig med The Sims 3”. Annars har vi de senaste åren introducerat achievements för den typen av spelare och det handlar inte om att mätta gamers som vill klara av ett visst antal mål. Det handlar mer om att The Sims har så mycket grejer att folk kanske inte upptäcker vissa saker. Ibland kan det hända att man upptäcker en sak och säger till sig självt ”jag visste inte att min sim kunde göra det där”. Sedan försöker man klara av det där för att få en achievement och som som visas på ens profil för de som gillar att klara av saker.

Är det ett bra sätt att få folk att köpa ny expansion att de klarat av allt?

Ja, det finns i bakhuvudet. Ifall man har spelat igenom The Sims, ifall man har spelat igenom de åtta expansionspaket vi har erbjudit, så vill folk fortfarande ha någonting nytt. Men det roliga är att man kan ta material från föregående expansioner och när de nya kommer, så förbättras spelupplevelsen med nya grejer som festivaler på Seasons. Inte bara att man kommer med saker eller aktiviter man kan göra i Seasons, utan när man spela i de världar vi har skapat så har varje värld sin unika festival. Att ta tillvara saker i varje expansion och göra någonting unikt av det.

Men vad är den typiske The Sims-spelaren? Den mer godtrogne som vill spela så långt som möjligt och göra bra grejer, eller den mer sadistiske?

För att vara ärlig så tror jag inte att det finns någon typisk The Sims-spelare. Men det är roligt när man sitter på ett möte om marknadsföring och så håller de på att föra statistik över allting. Det finns de som exprimenterar med sina simmar och gillar att driva de med samt göra livet miserabelt. Sedan finns det också de som gillar att berätta en historia och de som gillar att skapa aktuella berättelser. Andra är också ”achievers”, som gillar att nå mål och givetvis ”builders”, eftersom byggandet är en så stor del av The Sims. Man tänker kanske inte på den delen eftersom det inte är rent gameplay men det finns folk som gillar att bygga sina hus och vi tittar på alla typer av spelare för The Sims. Det är förvånansvärt jämnt fördelat rent procentuellt mellan alla dessa typer av spelare. Men jag uppskattar det eftersom det gör att vi kan lägga till olika saker och skapa varierande expansionset.

När man tittar här på lokalen så är det mycket mer tjejer som spelar. Men vad säger statistiken, är det mer tjejer som spelar än killar?

Jag tycker det är en rolig fråga eftersom jag har fått höra den ett flertal gånger idag. Men när man kollar på The Sims-spelare, så är det faktiskt väldigt jämnt fördelat mellan kvinnor & män. Sedan handlar det om vart man tittar till exempel. När jag har gjort event i Frankrike så är det uteslutande tjejer medan det är mycket killar som gillar The Sims i Tyskland. Det är intressant att se detta men i slutändan så är det ett varumärke som många tar till sig och själva spelet erbjuder olika sätt att närma sig samt spela det så som man vill.

Vilken region är er starkaste marknad?

Europa är fantastiskt för oss och vi har väldigt mycket fans, så det är roligt att göra event eftersom de är så passionerade. Det är roligt att se de spela men annars så är det känt över hela världen. Vi har mycket folk i Nordamerika som följer oss och vill att vi ska göra events där. Vi får önskemål från hela världen, bland annat från Sydamerika där fans velat att vi ska åka dit för att events. Jag har tyvärr inte haft möjligheten att åka dit men skulle älska att göra det. Till och med från Afrika har vi haft mycket önskemål om event så tittar man på varumärket, är det utan tvekan en global publik som är intresserad av spelet.

Så jag antar att i framtiden så kommer önskemål om expansioner med latinamerikanskt eller afrikanskt tema att öka?

Det jag gillar är att vi har ett så blandat team med utvecklare och vi har personer från hela världen. Så de tar med sig sina regionala eller kulturella influenser, eftersom de har sina erfarenheter av det. När vi utvecklar The Sims har vi desiigners i teamet men det är inte bara de som får komma med förslag. Vi är ju i Sverige och vår lead art director är ju svensk, så han försöker alltid få in sina grejer i spelet. Men i Seasons så satte han faktiskt dit en midsommarkrans i spelet, insvept i blågula färger för festivaler. Så vi försöker alltid få in saker från andra kulturer eftersom det är en så rolig grej.

Oktoberfest?

(Här skrattar Graham högt) Hmm, vi har ju inte ”drickandet” i The Sims. De kan njuta av juice på kvällen så de kan ha trevligt med det men inget mer.

Min intervjutid tog slut och efter att ha fått veta att Graham Nardone på sina flyresor enbart sover, var det inte läge att fråga varför han inte spelade tv-spel på sina resor. Han gör ett flertal events per år och resandet där han anländer tidigt till den grad att Arlands flygplats håller på att öppna butikerna berättade han. Samma dag fast på kvällen är det meningen att Graham Nardone skulle iväg till ett annat evenemang. Det som ger honom energi är faktiskt fansen och det kan låta som en klyscha men vi fick se ett prov på det.

När eventet höll på att ta slut hade de inbjudna fansen chansen att ställa frågor och den mest populära frågan var angående aliens i spelet. Då titeln fortfarande inte har släppts kunde inte Graham svara på frågor angående det och fick ge sina standardsvar som PR-människorna hos EA tränat honom till. Men generella frågor angående favoritmiljöer eller saker som hade med The Sims 3: Seasons svarade han glatt. Efteråt ställde han upp på bilder och skrev även några autografer till fansen, så trots en stressig dag tog han sin tid att svara på frågor från fansen istället för att vila ut på ett hotell eller isolerat rum.

Jag hann testa The Sims 3: Seasons och även om miljöerna är vackra, där mina simmar höll på med ett vattenkrig så fick jag trots allt mersmak för en av expansionerna. Sedan måste det erkännas att jag har en elak sida som dyker upp på The Sims 3 och därav att Supernaturals blev min favoritexpansion. Men möjligheten att åka skidor eller åka till vackra stränder tackar man inte nej till som The Sims-fans. Med tanke på hur efterlängtat den expansionen är, måste jag trots allt ställa mig förvånandes till det och samtidigt inse att fansen ser helt andra saker. Detta medan jag missar de detaljer som gör att The Sims-serien oavsett innehåll på expansionerna lyckas locka enorma fans till butikerna, som från releasen köper de.

Så ja, The Sims är ett fenomen som lyckas beröra och engagera på ett sätt många spel ute på marknaderna drömmer om. Quake eller Counter-Strike har ju lockat FPS-fans till att tävla mot varandra och bland sportspelen har Pro Evolution Soccer fått en stor skara anhängare. Civilization är ett annat spel med många anhängare men hur man än vrider och vänder på alla spel med stora fans, så finns det inget som ens är i närheten av The Sims. Just att det lockar folk i alla åldrar och både män tillsammans med kvinnor, gör att The Sims kommer att fortsätta växa samt upptäckas av nya generationer PC-spelare. Så när Graham Nardone är tillbaka i huvudkontoret och ser önskningar från fans i Brasilien eller Sydafrika till exempel, då kan han luta sig bakåt på sin kontorstol medveten om succén för The Sims 3 runt om denna jord.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord