The Disney Afternoon Collection Recension

Det sätter verkligen igång muskelminnet som skrämmande nog minns fler delar av spelen än vad jag trodde var möjligt.

Disneydags var ett av de absolut bästa TV-inslagen under min barndom och det satte onekligen djupa spår. När jag kom i kontakt med tv-spel fick jag snabbt bekanta mig med ”licensspel” och på den tiden var det Capcom som ansvarade för några av de bästa Disney-tolkningar som jag upplevde som barn.

Det fanns många olika men för att nämna några stycken; DuckTales, Darkwing Duck, TaleSpin och Chip ‘n Dale Rescue Rangers. Dessa var några av höjdpunkterna till min trogna NES som fortfarande står inkopplad i tv:n och spelen i fråga har legat och samlat damm i många år. Utvecklarna Digital Eclipse påbörjade förra året ett samlingsprojekt med ovanstående titlar och ytterligare två. Konceptet är lika enkelt som det låter; ta några av Disneydags bästa speltolkningar och kombinera dem i ett enda spel och resultatet blir The Disney Afternoon Collection. För ynka tvåhundra spänn kan människor som vill återuppleva barndomen göra det på dagens konsoler och datorer, det blir alltså avrundat 33:- för varje enskilt spel.

Om du inte fick uppleva dessa spel som barn blev du inte heller utsatt för deras utmanande spelmekanik och sorgligt nog ansåg Digital Eclipse att en rewind-funktion var ett nödvändigt inslag för att inte skrämma bort för många av dagens nykomlingar, men bara för att det finns behöver du självklart inte missbruka det. Funktionen i fråga finns tillgänglig för alla spel men enbart när du spelar genom dem på vanligt manér. Studion har också slängt in Boss Rush och Time Attack på alla titlar och dessa tävlar du i online mot andra spelare om den åtråvärda förstaplatsen. Det är absolut trevliga tillägg som ger mer substans till de redan solida plattformsspelen men om du vill ha ännu mer kött på benen kan du gå in i spelets arkiv.

Utvecklarna har samlat mycket bakgrundsresurser och originaldokument som berättar mer om utvecklingen bakom de individuella titlarna och det fanns vissa faktoider som jag aldrig hade hört talas om och som var småskojiga. Jag kunde inte heller låta bli att bara gå in i musikläget och dra av några ikoniska låtar samtidigt som jag satt och gjorde andra spelrelaterade sysslor, det är sannerligen toner som etsat sig fast och det sätter verkligen igång muskelminnet som skrämmande nog minns fler delar av spelen än vad jag trodde var möjligt. Om du vill få ut ännu mer av originalupplevelsen kan du justera skärmens storlek för att matcha de gamla tv-apparaterna, du kan till och med lägga på ett skärmfilter som gör bilden suddigare och mer troget till källmaterialet.

I slutändan handlar det dock om de faktiska spelen och det är en stor bonus att DuckTales 2 och Chip ‘n Dale Rescue Rangers 2 finns med på samlingen. Dessa är nämligen mer sällsynta än sina föregångare men har minst lika solida spelupplevelser och båda är värda att uppleva. När det kommer till spelen generellt är det välgjorda plattformsupplevelser men de skiftar i kvalité, inget av spelen är nödvändigtvis dåligt men de hamnar mellan ”ok” till ”superb” vilket resulterar i ett mixat totalbetyg. En sak som däremot är lika övertygande oavsett installation är den genuina spelglädjen, det här är en rolig samling som bjuder på många leenden och det i sig är mer värt än vad många enskilda produktioner lyckas med i dagens spelindustri.

• Nostalgi i överflöd
  • Nya spellägen
  • Värt varenda krona