Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan Recension

Teenage Mutant Ninja Turtles är med största sannolikhet ett namn många känner igen av diverse anledningar, men jag kan med största säkerhet påstå att ingen kommer lägga namnet på minnet om man enbart spelat Mutants in Manhattan.

2014 delade PowerGamer ut GOTY till PlatinumGames egna Bayonetta 2; en hack and slash-upplevelse utan dess like. Den följsamma kontrollen som lyckades göra millisekunder av blodigt köttande till en sömlös dans är något alldeles extraordinärt som få andra produktioner inom samma genre lyckats uppnå. Därför kändes det konstigt att fjolårets Transformers: Devastation inte ens kom i närheten av samma nivå, och nu faller utvecklarna ännu längre ned i gropen med senaste alstret Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan. Studion har ett koncept som på pappret låter alldeles lysande och det ser högst tilltalande ut med samma estetiska design som Transformers, det har till och med några underhållande stunder i sin annars platta dialog. De riktigt stora problemen blir uppenbara när du väl sätter igång och börjar spela det faktiska spelet.

tmnt-img03

Till att börja med är tempot betydligt långsammare än vad vi är vana vid från ett PG-spel och dessutom känns det väldigt rörigt och kaotiskt. Du väljer rollen som en av de fyra ikoniska sköldpaddorna och tillsammans ska du och dina bröder ut och rädda staden från Shredder och Krang som har onda planer i görningen. Sagan är klassisk och vi vet alla hur den slutar vid det här laget, men trots en kort kampanj på fem timmar finns ändå ett visst omspelningsvärde tack vare alternativa bossar som dyker upp om du spelar om en nivå. Tyvärr utgör dessa strider den mest underhållande biten och det kompenserar inte för resten av alla repetitiva banor som utsätter dig för liknande uppgifter om och om igen. Det känns som alldeles för lite jobb har lagts ned för att skapa en omväxlande och varierande bandesign, istället återanvänds allt för många idéer och det som kvarstår är stora häftiga superskurkar som ändå är över på fem minuter.

tmnt-img07

Det försöker att skapa en illusion av att vara varierande och kreativt genom uppgraderingar och tonvis av föremål som du kan köpa på dig eller söka upp men dessa har extremt lite påverkan. Du får fritt välja vilken av huvudkaraktärerna du ska kontrollera men det är nästan inget som gör dessa unika utan det går att använda nästan vilken specialteknik du vill oavsett vilken sköldpadda du slutligen favoriserar. Om du nu ändå är tvungen att spela ihop med AI-styrda medhjälpare kunde väl dessa åtminstone känts mer säregna och ha fler utmärkande drag. Det borde funnits en möjlighet att tackla single player på egen hand, då hade det känts mer kontrollerat istället för kaotiskt med allas specialförmågor på samma gång. Rent mekaniskt fungerar striderna som det borde göra, kontrollen svarar som den ska och teknikerna sitter men om spelet inte motiverar till att hamra på mer än två knappar ligger verkligen detta ljusår från Bayonetta 2.

tmnt-img11

Det finns tyvärr inte mer att orda kring Mutants in Manhattan, det är en kortvarig upplevelse som endast de mest besatta av Turtles bör uppleva. Jag kan inte rekommendera detta för någon annan målgrupp utan välj vilket annat spel från PlatinumGames som ni vill och det är garanterat mer värd investerad tid. Det är som sagt inget ”trasigt” spel tekniskt sett men det räddar det samtidigt inte från att vara ett enda stort sömnpiller.

• Snygg grafik
  • Bitvis underhållande dialog
  • Bossar