State of the solar system – digital hårdvaluta

Sponsrad artikel

Många är de djupgående diskussioner rörande spelvärldens intressanta fenomen som mynnar ut i EVE Online och dess storslagna berättelse. Det isländska rymdeposet går att skärskåda och jämföra med vilket verkligt samhälle som helst och dess enormt hängivna spelarbas har gett industrin nya idéer om vad socialt spelande kan innebära – inte minst inom det ekonomiska.

Det säger sig självt att pengar blir den största kontaktpunkten när hundratusentals spelare släpps ut i den enorma friheten som en ändlös digital rymd erbjuder. ‘Frihet’ är ett fortsatt nyckelord inom allt som EVE handlar om, där spelare själva väljer vad de ägnar sin tid åt, om det så är rymd-piratande eller ett mer fridfullt bonde-liv på en avskild planet. Spelets valuta, ISK, är det som tillåter spelare att handla mellan varandra i en ekonomisk situation som helt och hållet är styrd av just spelarna. Handel och utbyte sker både mellan individer och grupper och i dess omlopp finns pengar som många gånger konverterats ifrån kall, hård och verklig valuta. Det är här det hela blir intressant.

EVE_02

I mitten av EVE:s komplicerade ekonomiska härva finner vi PLEX – ett dyrbart verktyg som tillhandahålls av utvecklarna CCP och som spelare kan köpa för verklig valuta. PLEX skänker en spelare 30 dagars speltid och kan även säljas vidare i spelet till andra spelare, men då i utbyte mot ISK. Således har PLEX, en dygrip som är av intresse för alla de som spelar spelet, ett direkt värde i både verklig- och digital valuta. En av de få begränsningar som CCP har satt på sina spelare är för att förhindra ”Real Money Trading (RMT)”, och det är därmed förbjudet att utbyta ISK mot verklig valuta spelare emellan. På spelets officiella forum diskuteras frågan gällande ISK, PLEX och cash friskt och man försöker gemensamt att räta ut frågan kring huruvida din plånbok i EVE kan ha ett värde utanför spelet.  Här tas exemplet kring inkomst över tid och hur det ser ut gällande ISK kontra din verkliga valuta. En spelare kanske kan tjäna 100 000 ISK per timma i spelet, men tjänar endast 200 kr per timma från sitt vardagsjobb. Det hade alltså kunnat argumenteras för att för denna spelare är 100 000 ISK värt 200 kr. Genom att handla och byta smart med ISK och PLEX kan den här spelaren göra affärer som är smarta sett ur dennes timlöns-konvertering. Värdet kring föremål i ett spel har även bevisats flera gånger om, inte minst i EVE där stora grupper spelare bedriver enorma virtuella företag som representeras av verkliga organisationer och affärer, utan även i amerikansk domstol där individer har fått rätt efter att ha blivit bestulna på sin utrustning i fantasy-spel online. Priset är inte direkt utskrivet, men när så många människor eftertraktar något så skapar vi värdet själva.

EVE_01

Mellan år 2007 och 2014 fanns Eyjo Gudmundsson hos CCP, med rollen som ekonomichef. Precis som inom vilket företag eller ekonomi som helst så var Eyjo:s uppgift att överse och analysera den rådande ekonomiska situationen som spelarna kontrollerade inom spelets ramar. Här berättar han om sitt arbete och hur EVE kan fungera på det sätt som det gör. Det är en ännu sällsynt och förbluffande domän inom spelvärlden, men det storslagna som CCP och spelarna inom EVE har skapat har helt klart en stark ekonomisk dragkraft. De av er som inte vill investera de enorma summor tid som krävs för att bli en EVE-mogul kan istället lägga era chanser på lite mer konkreta satsningar med oddset tips!

EVE Online uppdaterades med Aegis-tilläget under Juni i år och således fortlever den kanske märkligaste online-värld vi har skådat så här långt i spelvärlden. En online-värld med pengar, av varierande valuta, i ett ständigt omlopp som inte helt är stängt.

**Sponsrad artikel**





Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord