Sniper Elite 4 Recension

Prickskytten Karl Fairburne försöker framstå som en macho karl som ensam ska rädda italienarna från Benito Mussolini. Tyvärr är han en tråkig karaktär som hade behövt en injektion Zlatan Ibrahimovic för att bli rolig men älskvärd.

Under Alla hjärtans dag släpptes Sniper Elite 4 och sjukdom gjorde att recensionen blev sen. Jag testade Sniper Elite 2 för drygt fem år sedan och lockades aldrig nämnvärt av spelet. Kärlek vid första ögonkastet blev det aldrig och när PowerGamer bad mig att recensera del fyra frågade jag mig själv om kärleken skulle bli besvarad den här gången.

Handlingen äger rum i Italien 1943 och huvudpersonen, prickskytten Karl Fairburne, skickas till landet för att hjälpa motståndsrörelsen partisanerna. Vid det här skedet under Andra Världskriget hade en motståndsrörelse, partisanerna, bildats i ett försök att störta Benito Mussolinis fascistiska styre som hade ett nära samarbete med Nazityskland. Jag kan inte minnas att Italien ofta dyker upp under spel med Andra Världskriget som tema och eftersom landets vackra miljöer erbjuder stor variation så  tycker jag inte att det är tråkigt att Rebellion fokuserat på ett enda land. Tvärtom så får vi chansen att fördjupa oss i en del av Andra Världskriget som är lika viktig som alla andra. Dagens Italien bygger på en stat som rebellsidan dikterade när Mussolini senare störtades.

En recension av Sniper Elite 4 blir inte komplett utan att nämna Bullet Kill Cam, ett inslag som diskuteras flitigt så fort spelserien nämns. För er som inte har spelat några tidigare titlar är Bullet Kill Cam en funktion som dyker upp när du tar fram ditt gevär och siktar med det. Beroende på hur du träffar får vi se kulan färdas från vapnet till den del av kroppen som kommer att ta skada till den grad att fiendesoldaten antagligen dör omedelbart. Ungefär som när X-Ray Moves används i Mortal Kombat då röntgensyn visar i princip alla skador kroppen får. Hjärnan, benen, levern, magen, nacken och ja, till och med skrevet kan skadas rejält av en kula. Beroende på humör har jag ibland tyckt att det har varit alldeles för mycket Kill Cam, men funktionen går att stänga av ifall man vill, eller öka om du tycker det råkar vara för lite av den varan. Men de gånger jag har sett en fiende på långt håll, siktat ordentligt och sedan skjutit, ja då kommer Kill Cam till sin rätt.

Tillfredsställelsen att se fienden sjunka ned när skottet träffar hjärnan är utan tvekan härligt. Men när du gör det från nära håll, vilket jag provade att göra, så känns funktionen överdriven.
Senaste gången jag testade ett spel från Rebellion ordentligt var Aliens vs Predator från 2010. Titeln var då en oerhörd besvikelse och jag kände mig tveksam till att testa när Sniper Elite kom, mycket på grund av erfarenheten med AvP. Alla förtjänar dock en andra chans vilket jag inser efter att ha testat Sniper Elite 4. Det är så härligt att se en från min sida utskälld studio som lyckas leverera. Spelet är inte perfekt men i jämförelse med Aliens vs Predator, så har man faktiskt ett spel som levererar jämfört med det jag testade för snart sju år sedan. Min omgivning, framförallt brorsan, har försökt hypa upp Sniper Elite och laddade ned demos som släppts men jag testade aldrig dem. Trean kom jag i kontakt med av en slump men det fanns inte tid att spela vid det tillfället.

Studion har använt sina resurser på att få till gameplay och att grafiken håller dagens standard. Bättre hårdvara betyder idag per automatik bättre grafik, vilket gör det intressantare att analysera detaljerna. Dessa tycker jag att Rebellion har lyckats med och alltifrån miljöer till fordon är ordentligt detaljerade, vilket gör det svårt att skylla på spelet när du siktar fel från långt håll. Allt handlar om hur du siktar, inställningarna på vapnet samt tur när du skjuter från långt håll. Kartorna är dessutom stora vilket gör att uppdragen inte är över på 15-20 minuter. Däremot så kan vissa uppdrag bli så pass långa att jag nästan börjat tappa tålamodet. Förra upplagan fick kritik för att uppdragen var alldeles för korta och det märks att man inte har velat höra samma kritik igen. När ett uppdrag har genomförts har jag inte pustat ut av lättnad över att spänningen och nerverna äntligen släpper, utan för det enkla faktum att uppdraget äntligen är över. Samtidigt så finns det olika sätt att spela igenom samtliga uppdrag och ni som vill testa både att smyga och action kan få er beskärda del av den stil ni föredrar i Sniper Elite 4.

Något som inte imponerar så mycket är den ojämna AI:n och beroende på hur du agerar, kan uppdragen bli så svåra som de ska vara eller alldeles för enkla. Under ett uppdrag gömde jag mig under ett tält efter att ha blivit upptäckt. På kartan kunde jag se hur soldaterna rörde sig och grupperade om hela tiden. När jag till slut tröttnade och gick ut blev jag dödad av en soldat som jag hade missat. Hade det inte varit för den missen hade jag kunnat ta mig ur situationen enkelt. Jag startar om från samma plats och plötsligt gör soldaterna sina jobb och kastar en handgranat som smäller av utanför men som tältet absolut inte kan skydda mig mot. Jag dör igen varpå jag startar om från samma plats och får kämpa med att ta mig därifrån. Det är bara ett exempel av många där AI:n inte agerar så som vi kanske önskar och bidrar till att skapa komiska situationer. När AI:n däremot gör sitt jobb bjuder den på en bra utmaning för en.

Prickskytten Karl Fairburne försöker framstå som en macho karl som ensam ska rädda italienarna från Benito Mussolini. Tyvärr är han en tråkig karaktär som hade behövt en injektion Zlatan Ibrahimovic för att bli rolig men älskvärd, fast man lär sig inte att avsky honom som Aiden Pearce från det första Watch Dogs. Trots att omgivningen hjälpte honom, fortsatte Aiden att agera som ett rövhål. Detta blir aldrig fallet med Karl Fairburne som tackar eller är artig mot sina allierade. Dialogerna håller B-filmsklass vilket jag finner charmigt på något sätt och detta stör mig inte överhuvudtaget. Jag har spelat andra titlar med sämre dialog som Homefront 2 till exempel. Samtidigt försöker Sniper Elite 4 vara mer åt Inglorious Basterds-hållet än att försöka skapa ett epos i klass med Rädda Menige Ryan eller Tunna Röda Linjen.

Min tvekan från början började gå mot att uppskatta spelet. För fullpris vet jag faktiskt inte huruvida jag skulle köpa det. Inte för att det är ett dåligt spel utan mer för att det finns andra titlar jag prioriterar. Ni som har spelat tidigare bör absolut uppgradera då nyheterna kommer att uppskattas. Resten som aldrig testat något spel förut, ladda ned ett demo om det finns till din konsol eller dator, eller så testar du hemma hos någon som har det för att avgöra hur mycket du vill betala. För pratar vi om rekommendationer, är Sniper Elite 4 ett spel som du absolut bör ha i din samling. Hur mycket du vill betala är upp till dig själv.

• Bullet Kill Cam
  • Stora kartor
  • Bra utnyttjande av miljöer