SimCity: Intervju med Kip Katserelis

Förra veckan publicerades en förhandstitt på SimCity och nu har läsarna även möjligheten att läsa en intervju med lead producer Kip Katserelis som var på besök i Stockholm. Vi pratade om möjligheten att skapa historiska kvarter som Gamla Stan och om hur färgblinda har fått möjligheten att spela SimCity med hjälpmedel.

Vi hade möjligheten att intervjua lead producer Kip Katserelis på SimCity-eventet PowerGamer var bjudna på. Han frågade huruvida vi hade spelat tidigare och jag svarade alla förutom fyran på grund av min dator vid perioden för releasen, det vill säga 2003 var för långsam. Kip berättar att SimCity 4 hade stora problem med prestandan och det tog ett år innan klagomålen i princip försvann för datorerna då hade kommit ikapp spelets krav.

Varför tio år sedan det sista SimCity-spelet släpptes?

Vi hade väldigt bestämda idéer om vad vi ville göra med SimCity i 3D och förbättra simulationen vilket var viktigt. Det är mer detaljerat, mer djupgående, mer målbaserad simulation istället för statiskt spelande. Så tekniken har kommit upp till den nivå vi önskat så att vi har kunnat göra saker som multiplayer, som är en stor nyhet för SimCity.

I de äldre SimCity-spelen var städerna tvungna att växa. I den här versionen har ni pratat mer om att specialisera sig på något (för att staden ska växa).

Grunden i spelet att staden måste växa finns där så bostäder och kommersiella områden behöver byggas. Men det finns andra sätt att få sin stad att växa som en smutsig framgångsrik industristad eller grön, ren stad. Eller skapa en stad som är framgångsrik tack vare kasinon fast det i sin tur skapar kriminalitet trots att staden i sig är en stort framgångsrikt kommersiellt område. Det finns många olika sätt att få sin stad att växa och ändå finns grunden från för att att få sin stad att växa kvar.

Kan man bygga en liten stad specialiserad på utbildning (som Lund) eller måste den fortfarande växa sig lika stor som Boston till exempel (stor universitetsstad)?

Universitet är något en stad kan specialisera sig på med utbildning som grund. Det är en speciell stad man måste skapa för uppenbarligen behöver man attrahera studenter till staden. Men universitet i sig låser upp teknologier som sprider sig till de andra städerna i regionen. Låser man upp möjligheten att bygga en anläggning för uppskjutningar av raketer till rymden tack vare att universitetet har teknisk utbildning, så kan de andra städerna dra nytta av den.

Är det möjligt att skapa en stad som Hong Kong eller Macao, specialiserade på handel respektive kasino?

Vi har definitivt kasinon som kan få en stad att påminna om Macao. Sedan finns de olika nivåer av kasinon i själva spelet. Det finns kasinon för de rika, Las Vegas-kasinon och som de i Atlantic City som är mer för den grupp av människor som inte är rika. I spelet finns det tillverkare av elektronik som är det närmaste man kommer en stad som specialiserar sig på handel och ekonomi. Har man en stad med kust finns det möjligheten att bygga en hamn och faktiskt tjäna pengar tack vare den.

Under presentationen visade du upp möjligheten att använda sig av olja som resurs som man kan handla med. Hur kommer det sig att ni tog med det i spelet?

Vi har tittat på vad som pågår i världen och olja är uppenbarligen en dyrbar resurs med priser tillsammans med gas, som har gått upp men också spikrakt nedåt de senaste åren. Vi har olika naturresurser i spelet som kol eller olja. De naturresurser som finns kan faktiskt ta slut som oljan till exempel. Detta är en situation vi kan ställas inför en dag och vi ville ha med det i spelet så att spelarna ska kunna ta beslut kring vilka städer de vill bygga samt vad de ska göra med naturresurserna.

Om vi tittar på världen idag så har vi Stockholm, en stad där det byggs för få lägenheter med priser som går upp ständigt. Vi har även Spanien där det har byggts för många och där priserna rasar med många tomma lägenheter. Är det möjligt att ställas inför en sådan situation i SimCity?

Om man får in alldeles för många simmar och inte har tillräckligt med bostäder så kan du ställas inför ett problem som staden måste handskas med. Om du däremot har byggt mycket bostäder, men knappt några fabriker eller kommersiella områden där de kan jobba alternativt shoppa, så kommer din stad att kollapsa. Hela områden kan bli övergivna och det går även att ställas inför problemet med hemlösa simmar. Om de inte har någonstans att jobba så kommer de inte att kunna betala sina räkningar och ett problem med hemlösa kan uppstå i staden. Som stadens borgmästare måste man fråga sig vad som bör göras åt problemet och faktiskt ta itu med problemet.

Så ghetton kan ”skapas” på grund av ens slarv med staden?

Om man vill vara den typen av borgmästare så är det fullt möjligt ja (här skrattar Kip Katserelis åt tanken att ens vilja skapa ett ghetto). Man kan ignorera möjligheterna att skapa jobb, utbildning och även strunta i polisens resurser för ett bostadsområde så kommer man att ha problem med kriminalitet. Så ja, ghetton kan uppstå till följd av det.

Invånarna i städerna, behöver de ”utbildas” i att kasta sopor på soptunnor eller korsa gatan när det är grönt ljus till exempel?

Jaywalking (gå över gatan när det är rött) har vi inte tagit med men vi har utbildning och det är intressant för ju mer du investerar i utbildning, desto smartare blir simmarna. De kommer att göra saker som att installera solpaneler på sina tak, något ni kommer att kunna se. De kommer att tänka mer på hur de använder vatten och el. De kommer att besöka sjukhuset när de verkligen behöver det och inte för minsta lilla sak. Mindre bränder kommer att uppstå för att de blir smartare (här skrattar Kip igen) och mindre kriminalitet. Utbildning har definitivt en stor roll och påverkar på invånarna i spelet.

Kan du berätta mer om turismen för det finns i spelet men exakt vad för turism handlar det om?

Turism spelar en stor roll och det handlar om att bygga för att kunna attrahera turister, vilket inte är möjligt om man inte har något som får de att besöka staden. Man kan bygga kända byggnader. Vi har olika arenor och Expo-center vilket gör det möjligt att arrangera opera, rockkonserter och motorcross. Vi har även kasinon som lockar turister samt parker. Allt det där kan få folk att besöka staden och när man bygger kända byggnader så kommer man att se hur hotell uppstår i vissa områden av staden. Det kommer att sova över och spendera mer pengar på staden. Har man dessutom ett bra transportnätverk så finns det än mer möjligheter får turister att åka runt staden för att spendera pengar.

Är det möjlighet att ha en turism baserad på arkitekturen  att turisterna åker för att se gamla vackra byggnader som Gamla Stan till exempel?

Du menar historiska kvarter? Vi har pratat om att göra något sådant men än så länge kommer vi att ge spelarna möjligheten att skapa områden som är mer välutvecklade. Man kommer att kunna behålla byggnaderna som de ser ut och förhindra från att de rivs eller blir högre. Sen kanske man lägger till parker och området förvandlas till något som påminner om historiska kvarter, men allt beror på vad spelaren vill bygga för typ av stad.

Om vi fortsätter att prata om arkitekturen, är SimCity mer baserad på amerikanska städer än europeiska?

Uppenbarligen så är vi väldigt influerade av amerikansk arkitektur men vi har också byggnader som kan skapas, om du tar dig en titt runtom världen som liknar varandra där land inte verkar spela någon roll. Kurviga vägar finns också och man kommer att kunna bygga mer europeiska städer eller amerikanska städer med sitt rutsystem så det finns mer möjligheter än tidigare att bygga olika typer av städer som påminner om de som finns runtom världen.

Du har pratat om multiplayer och att ha kontakt med varandra. Men är det möjligt att städerna kan växa sig så stora att de formas till en enda stor stad?

Allt beror på vad spelaren vill göra för något för varje stad är sin enhet. Men städerna kan förlita sig på varandra till den grad att regionen i sig blir en stad ifall gamers börjar tänka på det sättet istället. Våra leaderborards rankar efter städer samt region men allt beror på vad spelaren är ute efter och hur de tänker.

Kommer städerna att kunna hålla olika parader eller fester?

Via Expo-center och arenorna går det att arrangera olika event som lockar folk. Vi har även uppskjutningar av rymdraketer som kommer att locka en hel del turister. Sen när allt är över åker de tillbaka till staden och spenderar sina pengar på restaurangerna där eller stannar kvar över en natt.

Du nämnde på presentationen hjälp för färgblinda med olika filtrar. När fick ni idén till det?

Det var faktiskt Ocean Quigley från vårt utvecklingsteam som kom på idén och började leka filtrarna som har olika färger för rött, blått, svart, grönt, orange ja väldigt många olika färger. En del anställda som vi har är färgblinda så han tänkte att något kunde göras med filtrarna för färgblinda. Han frågade Lee Cheng som är en av de färgblinda om hjälp och han var häpen över att få möjligheten att faktiskt kunna spela SimCity. Så det finns tre olika typer av färgblindhet och en av de är en väldigt unik diagnos som uppskattningsvis en halv procent av jordens befolkning har fått. Så vi kunde inte hitta någon att testa filtret med (här skrattar Kip ännu en gång över att göra något som aldrig kommer att kunna testas som det verkar). Men vi är förvånade över att ingen har tänkt mer på det för det finns färgblinda där ute som ska kunna njuta av spelen utan problem.

Intervjun var sedan slut och den 5:e mars släpps det till PC medan Mac fortfarande inte har något releasedatum. Jag ställde en fråga om landmarks, kända byggnader och fick veta av EA:s pressansvarige Christian Kullman att Stockholms Stadshus kommer att göra Big Ben sällskap bland andra kända byggnader. I SimCity 4 var det Globen som fanns med men inte till denna upplaga av SimCity för er som hade hoppats på golfbollen.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord