Sensible Soccer

När Super Nintendo hade funnits ute på marknaden ett par år hade en hel del klassiska spel släppts. Lagom till Fotbolls EM i Sverige 1992 kom ännu en klassiker till konsolen: Sensible Soccer. Med enkla kontroller och en kameravy uppifrån blev spelet en succé bland fotbollsfans.

Med NES hade många klassiska spel släppts till konsolen men faktum var att den begränsade tekniken gjorde att det fanns fåtal racing- eller sportspel av hög kvalité. Med F-Zero visade Nintendo vad deras konsol var kapabel till och lagom till Fotbolls EM 1992 som Sverige skulle arrangera kom äntligen ett fotbollsspel med seriös ton, samtidigt som det var underhållande. Sensible Soccer hade invaderat hemmen och de som drömde om att få vinna EM med Sverige eller något annat land spelade Sensible Soccer med kompisarna.

Förmodligen var turneringen anledningen till att utvecklarna enbart hade valt att ha med europeiska landslag och att det handlade om den europeiska marknaden kanske också var ett skäl. Ingen av de visade sig vara licenserade och samma sak gällde klubblagen som inte hade riktiga namn utan de spanska städerna Madrid, Barcelona samt La Coruña helt enkelt var Real Madrid, FC Barcelona och Deportivo La Coruña. Från Sverige fick IFK Norrköping representera blågult och målvakten Lasse Eriksson fick sitt namn ändrat till ”Iriksson”, allt för att inte man skulle behöva betala dyra pengar för licenserade spelare. Sedan förstår jag fortfarande inte vitsen med att ha ”custom teams” med lagnamn som ”Rubbish” eller ”Chinese Food”. Hade Konami eller EA Sports stoppat in ett flertal lag med liknande namn hade fotbollsfansen blivit ursinniga. Kanske var det så att utvecklarna ville vara lite roliga, något som kanske fungerade då men 18 år senare visar det sig enbart vara töntigt.

Matcherna sågs med kameran sett uppifrån och grafiken visade sig vara väldigt enkel. Fast det fungerade med en kontroll som inte var alldeles för svår att lära sig och andra personer som kanske inte hade tålamodet att lära sig ett knepigt kontrollschema kunde spela mot rutinerade Sensible Soccer-spelare. Trots att bollkontrollen inte var den bästa för att vara ärlig, men tempot var åtminstone hyfsat snabb så någon frustration uppstår i alla fall inte. Sedan fanns det en hel drös med cuper att spela men matcher mot en kompis, ja då kom det till sin rätt. Spelets AI var inte alls dålig men matcherna blev aldrig lika roliga och majoriteten av de som försökte spela någon av cuperna lär ha blivit uttråkade efter ett tag.

Kanske kom Sensible Soccer för tidigt för att det skulle hålla länge. Valet av kamera hade kanske att göra med de tekniska begränsningarna och rent grafiskt var det inte särskilt snyggt. FIFA-serien var inte heller det snyggaste fotbollsspelet utan det var med International Superstar Soccer som Konami visade vilken kapacitet Super Nintendo hade. Det hjälpte inte att man kunde välja olika mönster på planen då spelarna fortfarande kändes opersonliga. Under matcherna hördes publikljud blandat med musik som passade spelet men med ISS höjdes även där kravet på bättre atmosfär på fotbollsspel.

Trots sina brister blev Sensible Soccer klassad som en klassiker och ett måste-ha för ägarna av Super Nintendo. Inte nog med det fick spelet en nyrelease via Xbox Live Arcade för två år sedan det vill säga 16 år efter premiären på Super Nintendo och både grafik samt ljud förbättrades. Dessutom var det mycket skönare att spela med Xbox 360-kontrollen jämfört med SNES. För de som drömde sig tillbaka till 1992 la man möjligheten att ha både grafik samt ljud från den tiden istället för den uppfräschade.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord