Sekunderna före Mass Effect 3 – Intervju

Vi står på upploppet för en av vår tids mest minnesvärda tv-spelserie. Mass Effect 3 lovar att skriva ett slut bortom alla spekulationer. Den storslagna, actionpackade och av oss spelare egenformade historien som har tagit oss till varenda yttre del av en tidigare outforskad galax närmar sig en storslagen final, tills dess har vi förtrott alla våra förhoppningar till Mike från Bioware, som har svarat på våra undringar.

I den utdragna väntan på den viktiga och tredje installationen av Mass Effect så blev Michael Gamble från Bioware en av våra få resurser för att reta aptiten med. Vi satte oss ner med honom och diskuterade ett par av de saker som länge har varit i våra tankar kring Mass Effect 3.

– ”Med den tredje installationen av denna redan stora serie så har ni förberett en hel del förbättringar. Om man först fokuserar sig på spelets introduktion av multiplayer; vad definierar detta spelläge i Mass Effect 3?

”När vi påbörjade arbetet med att definiera Mass Effect 3 som en hel produkt så var multiplayer någonting som vi ville skulle ha en del av den helheten och fungera sömlöst med resten av spelet. Det var viktigt för oss att multiplayer-läget inte kändes påklistrad eller inkluderat utan en egentlig mening. Multiplayern i Mass Effect 3 spelas ut i vad som kallas Galaxy at War, ett namn som uppenbarligen talar för sig själv. Detta läge existerar på samma plan som kampanjen i singleplayer, men spelarna har istället för Commander Shepard kontroll över helt nya soldater. Allt spelande integreras med progressionen i spelets kampanj, och det är upp till spelaren om denne vill spela ensam eller tillsammans med andra för att förbättra sin ställning mot de Reapers som ansätter Jorden.”

– Så för de fans som har vant sig vid ett Mass Effect utan multiplayer så är det fortfarande möjligt att ta sig an galaxen i en fullkomlig singleplayer-upplevelse?

”Absolut. Vi respekterar de fans som allra helst upplever Mass Effect genom singleplayer och dess kampanj, och vi såg till att multiplayern blev till en ny dimension istället för någonting obligatoriskt.”

– Efter Mass Effect 2 var många spelare av den meningen att serien hade tappat kontakt med sina RPG-rötter och istället haft för stor fokus på actionmoment. Hur kommer det att balanseras ut i Mass Effect 3?

”Till att börja med så är story i Mass Effect 3 enorm. Vi var tvungna att se till att vi lade mycket stort fokus på utvecklingen av dess karaktärer och dess innehåll. För att återta fokus på RPG-elementen tog vi tillbaka en del funktioner från tidigare, så som specialanpassning av rustningar och vapen. När du avancerar med din karaktär får du även nya chanser att utöka varje förmåga individuellt, och alla dessa saker gör att det i slutändan blir din egenskapade Shepard.”

– I Mass Effect 3 så ges vi helt nya möjligheter att forma vår singleplayer-upplevelse. Å ena sidan finns möjligheten att spela som en ensam soldat, men samtidigt har vi förmåga att fokusera mer på den hela militära enheten. Vad mer kan du berätta om kring detta?

”Alla dessa ny tillägg grundas i idén att vi ville se till att alla typer av spelare får bästa möjliga spelupplevelse av Mass Effect 3. Vi har sett till att spelare som är helt nya till serien kommer kunna ge sig in direkt i spelets handling och uppleva den för vad den är, men samtidigt finns djupet för de spelare som har följ serien sen starten och har intresse av att dyka djupare ner i relationer med andra nyckelpersoner i enheten och handlingen. Det är helt enkelt upp till spelaren att avgöra hur de vill spela ut handlingen.”

– En av Mass Effect-seriens största inslag är de moraliska val som spelaren utsätts för. Hur kommer detta att interageras med valen mellan det som vi pratade om innan, valen mellan det egna och enheten? Kommer det att behandlas på ett liknande sätt med val som är ”rätt” och ”fel”, eller kommer det vara en helt ny faktor inblandad?

”På sätt och vis. Nu handlar det inte lika mycket om att spela ensam eller med enheten, spelets tema handlar fortfarande helt och hållet om kriget. Det är inte vid alla tillfällen som Shepard och dennes kompanjoner kan välja vart de vill lägga sin lojalitet, ofta har de endast valet att lägga den för eller emot The Reapers. När allt levande ting står på utrotningens brant så blir valet ganska uppenbart. Vad spelaren måste förstå som Shepard är att uppoffringar kommer att behöva göras, och det är upp till spelaren att göra dessa val, som alla resulterar i olika utskott ur handlingen.”

– När vi ändå är inne och diskuterar val, hur kommer de ställningstaganden som vi gjorde i Mass Effect 1 & 2 att göra sig påminda nu?

”Ännu en gång så finns det olika sätt att närma sig Mass Effect 3. Om du aldrig har spelat något ur serien tidigare så krävs det inte av dig att du ska vara insatt i all tidigare handling för att kunna ge dig in direkt i det tredje spelet. Men de spelare som har gjort tidigare val i serien kommer att få chansen att utveckla dem och se till att de får ett avslut.”

– Under utvecklingsfasen, fanns det någonting särskilt som ni kände att behövde utvecklas, implementeras eller förbättras för att denna titel skulle bli den tredje och kanske viktigaste delen ur Mass Effect-serien?

”Helt klart så fanns det en rad olika funktioner som vi visste att vi ville se över. Till att börja med så ville vi utöka och fördjupa relationssystemet och förbättra spelarens möjligheter till att utveckla olika relationer. Tillsammans med detta så ville vi även återhämta många av de RPG-element som vi diskuterade tidigare. Men även sådana fundamentala saker som shooter-mekaniken och cover-mekaniken sågs över rejält, vi ville göra det tightare och se till att det var enklare att röra sig mellan olika betäckningar. I slutändan är det många små ändringar som tillsammans bidrar till en mycket större och sömlösare spelupplevelse.”

– Avslutningsvis så står vi på branten till Mass Effect 3, en av årets mest inväntade titlar. Vilka är de faktorer som verkligen kommer att utmärka den tredje installationen, och kommer serien att se ett definitivt slut i Mass Effect 3?

”Absolut. Vi har arbetat hårt för att se till att Mass Effect 3 avslutar alla seriens kapitel utan att lämna några lösa trådar och blir till ett tillfredsställande avslut för alla de som har väntat på spelet.”

Stora ord om ett ännu större spel, eller är det bara ”finish the fight” all over again? Oavsett vilket så kommer ingen att undkomma Jordens öde när Reapers en sista gång ansätter våra vardagsrum den nionde Mars.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord