Rise of the Tomb Raider Recension

Det är ett spel som är svårt att lägga ifrån sig för övergångarna mellan strid, utforskande och filmsekvenser görs med en sådan balans att man hela tiden vill veta vad som kommer hända härnäst.

I min recension från 2013 skrev jag att Tomb Raider var en reboot värd sitt namn, det är ett uttalande jag fortfarande står fast vid. Jag kan också gladeligen informera er att Rise of the Tomb Raider är en värdig uppföljare, med allt vad det innebär.

Camilla Luddington återvänder till sin roll som Lara Croft och även denna gång gör hon en alldeles strålande prestation, hon fyller denna ikoniska karaktär med liv och hennes övriga kompanjoner bleknar i jämförelse. Lyckligtvis får dessa inte lika mycket skärmtid som vår protagonist och det är ingen större förlust, med undantag för antagonisten Konstantin; hans närvaro skapar en olustig känsla för han osar av makt och det är en person som är tämligen oberäknelig och det är svårt att veta vad han kommer göra härnäst. Lara och han försöker desperat att komma först till källan för evigt liv, ett tämligen beprövat tema vid det här laget men ROTTR lyckas färga historien efter sin egen färgpalett och det blir en väldigt personlig upplevelse som mitt i allt äventyr lyckas skaka om känslorna på ett gripande sätt. Det finns de personer som endast vill ha den faktiska historien och med flertalet svårighetsnivåer att välja mellan blir detta en av många möjligheter, men du är minst lika välkommen till att uppleva de mest extrema förhållanden för överlevnad. Överlevnad är också ett nyckelord som tydligt framhävs genom de 15-20 timmarna som kampanjen erbjuder, förutsatt att du inte ska samla på varenda liten mutter och relik som ligger och väntar på att bli upptäckt. Då kan du räkna med den dubbla speltiden.

riseofthetombraider-img03Spelet erbjuder inte en öppen värld utan det handlar mer om regioner, där somliga är smala och andra är klart mer omfattande i storlek och har mer variation i utforskandet. Det alla har gemensamt, oavsett om du befinner dig i en vattenfylld grotta eller ett ökenpalats, är att miljöerna är oerhört detaljerade och en sann fröjd för ögat. Floran och faunan är minst lika omväxlande men det skapar också ett av spelets mindre problem; samlandet. Hela konceptet med ”människan mot naturen” är glasklart för Rise of the Tomb Raider och för att klara dig i denna hårda omgivning behöver du samla resurser och det blir ett naturligt inslag som känns väldigt logiskt, men den stora fokusen på samlandet och resurshanteringen förtar den vackra miljön som Crystal Dynamics skapat. Det positiva med samlandet är att systemet för att skapa nya vapen och tillbehör funkar perfekt, crafting-mekaniken är pedagogisk och det gäller att prioritera vad du ska spendera dina mer värdefulla delar på. Detsamma gäller teknikerna som är fördelade i tre olika grenar; överlevnad, samlande och slagsmål. Jag personligen försökte att hitta en mix som kombinerade alla aspekter men om du vill vara mer aggressiv och kötta genom allt kan du lägga dina erfarenhetspoäng i den potten.

riseofthetombraider-img04Striderna i sig är väldigt lika de äldre syskonet från 2013 och här finns inga stora nyheter, men det är samtidigt ett solitt system där du kan välja dina mer högljudda vapen eller tysta. Det ska dock nämnas att spelet belönar bara det sistnämnda med extra erfarenhet men ärligt talat har det som mest effekt i början av spelet. Om du varit hyfsat duktig på att samla material och utökat dina tekniker kommer Lara vara en mördarmaskin på normal svårighet, söker du en större utmaning genom hela äventyret bör du alltså överväga de högre graderna från start. En detalj jag noterade var att det fanns många olika scenarion när man stöter på fiender och det i sig blev nästan som ett pussel. I en situation där fiender stod klumpade drog jag nytta av ett välplacerat gasmoln som förgiftade hela klungan, men när det fanns fiender utspridda försökte jag istället avrätta dessa tyst och diskret en i taget. Tack vare detta blev jag sällan trött på våldet utan det blev istället en utmaning att fundera ut; hur ska jag bäst klara mig ur det här? När du avslutat resan finns det drösvis av extramaterial som erbjuder mer substans till ett redan välfyllt skafferi; med extra äventyr som har dedikerad handling och utmanande spellägen lär det dröja ett tag innan du behöver tänka på nästa spelköp.

riseofthetombraider-img02Det skulle inte vara ett tvättäkta Tomb Raider om det inte fanns gravar att plundra och självklart hittar vi dessa i Rise också, men till skillnad från sin föregångare känns dessa mer naturliga och de smälter in i huvudkampanjen på ett nästan sömlöst sätt. Första hemliga grottan är lekande lätt och gräver väldigt lite hjärngympa men allteftersom jag kom längre in i världen blev pusslen avsevärt mer utmanande och Crystal Dynamics har lyckats få mina grå att jobba en hel del. ”Sömlöst” är också en känsla som infinner sig under hela expeditionen; det är ett spel som är svårt att lägga ifrån sig för övergångarna mellan strid, utforskande och filmsekvenser görs med en sådan balans att man hela tiden vill veta vad som kommer hända härnäst. Det är kort sagt ett oförglömligt äventyr som på alla sätt förbättrar vad rebooten lyckades åstadkomma 2013 och Lara Croft är lika aktuell idag som hon var 1996.

• Camilla Luddington som Lara Croft
  • Miljöerna
  • Kluriga strider