Retro: Chrono Trigger

Ibland pratas det som spel som ligger före sin tid. 1995 fick alla japaner och amerikaner som ägde en SNES chansen att uppleva Chrono Trigger, spelet vars definition inte bara anspelar kring tid, utan även låg ett decennium före sina konkurrenter.

1

Hironobu Sakaguchi, mannen bakom Final Fantasy sade en gång att han ville göra något som ingen annan hade gjort förut. Därför satte han ihop vad som kallades ett ”Dream Team”. I detta drömlag ingick Yuuji Horii som låg bakom det hyllade Dragon Quest, Akira Toriyama, känd för sin manga- och animeserie Dragon Ball samt kompositören Yasunori Mitsuda. Mitsuda hade alltid varit titulerad kompositör, men i själva verket var han mer av en ljudtekniker. Trött på sina otillfredsställande arbetsuppgifter gick Mitsuda till Sakaguchi och hotade med att säga upp sig om han inte fick en viktigare roll. Sakaguchi gav honom chansen i just Chrono Trigger under bevakning av den numera legendariska Nobuo Uematsu.

I nästan ett år stod utvecklingen och stampade samma mark, innan ett visst telefonsamtal infann sig. Aoki Kazuhiko, som även han medverkat i en rad Final Fantasy-titlar, erbjöd sig att producera spelet. I fyra dagar satt detta ”Dream Team” och brainstormade, och kom fram till vad som skulle kallas Chrono Trigger.

2

Chrono Trigger är till ytan ett JRPG i traditionell stil. Med huvudkaraktären Chrono, och hans vänner som ansluter sig längs vägen, reser man mellan tid och rum på en otroligt vacker resa som till slut övergår till att rädda världen. Men innan spelet tar den vändningen är målet på resorna något helt annat. Även om Chrono Trigger hade en riktigt tung story med plot-twists, kärlek, tragedi och humor så var det inte det som gjorde spelet så revolutionärt, utan det var så, så mycket annat som Square lyckades klämma in på sin lilla kassett.

Inte heller var det musiken som Yasunori Mitsuda skapade,  trots att det var ett soundtrack som fortfarande ger ljuvlig öronorgasm. Mitsuda som för övrigt blev sjuk i slutet av produktionen, vilket tvingade Uematsu att slutföra de sista låtarna till spelet, vann Sakaguchis respekt och även högre lön.

3

Nej, det var istället genomarbetade nya koncept som gjorde Chrono Trigger unikt av sitt slag. Tidsresorna, som gjorde att du kunde uppleva världen i inte mindre än fem olika tidsåldrar, gav ett helt nytt element åt genren. Att dina val och ageranden hade påföljder i senare delar av spelet, lite det Fable är ute efter idag, även om det inte var stora förändringar. Att spelet hade 12 olika slut, varav vissa enbart blev möjliga tack vare att Chrono Trigger introducerade New Game+, funktionen att kunna börja om men bibehålla föremål och egenskaper från förra spelgenomgången. Men det som imponerade mest av allt var att det inte förekom några random encounters, vilket i sin form låg hela tio år före sin tid! Chrono Trigger fick en hel värld att applådera, förutom en region. Nämligen Europa.

På grund av översättningskostnaden, samt den begränsade målgruppen fick vi aldrig se Chrono Trigger till SNES i Europa. Inte heller fick vi re-maken till PSX som släpptes under 1999 i USA. Nej, det tog toppade placeringar på önskelistor som ”mest önskade uppföljaren” och ”mest önskade re-maken” världen över samt nästan 14 år för Chrono Trigger att hitta hit i februari tidigare i år. Denna gång på Nintendo DS med lite mer kött på benen i form av dungeons som var med innan den slutgiltiga versionen släpptes 1995.

4

Folk hade inte heller råd med import och såg det alldeles för omständigt, speciellt eftersom spelet redan då var svårt att få tag på. Många laddade ner det som ROM och körde genom en emulator på sin dator istället. Till och med jag begick ett brott mot upphovsrättslagen för att få tag på detta mästerverk, mina rollspels-gener besegrade mitt samvete och gav mig därmed en upplevelse jag sannerligen inte kommer glömma. För precis som den gamla klyschan säger, ”I krig och kärlek är allt tillåtet”, gav jag mig själv en ursäkt för mitt agerande. För Chrono Trigger var verkligen kärlek, kärlek vid första ögonkastet.

Dess ljuva musik, den fantastiska karaktärsdesignen, den gripande storyn och dess sätt att förvandla pixlar till en värld så fin att man aldrig ville komma därifrån gav Chrono Trigger en speciell plats i denna nostalgiska gamers hjärta. Chrono Trigger är, och kanske förblir, det enda JRPG som kan dela tronen med Final Fantasy VII. Då spelet hade mer själ och funktionalitet än vad flera moderna rollspel har idag, undrar jag ibland varför inte konsolindustrin bara kunde stanna upp 1995 och fortsätta leverera så kvalitativa titlar.

5

Än idag ligger ett ”Chrono Trigger 2” högt på listan över önskade uppföljare, trots att en ren uppföljare faktiskt kom i form av Chrono Cross 1999 till PSX. Chrono Cross fick fin kritik världen över, men skapade inte den hysteri som sin förgångare gjorde. Square har även sagt i en intervju att det inte är omöjligt att en uppföljare kommer, men i så fall bara under det ”Dream Team” som Sakaguchi satte ihop. Vi fans kan bara hålla tummarna och fortsätta älska den relativt nyutgivna DS-versionen. Har du ett DS men inte äger Chrono Trigger? Då är det banne mig tiden att du reder upp ditt ofullständiga liva och bokar det idag. Punkt.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord