Quantum Break Recension

Profilbild på Andreas Rikk

Det känns som att Xbox One nu äntligen fått sitt visuella äventyr!

Remedy Entertainment har bjudit oss på kvalitativa upplevelser förr med Max Payne och Alan Wake. Så det det förvånade nog ingen att när Remedy för första gången visade upp Quantum Break när Xbox One utannonserades, växte sig hypen ganska stor. Nu har det gått ganska exakt tre år sedan vi först teasades av våra grannar i öst och Quantum Break är äntligen här.

Du spelar som Jack, en person som kommer tillbaka till sin hemstad Riverport efter att hans bästa vän ringt och frågat efter om hans hjälp. Det visar sig att din vän har byggt en tidsmaskin och Jack bestämmer sig för att hjälpa till. Men det går inte som förväntat och plötsligt är världen som vi känner den i fara, medan Jack har fått kraften att kunna böja tid och rum omkring sig.

quantumbreak1

Det är nog många som fortfarande inte riktigt kan sätta fingret på vad Quantum Break egentligen är för spel och i ärlighetens namn så är det svårt även för mig som spelat igenom spelet. I sin grund har vi ett spel som mixar genrer och presenterar det i ett cinematiskt format. Spelet är uppdelat i olika akter, där varje akt avslutas med ett långt avsnitt som för handlingen vidare. Avsnitten är inte animerade, utan är inspelade och presenterade som en serie i sig själv. Skådespelarna i serien – och även i spelet – är ansikten som vi alla känner igen. Aidan Gillen (Littlefinger i Game of Thrones) är toppen av skådespelarlistan och passar perfekt i rollen som Paul Serene. Det höjer verkligen ribban och känslan i spelet när personer av den här kalibern är involverade och det är något jag gärna vill se i fler spel i framtiden.

Gameplay-mässigt så blandar Quantum Break ganska friskt mellan genrer som sagt. Det som är mest förekommande är actiondelarna, där spelet tar form av en cover shooter som vi sett så många gånger förr. Quantum Breaks genomgående ämne är tid och Jack som fått färdigheter från olyckan med tidsmaskinen använder dem mest under strid. Ju längre du spelar desto mer krafter låser du upp och under akterna finns även saker att samla som du kan uppgradera dina krafter med. Trots att tid känns som något som inte riktigt varit temat i ett actionspel förr, känns många av krafterna igen.

Några av de första krafterna du får är t.ex. att göra en snabb dash eller att frysa tiden runt en motståndare en kort stund. Hur krafterna används kan vid första anblick ses som något nytt och fräscht, men samtidigt så är mekaniken saker vi sett förr. T.ex. när du fryser tiden runt en fiende, så fungerar det mer eller mindre som Bullet time i Max Payne, förutom att det är begränsat till enbart en fiende, medan resten omkring dig skjuter på som vanligt. Trots att krafterna kanske inte är så unika som man hade hoppats, så bjuder ändå eldstriderna i Quantum Break på högt tempo och en hyfsad AI. Det är underhållande, men inte mycket mer än så. Det gäller att röra på sig och använda krafterna smart senare i spelet, när eldstriderna blir svårare.

quantumbreak_2

De delar av spelet jag personligen gillar mest är plattformsdelarna med inslag av pussel. Här finner vi även mest variation. Vissa objekt kan återställas till tidigare stadium i tiden, vilket du med dina krafter kan kontrollera för att ta dig fram i banan. Även om det inte är i närheten av samma klurighet som i Braid är det ändå en viss charm i det här elementet. Som bäst är spelet i de delar då tidsrummet kollapsar och du måste använda dig av din krafter för att undvika stage hazards. Det är inte mekaniken här heller som imponerar egentligen, utan snarare att se hur omgivningen kring dig förstörs samt att se hur det drömliknande scenariot utspelar sig.

Jag tror att det är där man kan sätta fingret på hur Quantum Break känns. Det är snarare storyn och atmosfären som ger spelet dess värde än gameplayet i sig. Under de fem akter långa spelet får man även ett antal val kring hur storyn ska utspela sig. Då spelet är relativt kort, rent gameplay-mässigt, så är det här en vital del om du vill få ut dina riksdaler i speltid. Enligt min mening är det värt att spela om spelet för att se hur de olika grenarna utspelar sig och jag tycker alla borde spela genom det minst två gånger.

quantumbreak_3

Det är svårt att inte dra paralleller mellan The Order: 1886 och Quantum Break. Det känns som att Xbox One nu har fått sitt visuella äventyr och spelen påminner om varandra i strukturen. Däremot skulle jag säga att Quantum Break är det spel som erbjuder mest av de två titlarna, bortsett från quick time events. I slutändan handlar det om du gillar visuella äventyr eller inte. Gillar du spel med tunga storyelement, så är Quantum Break ett givet köp. Är du en person som däremot är mer för snabb action och inte vill ha en filmisk upplevelse, så bör du tänka både en och annan gång om Quantum Break är något för dig. Hur som helst tror jag definitivt att spelarna kommer delas upp i två väldigt distinkta läger efter att ha spelat spelet. Själv gillade jag upplägget och hade roligt hela vägen igenom, även om spelet kanske inte var vad jag hade hoppats på när jag väl hade kontrollen i handen.

• Skådespelarna
  • Omspelningsvärdet
  • Snyggt