Presskonferens och FIFA 10-intervju med Gary Paterson

Fredagen den 25:e september hade EA Sports en pressvisning på FIFA 10 och givetvis var PowerGamer på plats. Förutom att spela, fick vi även intervjua Gary Paterson som är spelets kreative direktör.

De som älskar fotboll eller ”bara” gillar har trots mörkret alltid något att se fram emot till hösten. Både EA Sports och Konami släpper sina fotbollsspel som förgyller mörkret då man i början blir tokig att solen går ned vid 16-tiden här i Stockholmsområdet och självklart vill EA Sports marknadsföra FIFA-serien. Därför valde de att skicka spelets kreative direktör Gary Paterson till Stockholm för att visa upp spelet och meningen är också att vi skulle få intervjua honom. Detta skedde på plats i Scandic Hotell Anglais som ligger som det stod i pressutskicket ”i hjärtat av Stockholm”. Om man ska kalla Stureplan för Stockholms hjärta låter jag vara osagt, däremot är det här alla dyra butiker finns och de trendigaste nattklubbarna som medvetet försöker stänga ute alla som inte passar in i vimmelbilderna som senare publiceras på nätet, då de har ett rykte att tänka på enligt cheferna.

press_fifa_04

Väl inne i hotellet märks det att det är en högstandard och efter att ha hittat en skylt som visar vägen till pressvisningen, möttes jag av Christian Kullman från EA Sports Sverige som hälsade mig och min fotograferande kusin Fernando Yanez välkommen. Han frågade lite om hur det är innan han började prata om turneringen som skulle äga rum senare. I samband med pressvisningen arrangerade EA Sports Sverige en FIFA 10-turnering där vinnaren skulle få lämna hotellet med två biljetter till Sveriges VM-kvalmatch mot Albanien där allihopa hoppas på en ny supermatch i stil med den mot Ungern och inte som när Malta stod för motståndet. Uppslutningen var större än när Team Ninja var på besök och vissa ansikten kände man igen medan andra var helt okända för mig. För oss som var på plats, bjöds vi på läsk, öl och mackor som inte föll mig i smaken så det blev en del läsk och någon öl plus en mängd besök på toan. Hotellets toalett är rustade med sensorer och när jag fick in, tändes lampan och för att spola ska man dra handen över en sensor som gör att det spolar. Vattenkranen har ingen kran eftersom vattnet rinner ut tack vare ja, sensorn som är installerad. Lyxigt tänkte jag berättade för min kusin som svarade med ”så lyxigt är det väl inte att lamporna tänds med hjälp av sensorer, såna har de ju installerat där du bor” säger han lite skämtsamt. Faktiskt, vem skulle tro att såna lampor skulle finnas i ett kvarter i en Stockholmsförort riktning söder ut med tunnelbanan.

Det var meningen att vi runt klockan 14 skulle in i ett rum och sätta oss ned för att lyssna på skotten Gary Paterson. Men tekniska strul gjorde att vi fick vänta lite och istället spelade jag FIFA 10 med min kusin tills det var dags att gå in. Christian Kullman presenterade sig själv lite innan han lämnade över ordet till Gary och det var spännande på förhand att se hur mycket man förstod då den skotska engelskan visserligen är charmig men ibland svår att förstå. Han börjarde med att prata om ”Key takeaways” dvs. viktiga punkter hos EA Sports och att de har stort fokus på gameplay enligt Paterson, som berättade att man för fem år sedan började prioritera den delen. Med hjälp av Powerpoint visade han upp text med viktiga punkter som han gick igenom under presentationen och avslöjade att Managment Mode var så pass populärt att det var en annan prioritering där teamet kände att de ville förbättra det på många punkter. En stor nyhet till i år är Virtual Pro som han tänkte prata mer om senare. Precis som förra året kommer de att fortsätta med Live Season 2.0 och för de som inte förstår vad det är, handlar det om formtoppar och formsvackor. Gary gav som exempel derbyt mellan Manchester United och Manchester City där fansen av City kan ladda ned Live Season-uppdatering och spelarna i Man City har blivit bättre och det går att behålla det säsongen ut i spelet, i alla fall för de som inte vill ha dåliga spelare på grund av en formsvacka. Live Season gäller de engelska, spanska, italienska, franska och de tyska ligorna.

press_fifa_01

Senare gick han in på kontrollen där de utlovade en 360-graders kontroll vilket betyder att spelarna har flera riktningar och det ser inte lika stelt ut när de rör på sig av det jag förstått efter att ha spelat demot. Efter det gick han över till årets roligaste nyhet: möjligheten att skapa egna frisparksvarianter. Innan Gary berättade om det, visar han en video på Sveriges frisparksvariant från VM 1994 mot Rumänien och meningen är att man ska kunna skapa den i spelet och använda sig av den under en match. Det märktes att Gary Paterson kan sin fotboll och replikerad till oss ”jag är helt övertygad om att de flesta blir väldigt glada av att se den här frisparken återigen.” Ännu en gång togs Managment Mode upp där han lovade att inget lag ska bli för bra men att både spelares utveckling och övergångar ska vara autentiska så vi lär inte få se några tokiga nyförvärv som att Kalmar FF värvar Cristiano Ronaldo från Real Madrid. Sen kom vi in på punkten Virtual Pro som helt enkelt är Be A Pro bara att det går att ta ut spelaren och spela online samtidigt som EA Sports har lagt till ett verktyg på deras webbsida där spelarna tillåts att importera ansikten vilket tillåter en att spela för sina favoritlag, där Gary nämnde Aberdeen från Skottland. Enda kravet förutom konto hos dem är att man tar en bild framifrån och en från sidan för att det ska fungera och bli bra samtidigt.

press_fifa_06

Efter att Gary Paterson var klar, gick vi ut från rummet och förberedde oss inför FIFA10-turneringen. Jag spelade återigen lite mot min kusin för att träna lite innan Christian Kullman närmade sig Fernando och frågade ifall han ville delta i turneringen då det fattades en spelare. Under tiden hade jag fått bra kontakt med Christer Engström från Press2Play som visade sig ha en jäkla koll på Latinamerika och frågade ifall jag firade Chiles nationaldag den 18:e september, kunskap som förvånade mig. Jag hade på mig en fotbollströja, det chilenska fotbollslagets Colo-Colos hemmatröja, något som visade hur hängiven jag är till sporten. Fast för Christer är det helt annorlunda, han hade inte koll på sporten och när turneringen äntligen skulle sparka igång, visade det sig att jag skulle få möta Christer och han var väldigt snabb med att påpeka för allihopa att min tröja visade skillnaden i vad vi kan om fotboll. Vi satte oss ned och ”PapaDrillo” valde ett lag han kände igen från Tipslördag, Liverpool. För mig var det självklart att jag skulle spela med mitt favoritlag Real Madrid. Det blev en enkel match för mig då jag vann med 8-0 samtidigt som folk runtomkring som tittade på vår match bl.a. de hos EA skrattade åt stackars Christer. Efter matchen väntade så äntligen min intervju med Gary Paterson och efter att ha hälsat, gick återigen in i samma rum där han tidigare presenterade FIFA 10 och av någon anledning hade rummet blivit kallare men efter att ha kollat bandspelare och papper, började intervjun:

press_fifa_02

Välkommen till Sverige, Gary! Kan du presentera dig för våra läsare och berätta vad du jobbar med?
Jag heter Gary Paterson och jag är kreativ direktör (creative director på engelska) för FIFA 10 för Playstation 3 samt Xbox 360.

Vad menas med att vara kreativ direktör?
I grund och botten så betyder det att jag har ansvaret designen för hela spelet i sig så jag jobbar med ett designteam som designar spelet. De vakar över kvalitén på de saker som läggs till i spelet så att det är av högsta kvalité. Det går via mitt designteam och senare över till ingenjörerna, illustratörerna och animatörerna som skapar spelet vi vill göra och lägger till nya funktioner med den kvalité vi eftersträvar.

Hur länge har du jobbat med FIFA-serien?
Jag anslöt till EA för fem och ett halvt år sedan och började jobba med FIFA Mananger-serien och senare med FIFA 07 till Playstation 2. Senare med FIFA 08, 09 och nu med FIFA 10 till Ps3 och Xbox 360.

Är det första gången du är här i Sverige?
Andra gången, när FIFA 07 lanserades hade vi ett liknande event som idag för Ps2-versionen.

Vad vet du om svensk fotboll?
(Gary skrattar lite åt frågan) inte mycket då jag idag fick göra ett test och några av de var riktigt gamla spelare från 1950-talet som de ville att jag skulle identifiera!

Om du tittar på vår liga (Allsvenskan) så har kvalitén på matcherna och lagen sjunkit rejält och då är frågan varför ni behåller ligan i spelserien?
Jag kan inte prata alltför mycket om strategin med licenserna men vi försöker att få licenser till så många ligor som möjligt. Några är betydligt enklare att få jämfört med andra och som du förstår försöker vi få så många licenser som det är möjligt. Eftersom Sverige är ett europeiskt land är det enklare för att oss att komma i kontakt med rätt personer och få igenom ett avtal. Det finns ligor som vi vill ha i spelet som vi inte har fått på grund av vi inte har kunnat komma i kontakt med de rätta personerna.

Kan du ge exempel på några ligor ni velat ha men som inte finns?
Vi har under en längre tid försökt skaffa rättigheterna till den argentinska ligan och några av de Sydamerikanska turneringarna som finns till spelet. Men det har inte varit lätt för oss och nyligen fick vi äntligen rättigheterna till att använda den ryska ligan i spelet i år, men tyvärr kom dealen lite sent för att kunna lägga till den i Ps3- och Xbox360-versionen av FIFA 10. Men nästa år kommer den att finnas med.

Jag har mina rötter i Chile, vet du om det har funnits några samtal med det chilenska fotbollsförbundet angående licenser?
Inte vad jag vet, jag kan som sagt inte alla detaljer när det gäller licenser.

Jag har spelat demot som du förstår och ett problem är att målvakterna på den svåraste nivån tenderar att rusa ut vilket gör att motståndarna lobbar in alldeles för många mål, är det ett problem ni har åtgärdat till den fullständiga versionen?
Vi har gjort justeringar där de chippar över målvakten då AIn uppenbarligen är alldeles för bra på det, så vi har justerat den delen av den artificiella intelligensen. När det gäller målvakterna har vi däremot inte gjort det och jobbar utifrån demots feedback på en patch för att åtgärda de problem som har funnits med demot och vi tänker vänta kanske en vecka efter releasen med att samlar in så mycket feedback som möjligt och fixa bland annat problemen med målvakterna.

När det kommer till buggar hade Ps3-versionen av FIFA 09 problem med att Managment Mode fastnade eller korrupta sparfiler, är de problemen åtgärdade och kan ni garantera att samma problem inte uppstår i FIFA 10?
Vi har jobbat mycket med Managment Mode i år så det finns ett flertal förbättringar på den punkten och jag har även fått ta del av de många buggar som fanns med bl.a. korrupta sparfiler och hoppas att de problemen har åtgärdats men kan inte säga till 100% att alla har försvunnit. Men när du har fått spelet och ifall du skulle stöta på några problem med spelet så är mitt råd att skriver om det på vårt forum och så läser vi igenom det de första veckorna efter att spelet har släppts för att lösa de problem som finns.

Så att de som har synpunkter bör gå in på ert forum och berätta?
Ja precis, vi hänger alltid på forumen hos EA Sports World och vi har community managers som har som uppgift att plocka upp feedback från trådarna där de största problemen diskuteras. Vi har Marcel (Kuhn) som är producent för Managment Mode som oftast är där och läser inlägg, förhoppningsvis noteras ert problem på forumet så kan du få feedback tillbaka.

Jag har under pressvisningen spelat Ps3-versionen av FIFA 10 och jag ser fortfarande slowdowns.
Gjorde du? Under spelets gång?

Ja det gjorde under spelets gång och det sker när bollen ska sparkas igång, antingen av målvakterna eller spelarna under kick-off. Du verkar vara förvånad över detta?
Ja för att vi har fått rapporter om problem med bilduppdateringen men inget under gameplay så jag är ganska så förvånad över detta. Jag ska se till att en av våra killar tittar på det där.

Du visade oss den nya funktionen som tillåter en att göra våra egna frisparksvarianter. Hade ni i åtanke att man skulle kunna skapa Sveriges variant från 1994?
(Gary har under intervjun haft lätt för att skratta men här gör han det högt) Du menar i spelet?

Precis!
Jag tror den varianten inspirerade oss när vi la till den funktionen i spelet. Teamet där borta är väldigt nyfikna på att se vilka mål som laddas upp via Football World med hjälp av verktygen som finns tillgängliga. Det ska bli spännande att se varianterna folk skapar.

Virtual Pro är en annan nyhet som ni har introducerat i år, som tillåter användarna att skapa en spelare och lägga till en bild på en själv. Varför gör man det via er hemsida och varför använder ni inte er av de kameror som redan finns till Ps3 eller Xbox 360?
Jo, det beror delvis på att vi har tittat på det som redan fanns ute och tyckte inte att kvalitén var den bästa och ansåg i slutändan att vår lösning var bättre och och för att vara ärlig, var det också billigare för oss att man gör detta via vår webbplats. Därför ansåg vi att detta var den bästa lösningen för oss samtidigt som vi kunde jobba på virtual pro istället för att slösa bort tid på att försöka få skapandet av ansikter med den teknik som redan finns. Det blir som sagt billigare för oss samtidigt som det blir lättare för folk att använda bilduppladdning via vår webbbsida.

Det kanske är en ovanlig fråga men jag har vänner som minns inomhusplanen från FIFA Road To The World Cup 98 och jag undrar ifall det finns planer på att ta tillbaka planen?
Vi har fått frågor om det hela tiden och studion har hela tiden haft i åtanke ifall om vi ska göra något med det. Jag tror att ifall vi skulle lägga till den så krävs det oerhört mycket jobb för att vi ska bli nöjda. -98 när den fanns, var det förväntningarna på planen lägre jämfört med idag. Skulle vi lägga till det idag är är inte kollisionerna likadana och bollen inte beter sig inte på samma sätt, folk skulle bara bli besvikna. För att det ska vara med måste vi anstränga oss hårt för att det ska bli bra och det skulle innebära oerhört mycket jobb. Det kanske inte låter som om det är mycket att göra men det blir det när man måste ta hänsyn till hur det ska implementeras i spelet och vilka ändringar som måste göras, det är inte trivialt. Det skulle ta alldeles för mycket tid ifrån andra saker vi vill jobba med. Det är en idé som studion fortfarande har i tankarna och som inte har glömts bort men som sagt så är det inte så lätt som det låter och det måste det genomföras väl för att det ska kunna vara med i spelet överhuvudtaget.

När det gäller arenor kommer Santiago Bernabeu (Real Madrids hemmaarena) att finnas tillgängligt för nerladdning. Kommer ni att erbjuda flera arenor som DLC?
Det finna i nuläge inga planer på att lägga till flera arenor till spelet. Det är ett initiativ som har skapat debatt angående arenorna hos studion om hur vi ska ställa oss till dem. De är väldigt dyra att göra och vi får telemtridata dvs. feedback från spelet som visar oss ur folk använder spelet som att 70% av användarna spelade Managment Mode t.ex. tack vare telemetrin. Vi har även fått data från spelet angående hur arenorna används och vissa som är licenserade används knappt. Det är därför vi måste fråga oss själva ifall vi ska fortsätta slösa pengar på arenor när vissa knappt används. Det är mycket diskussioner om arenorna på forumet då folk var besvikna på antalet arenor till spelet men för oss handlar det om prioritering ifall vi ska slösa pengar på arenor vi vet folk knappt kommer att använda eller på att göra gameplay bättre, förbättra presentationen eller Managment Mode. Så det är såna beslut vi tvingas ta och som jag sagt innan så förs det mycket diskussioner hos spelstudion angående fler arenor.

Kommer ni att lägga till lag eller tröjor som DLC till FIFA i framtiden?
(Efter en kort stunds fundering…) förra året erbjöd vi folk att ladda ned tröjor men jag kan inte prata om det, vet inte huruvida vi kommer att erbjuda nya tröjor eftersom det är en känsligt sak att prata om då mycket handlar om rättighetsskäl och andra saker som gör att det är förbjudet för oss att prata om matchtröjor som DLC. Det finns annars inga planer tror jag på att erbjuda matchtröjor som DLC i nuläget.

Holland är licenserat i år. Förutom dem, finns det andra landslag som ni har lagt till i spelet?
Jag vet inte hur det ser ut i år (när det gäller landslagen) jämfört med förra årets version om jag ska vara ärlig. Vi har nog fortfarande samma landslag men det kan ha skett förändringar någonstans när det gäller licenser där vissa går ut medan andra håller på att förnyas. Men jag kan inte med full säkerhet säga hur det ser ut på den fronten.

Varför lägger ni inte till olicenserade landslag som er främsta rival Konami gör?
Alltså, jag menar FIFA-serien är känt för att vara en licenserad produkt och börja gå ifrån det skulle göra att vi samtidigt rör oss bort från det vi är kända för. Dessutom att lägga till olicenserade saker som ser ut att vara licenserade kan orsaka problem. Skulle vi förhandla med en person om något och sen lägga till det som olicenserat skulle göra dem besvikna. Det finns anledningar till att vi inte gör så men jag kan inte säga med all säkerhet vad det skulle innebära egentligen.

FIFA skulle antagligen också ha synpunkter på det eller?
Jag kan inte säga med säkerhet utan bara spekulera över hur de skulle reagera men jag tror inte det handlar om FIFA utan mer om hur ett lands fotbollsförbund skulle reagera om vi la till de olicenserade.

Vet du om några FIFA-toppar som Sepp Blatter har testat spelet?
Sepp Blatter vet jag inte men vad jag vet i alla fall är att vi har möten med dem en månad innan spelet släpps på marknaden. Vi visar dem spelet för att försäkra oss om att de gillar det och godkänner produkten. FIFA är ju vår licenspartner men de tittar inte så mycket på spelet eftersom de är upptagna med att spela det hela tiden (Gary skrattar återigen). Det är ju faktiskt bra.

Så det betyder att ni inte kan ha domare som begår misstag?
Precis, FIFA har sina synpunkter på hur fotboll ska porträtteras vilket är förståeligt då de inte vill att vi ska visa upp det fula med sporten. Jag tror de är oroade över domares misstag men förhoppningsvis kan vi förhandla med dem om den punkten för att visa det på ett acceptabelt sätt. Vi vill också att folk ska uppleva fotboll på ett sätt som är korrekt återgivet och inte visa något felaktigt.

Vilket också betyder inga filmningar i spelet för tillfället?
Exakt, men för att vara ärlig är inte filmningar en gameplay-feature, jag tror inte vi kommer att lägga till det ändå. Jag är inte besviken över att vi inte har det men skulle inte ha något emot att ha det (Det verkar som att Gary skulle använda sig av den funktionen då han skrattar åt sitt svar).

När man ser nyheterna till FIFA 10 imponeras man av alla finter som spelarna kan göra. Vem är det som tar beslut kring vilka som ska vara med i spelet?
Det brukar vara så att folk skickar över en fint på video till oss och då brukar vi lägga till det. Det finns så många att vi har ett animeringsystem som gör att vi kan lägga till dem. Jag gick in på forumet för tre veckor sen och såg en video på en fint som vi inte hade med. Vi har en animeringskille, Kantcho (Doskov) som ursprungligen är från Bulgarien men som efter många år i England hamnade i Kanada. Han är snubben som gör alla finter och brukar alltid passa på att lägga till några i smyg. Vi brukar ge honom order om att inte göra några ändringar i spelet då det är alldeles för riskfullt men han gör det ändå. Så när vi får en video på en fint skickar vi den till Kantcho och plötsligt så lägger han till den utan att han har berättat det för oss. När man sen testar spelet mot honom så gör han plötsligt tricks vi inte kände till (Gary känns väldigt avslappnad när han berättar såna saker och skrattar som vanligt numera).

Det är mycket diskussioner om Natal, har ni funderat kring de banorna ifall det går att använda kameran till FIFA-serien? (Här får jag veta att intervjutiden är snart slut)
EA Sports som ju ansvarar för FIFA har börjat titta på det här med Natal och jag vet inte om vilka beslut det har tagits angående det men min magkänsla är att om vi lägger till en sån funktion i FIFA, så borde FIFA vara ett annorlunda spel, det är min känsla som sagt. Studion tittar fortfarande på Natal för att hur vi ska ställa oss till det men än så länge finns det inga nyheter kring det samtidigt som jag har information jag inte kan delge dig.

Två sista frågor: vilket är ditt favoritfotbollslag och vilka tror du vinner VM i Sydafrika nästa år?
Som du förstår så är Aberdeen från Skottland mitt favoritlag (Gary pratade kort om laget tidigare under presentationen) och som du vet kommer inte Skottland att spela i VM, men alltså, nej jag vet faktiskt inte vilka som kan vinna. Holland har ju spelat väldigt bra under kvalet men det händer alltid saker som förhindrar de från att vinna. Däremot så blir jag väldigt glad så länge England inte vinner (Gary som är skotte kan såklart inte låta bli att skratta återigen). Alla andra är ok förutom England.

Du har inte sett Sverige spela under kvalet?
Nej jag har inte sett dem spela under VM-kvalet. Har de spelat bra?

Nja, sådär.

Efter det svaret som följdes av ett sista skratt från oss, kom nästa speljournalist in för att intervjua Gary Paterson samtidigt som vi tog farväl och jag fortsatte att spela FIFA 10-turneringen. I kvartsfinalen ställdes jag mot en kille från Uddevalla som visade sig vara på besök hos släkt eller vänner här och passade på att vara i Scandic Hotell Anglais för att skriva om detta för sin lokaltidning. Det blev en mycket jämn match som han tyvärr gick segrande ur med 1-0. Tyvärr fick PowerGamers andre representant spö av Peter Ottsjö från Aftonbladet med 3-0 och vi bestämde oss, jag och min kusin, för att spela mer FIFA 10 helt enkelt. Det var ju bara att passa på. Lite senare intervjuades jag av Christer Engström som frågade mig vad jag tyckte om spelet generellt och det roliga var att han påminde mig om utklassningen, inte jag.

press_fifa_05

En spännande final väntar mellan killen från Uddevalla som slog ut mig och en annan tidning eller site jag inte visste vem det kunde vara och blev tvungen att fråga. Det var LEVEL som tagit sig till final och tidningen vann hela turneringen med biljetterna där man frågar sig vem förutom vinnaren kommer att gå på matchen mellan Sverige-Albanien. En annan ”vinst” bestod i att få spela en match mot Gary Paterson. Det märktes att han jobbat med spelet då han spelade lugnt och taktiskt. När spelets kreative direktör gjorde mål, stylade han genom att visa oss målgester vi inte hade sett i spelet eller kunnat göra. Det blev en utklassningseger för Gary Paterson och efter det åkte jag hem från det lyxiga hotellet och tog farväl från de man hade mött och pratat med och på vägen ut hördes R’n’b-musik ur högtalarna, trodde mer de skulle spela jazz eller blues även om hotellet verkade ha lockat lite mer hippa människor till baren den här kvällen.

press_fifa_03

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord