Pressevent med datortillverkaren Lenovo

Datortillverkaren Lenovo som förr hade Sydostasien som sin viktigaste marknad har de senaste åren börjat expandera. Trots att de dominerar den kinesiska marknaden har de velat etablera sig i andra regioner och för att synas sponsrade de Formel 1-stallet Williams i ett par säsonger. Deras datorer har länge riktat sig till business-människorna men även på det området har Lenovo expanderat genom att börja tillverka multimediadatorer. För första gången skulle Lenovo ha ett pressevent i Norden och i Stockholm förlades det hela i Hotell Birger Jarl, som de utländska besökarna fick lära sig anses vara grundaren av Stockholm. Trots att lokalen ekade tomt vilket företagets representanter erkände, var pressen först inbjudna och senare skulle återförsäljare samt andra människor fylla lokalen. Skillnaden var att vi skulle slippa knuffas med andra personer när Lenovo lät oss se datorerna men eventuella tabbar eller misstag under presentationen skulle kunna åtgärdas i tid.

Bo Dagh som är chef för Lenovos nordiska marknad men hans chefstitel på engelska är ”Enterprise & Public Leader of the Nordics” hälsades oss välkomna och började prata om företaget. Han berättade lite om Birger Jarl men också om vilka personer som skulle prata och lämnade sedan över ordet till australiensaren David McQuarrie, vice ordförande för ”Transnational Business” i Västeuropa. Han råkar bo i den norska staden Stavanger och introducerade sig först på norska för att efteråt gå över till engelska. Innovation och aggressiv strategi var några av de punkter David nämnde och var stolt över att Lenovo alltid har försökt vara längst fram när det gäller innovation. Enligt honom har den ekonomiska återhämtningen synts i form av att man sålt fler datorer och att etablera sig i flera regioner än Sydostasien eller Västeuropa fick vi veta och senare visades en karta där vi fick se hur Lenovo etablerat sig i Sydamerika och före detta Östblocket med länder som Ryssland, Polen, Tjeckien och Ukraina.

Förutom att visa upp siffror på hur Lenovo presterat under finanskrisen är innovation någonting företaget kan vara riktigt stolt över berättade David McQuarrie. Redan 2004 utrustades deras datorer med en sensor för fingrar så att användarna istället för att ha koll på lösenord kunde använda fingeravtryck och två år senare introducerades Tablet PC-modellen X41. 2008 sålde de då världens tunnaste laptop med modellnamnet X300 och McQuarrie fortsatte att prata om hur innovativa Lenovo varit där deras tunna skärm A300 fick pris som bästa elektroniska enhet på CES-mässan i år.

Något som har blivit viktigt de senaste åren är utan tvekan miljötänkandet och ”Think Green Approach” var Lenovos miljöstrategi. Förutom material som är återvunna eller kan återvinnas levererades datorerna med bags istället för påsar av plast. Dessutom berättade David McQuarrie att en sån enkel grej som att förbättra kylningen kunde få datorerna att bli tystare vilket minskade på energianvändningen då stora fläktar gör mer än att bara låta. Målet är annars att minska på oljudet som datorerna sedan länge alltid har producerat och man samarbetade med Energy Star som ger ut certifikat till miljövänliga datorer, något som brukar synas på startsekvensen. Ansvarig för miljön hos Lenovo i Norden var Lars Björkman som vi fick prata med tidigare och enligt honom berodde strategin på att det var kunderna som efterfrågade miljövänliga datorer. Lägg till att branschen har TCO-märkningen för miljövänliga produkter och Svanen som de nordiska länderna numera använder som en gemensam standard vilket betyder mycket mer jobb för datorföretag som Lenovo enligt Lars Björkman. Under presentationen stoltserade Lenovo stolt med att de var först med att få EPEAT-märkning för sitt sätt att tillverka miljövänliga produkter.

Sedan var det dags för fransmannen Alain Raison att prata mer om innovation som är viktigt för Lenovo och många av deras produkter som är innovativa är datorer för affärsmän. Kvalitén på tangentbordet var en viktig punkt och en av anledningarna till att de sålt så pass bra berättade Alain Raison. Kunderna som önskar kan köpa en skärm och koppla den med sin laptop för att ha en större skärm då ergonomi var deras största problem överhuvudtaget. En av affärsdatorerna var en stationär sådan och för att passa kunderna kunde de utan större problem uppgradera den med ett bättre grafikkort, fler nätverkskort eller vad kunden nu krävde. Säkerhetslösningarna som sensorn för fingeravtryck var något annat som återkom och just säkerhetslösningarna var jag mer nyfiken på. Näst på tur var James Johnston vars uppgift var att prata mer om multimediadatorerna där Alain Raisons fokus var businessmodellerna. Mottot för Lenovos senaste marknadsstrategi var ”What’s your idea of fun” och laptops som används för spel, musik eller film krävde mer av datorerna. Därför försöker de ha mycket minne på grafikkorten, hårddisken samt RAM-minnet för att kunderna ska vara nöjda med de modellerna. Här hade de en annorlunda strategi och Johnston nämnde att alla marknader naturligtvis är annorlunda men Lenovos strategi var aggressiv men vaksam. De undersöker huruvida det går att etablera en viss modell och en multimedialaptop som var den största jag hittills sett skulle tyvärr inte säljas i Sverige medan deras undersökningar visat att i Tyskland sålde de föregående modellerna som var lika väldigt bra. Förutom den prisbelönade skärmen A300 fanns det andra produkter Lenovo hade skickat till CES-mässan men några prototyper har hittills tillverkats i så få exemplar att de inte kan skickas på någon världsturné till Sverige berättade Johnston för oss.

När presentationerna var slut fick pressen chansen att se datorerna och som utsänd av Power Gamer var det meningen att jag skulle intressera mig mer för multimediadatorerna. Istället hamnade mitt intresse på säkerhetssystemen Lenovo använt sig av och Alain berättade att istället för lösenord var det ett system de tyckte lämpade sig bra. Men något trick från Hollywood fungerar dock inte då Lenovos representanter påpekade att sensorn som sitter på laptopen känner av kroppsvärme. Systemet har sina problem ifall någon går ut i kylan och kommer in med kalla händer eller att en olycka vanställer fingrar är en annan sak men samtidigt en oerhörd utmaning för Lenovo påpekade de. En av de deras multimediadatorer hade dessutom en scanner för ansiktet och precis som med fingerscanning, är det partiet runt ögonen som ersätter lösenord. Oavsett hur mycket man går upp eller ned i vikt skulle kameran fortfarande känna igen en. Även om tekniken finns där fick jag själv uppleva att kameran behöver mycket ljus för att kameran ska kunna se ett ansikte och en representant från Lenovo satt i ett par minuter innan den till slut fungerade som det var tänkt. Märkligt bara att andra tillverkare lyser med sin frånvaro när det gäller tekniken då konkurrens alltid har en förmåga att utveckla tekniker och när Lenovo är ensam på marknaden som det ser ut idag, lär finger- samt ansiktsscannern utvecklas i lite långsammare takt. Som jag nämnde innan har alla dessa tekniker sina problem och likt 3D, är det största problemet människor med synfel som inte kan utnyttja tekniken. Vid olyckor där ett finger eller händer deformeras kan tekniken vara till en nackdel för såna personer och Lenovo erkände att anpassa tekniken för i stort alla typer av människor var en utmaning i sig. Man kan inte ta för givet att alla är likadana vilket en representant tyckte angående 3D-tekniken.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord