Overwatch Recension

Blizzard förvånade oss alla när man gjorde oss införstådda i det faktum att de låg under utveckling av ett FPS-alster fött ur studions avbrutna försök till ett nytt onlinspel – Titan – som redan då kallades för Overwatch. Efter att man under förra sommaren till sist gav sig in i MOBA-kriget i ett försök att vinna tillbaka andelar i en scen som man en gång i tiden agerade inkubator åt så var nästa steg åt en, på många sätt, helt ny riktning. Vår förvåning till trots så var vi direkt med på noterna – Blizzard har aldrig gjort sig kända som en studio vars område är halvmesyr.

Overwatch spelas om matcher emellan två lag á sex spelare. På kartor inspirerade av platser och städer världen över utspelar sig blixtsnabba krig om kontrollpunkter som blir epicenter för massiva duster spelare emellan. I release-versionen strider 21 karaktärer, som alla är precis så säregna och uttrycksfulla som vi har kommit till att förvänta oss av individer ifrån den allt större Blizzard-skaran. I en handling som har utspelat sig före spelarnas intågande så har en framtidsversion av vår planet utsatts för enorma påfrestningar påkallade av den revolution där robotarna reste sig över mänskligheten. Ur behovet av självförsvar så föddes en militärstyrka vars uppdrag var att strida för den mänskliga rasen – ett svar som var ”Overwatch”. Genom dessa hjältar så kunde kriget avslutas genom robotarnas nederlag, vilket eventuellt ledde till att Overwatch-styrkan stängdes ned och dess medlemmar spreds över världen. Världen blev en mörkare plats och när planeten stod inför ett nytt hot så gick kallelsen åter ut till de forna hjältarna. Blizzard gör vad de gör bäst – med lore-fluff av rang, nog för att ge miljontals spelare en ursäkt för att ge sig in i kampen.

overwatch-img07

Overwatch spelas om matcher emellan två lag á sex spelare.

Matcherna i Overwatch löper utmed ett par distinkta spellägen som alla erbjuder en variation av taktiska mål där ett lag alltid är det attackerande medan det andra spelar försvar. Dessa förbestämda utgångspunkter knyter väl an till hur samtliga karaktärer är uppdelade utmed fyra distinkta speltyper: Offensiva, Defensiva, Tanks och Support – med ytterligare underliggande specialuppgifter, så som ”sniper” eller ”builder”. Likt dessa namn antyder så har därmed varje spelare en tydlig roll att spela i varje match och genom varje lags sex kämpar så föds den gemensamma utmaningen i att sätta ihop en väl balanserat styrka som dessutom är anpassad efter den nuvarande uppgiften i anfall eller försvar. Under krigets gång har spelaren chansen att när som helst växla in och återvända till frontlinjen som en annan karaktär med nya förmågor, vilket gör att de stridande lagen hela tiden kan förändras för att bäst möta motståndarnas strategier. Denna lilla funktion, inte så blygsamt hämtad ifrån Team Fortress 2, utgör en stor del av den ständigt förändrande natur som varje match i Overwatch baserar sig på.

overwatch-img06

Varje kämpe kommer med en helt egen verktygslåda, där innehållet är en trimmad schweizisk armékniv sett till hur varje förmåga kan användas på mängder av olika sätt.

Symbiosen karaktärer emellan och deras förmåga att med stor fördel hantera vissa typer av motstånd är mycket påtaglig och fungerar med ett hundraprocentigt utfall tack vare av hur till synes perfekt balanserat Blizzards nya kärleksbarn faktiskt är. Ännu har vi inte hamnat i en situation vars utfall inte dikterats av något annat än vår egen reaktionsförmåga, taktik, improvisationsförmåga eller annars egna förmåga. Varje kämpe kommer med en helt egen verktygslåda, där innehållet är en trimmad schweizisk armékniv sett till hur varje förmåga kan användas på mängder av olika sätt. En vecka in i spelets faktiska karriär har den inte så blygsamma spelarbasen redan börjat skriva boken över spelets meta-spel – spelet inom spelet – där ”mindgames” och fantasi utgör de två kanske största vapen som spelet har att erbjuda. Att upptäcka dina favoritkämpar och utforska din egna sätt att spela till deras styrkor är en sann fröjd och ett åstadkommande av Blizzard som kan komma till att skrivas in i annalerna av tävlingsinriktat FPS-bygge.

overwatch-img08

Huruvida denna ursprungliga succé kommer att kvarstå till nästa kvartal ligger helt och hållet i det innehåll som komma skall.

Overwatch är en nutida spelskatt. Dess enormt polerade gameplay lyckas på ett tjusande sätt vara otroligt inbjudande samtidigt som det ger sig hän till skickliga spelare som söker att tävla. Med ett gränssnitt som är enormt enkelt spenderar vi minimalt med tid i menyer emellan matcherna som bara tycks rulla på – någonting som vi är tacksamma för hos ett spel som endast erbjuder online-spel. Det vi saknar är någon faktisk närvaro av all den fantastiska lore och berättande som lever runtomkring spelet – men utanför det. Genom kortfilmer, digitala noveller och karaktärs-biografier så  har Blizzard redan skapat ett universum som vi utan att tveka en sekund skulle dyka in i, och även om vi i Overwatch möter samma karaktärer och samma värld så ter det sig flyktigt i de oerhört snabba matcherna som susar förbi. Det är fullt möjligt att känna sig snuvad på chansen att faktiskt få leva sig in i och fortsätta skriva kapitel i Overwatch-universumet, vilket känns ännu märkligare när Blizzard själva menar att man ämnar att expandera denna värld till samma grad som Diablo, StarCraft och WarCraft-världarna. Bland de extremt snarlika spellägen som vi erbjuds idag så finns det inte något som väljer ståndpunkten att hjältarna ifrån den gamla Overwatch-styrkan inte strider på samma sida som de skurkarna som inte slåss för mänskligheten. Den bakomliggande berättelsen lämnas utanför spelet, och jag kan inte hindra mig själv ifrån att tycka att det är synd, skam och onödigt.

Overwatch kommer alltså att växa vidare. Huruvida denna ursprungliga succé kommer att kvarstå till nästa kvartal ligger helt och hållet i det innehåll som komma skall. I dagsläget står vi utan särskilt intressanta belöningar att utmäta genom våra segrar och den spelare som hoppas kunna låsa upp en mer exklusiv godsak till sin favoritkaraktär bör göra sig beredd på att gräva sig igenom ett hav av ”Loot Boxes”. Nya hjältar, kartor, spellägen, värdefullt upplåsbart innehåll och sätt att uppleva en spelupplevelse som spelarbasen själv kommer att skapa har chansen att göra – eller förstöra – vad som kan bli en lysande stjärna i spelvärlden som idag har potential att brinna en lång tid framöver.

• Polerat och balanserat till max
  • Rappt och responsivt
  • META-spel så att det räcker och blir över