One Piece: Burning Blood Recension

Det finns potential i Burning Blood, allt som krävs är ett "uppvaknande" och sen har vi en riktig fighting-upplevelse.

Det finns fighting-spel och det finns fighting-spel, den ena sorten fokuserar mer på kedjor och balansering mellan karaktärer. Det andra alternativet är en mer kaotisk approach där allt kan hända och färgpaletter exploderar på skärmen. One Piece: Burning Blood tillhör absolut den sistnämnda kategorin och Bandai Namco har valt att släppa Dynasty Warriors-temat för detta år och istället får våra älskade pirater slåss i ringen.

När jag säger ”våra” syftar jag enbart på alla människor som redan är insatta i One Piece-universumet och känner till större delar av bakgrundshistorien. Handlingen i Burning Blood tar nämligen vid under Paramount War, och jag tänker inte gå in på detaljerna kring denna del för det är själva definitionen av spoilers. Det jag kan berätta är att många strider kommer äga rum och ur den aspekten är det smart att lägga fokus här men problemet är att det funkar inte riktigt. Om du är insatt i serien kommer du definitivt uppskatta att återuppleva dessa ögonblick som blivit några av de viktigaste under mangan/animen men tyvärr får du inte mer. Det känns alltså otroligt begränsat att hela spelet ska kretsa kring en enda del. I Pirate Warriors-serien från Koei Tecmo fanns det åtminstone substans i berättelsen. Alla personer som inte varit i kontakt med One Piece tidigare kommer istället få en väldigt förvirrande upplevelse eftersom spelet fullständigt ignorerar fem år av story, då är det ganska lätt att missa sammanhanget. Det är oerhört uppenbart att denna produktion är gjord för fans, men ändå kommer dessa skrika efter mer.

opbb-img02

Jag började ingressen med en beskrivning om att Burning Blood är en kaotisk upplevelse och det är på gott och ont. Det ser väldigt snyggt ut och grafiken är oerhört passande med källmaterialet i åtanke, det påminner tydligt om mangans artistiska stil. Alla 44 karaktärer har sina egna ikoniska attacker och tekniker men ändå kan striderna kännas repetitiva av den enkla anledningen att button mashing vinner många strider. Lyckligtvis kommer spelet utmana dig och erbjuda några riktigt utmanande strider och då gäller det att du bemästrat rörelser och kombinationer för annars har du inte en chans. Det är dessutom inte någon konsekvent inlärningskurva utan en strid kan vara löjligt enkel och nästa känns plötsligt oförlåtande vilket gör att svårighetsnivån känns slumpmässig istället för balanserad. Matcherna utkämpas en mot en, eller med flera kämpar som du kan byta ut under stridens gång. Du får en grundläggande tutorial och det är lätt att komma in i systemet men det känns många gånger som att ytorna är för stora för de faktiska slagen, jag fann mig själv jaga efter mina motståndare nästan lika mycket som jag slog på dem.

opbb-img03

Jag kan också vara ärlig med att det är väldigt underhållande ur den vinkeln att det är färgglatt och häftiga fighter, men det är nog bättre att ha ett synsätt om Burning Blood som ett partyspel mer än en renodlad fighting-upplevelse. Dock var det utmanande att tackla andra spelare online, då får man verkligen testa sina färdigheter men det fungerade väldigt bra och det tar inte lång tid innan man hittar matcher. Matchmakingen känns jämn och rättvis vilket inte skapar onödig frustration över att alla andra är bättre, utan snarare blir det inspirerande att vilja bli bättre. Det finns ett gäng andra spellägen som erbjuder lite variation utöver kampanjen, och tur är det eftersom längden där är knappt fyra timmar. Ett läge som jag fann extra underhållande var Wanted-posters där du får tackla olika situationer med begränsade resurser och karaktärer, här upptäckte jag några av spelets svåraste utmaningar och att klara av en sådan resulterar i omedelbar glädje toppat med en stor skopa framgång. En annan glädjefaktor som inte ska glömmas är röstskådespelarna som gör en fantastisk insats och givetvis finns originalrösterna från animen vilket gör att inlevelsen och källmaterialet lyser genom extra tydligt.

opbb-img01

One Piece: Burning Blood är ett uppfriskande inslag som bryter Pirate Warriors-sviten efter tre installationer och det var precis rätt val av Bandai Namco att välja denna väg. Det är en stig som tveklöst känns stabil men den är i nuläget väldigt begränsad och inte välkomnade för nykomlingar men om de går tillbaka till ritbordet tillsammans med utvecklarna Spike Chunsoft är jag övertygad om att de kan komma tillbaka större och starkare. Det finns potential i Burning Blood, allt som krävs är ett ”uppvaknande” och sen har vi en riktig fighting-upplevelse.

• Snygg grafik
  • Röstskådespelare
  • Stort utbud av karaktärer