No Man’s Sky Recension

Jag glömmer bort omvärlden, sömn och mat. Men det spelar ingen roll, för det sjukligt beroendeframkallande No Man’s Sky föder mig med all den näring jag behöver.

Ett spel vars hype överträffat allt annat hittills släppt på spelmarknaden. Utforska mer än 18 triljoner planeter, där varje planet är 10.000ggr större än världen i alla GTA-spel tillsammans. No Man’s Sky handlar i stora drag om rymdresor, överlevnad och handel. Bakom allt ligger en högst sofistikerad matematisk algoritm och ett system där du sömlöst kan resa från en planet upp i rymden nästintill utan laddningstid. Spelet låter på pappret och via all hype som det bästa spelet vi någonsin kunnat föreställa oss. Dessvärre finns det ett flertal brister i spelet som förtar helhetsupplevelsen, men trots dessa brister bjuds vi på en upplevelse dels rent spelmekaniskt och dels berättarmässigt som vi sent kommer glömma.

Nästan allting i No Man’s Sky arrangeras av en algoritm, kortfattat finns inga fasta resurser utan delar av dessa som algoritmen pusslar ihop beroende på vart i universum du befinner dig. Ja, till och med musiken i spelet, som är helt underbar, genereras av algoritmen. Det gör att varje spelare kommer få en unik upplevelse när det kommer till nästan alla punkter. Vidden av det här spelet går knappt att förstå, men alla planeter, allt på planeterna, alla resurser och alla djur osv genereras mer eller mindre av en slumpgenerator. Det blir i de flesta fall riktigt, riktigt bra. Men, när det inte blir bra så förtar det helhetsupplevelsen. T.ex. En flygande fisk med hovar, elefantöron och päls som har ett rörelsemönster som inte ens gud själv skulle tillåta, ja då kan det förta helhetsupplevelsen något. Samtidigt, kan vi med våra mänskliga hjärnor ens börja förstå hur det skulle se ut på andra planeter och vilket liv som skulle kunna finnas där, om vi åkte miljarder och åter miljarder ljusår bort från vår egna planet.

Creatures_1457011421
De olika planeterna har olika biologiska förutsättningar över vad som finns, vilka resurser du kan hitta och vilket djurliv som lever där m.m. En planet som ligger nära en sol kan vara så varm att du inte kan spendera mer än några minuter på dess yta, medan andra kan vara så kalla att du måste ha uppgraderat din utrustning ganska ordentligt för att du inte ska sluta dina dagar som en isglass när du går ut ur ditt skepp. Alla nya solsystem, planeter, växter och djur som du upptäcker kan du namnge, precis som en gammal upptäcktsresande i mänsklighetens vagga. Om det vill sig riktigt väl och andra spelare har turen på sin sida, kan andra riktiga spelare även se dina upptäckter om de nu mot all förmodan skulle råka snubbla över just det solsystemet du varit i.

Det finns även andra intelligenta varelser i spelet som du kan kommunicera med och lära dig dess språk, dessa varelser eller som vi bekant brukar kalla dem; aliens eller utomjordingar. Är några av de få momenten i denna mastodont till spel som är statiska. Ju mer språk du lär dig, desto bättre kan du kommunicera med de andra raserna i spelet, vilket teoretiskt kan gynna t.ex. dina förutsättningar för handel.

Stora delar av spelet går ut på att leta resurser som du behöver för att kunna bygga saker, t.ex. bättre utrustning, bränsle till ditt skepp eller vapen osv. I just Din upplevelse kanske du väljer att samla resurser enbart för att sälja till andra rymdfarare. Vem vet? Möjligheterna är ur ett perspektiv oändliga, samtidigt som du blir begränsad av kärnmekaniken bakom. På ett sätt är det endast din egen fantasi som sätter gränserna när du spelar No Man’s Sky och det är verkligen inte ett spel som passar alla. Men för de som det passar kan det mycket väl vara den bästa upplevelsen du fått på länge.
Walkers_1457011653

I en nästintill oändlig galax där du utan problem skulle kunna spendera 10-20 timmar eller mer på varje planet, infaller snart känslan av ensamhet. Det du kan göra för att motverka det är att ta dig till mitten av universum, genom att följa den historie-tråd som erbjuds. Denna tråd är dock väldigt subtil och det är helt upp till dig själv om du väljer att följa den och även om du väljer att göra det, finns alltid risk att du missar trådarna som lagts ut, just på grund av den enorma vidd och frihet spelet erbjuder dig. Dialogerna med NPC’s på vägen till mitten är egentligen den enda form av fast story som finns, tyvärr blir den lätt tjatig och enformig. Givetvis lite beroende på hur du väljer att spela spelet. Samtidigt är det den vägen den enda vägen du kan ta för att få konstant innehåll av vikt. Avviker du från den här tråden i jakt på exklusiva resurser eller rent utforskande finns det en chans att du snabbt blir uttråkad av vad spelet har att erbjuda.

No Man’s Sky är helt klart ett spel i sin egen liga, som vid en första anblick erbjuder samlare och utforskare oändligt med speltid. Är du ute efter mer än så blir du snabbt besviken om du inte själv hänger dig och använder din egen fantasi. Gör du det, har du en rymdsandlåda som är oändlig där du kan leka upptäcktsresande resten av ditt mänskliga liv.

• Oändligt stor spelvärld
  • Oändlig valfrihet
  • Visuella designen på miljöerna