Nioh Recension

Sprängfullt av atmosfär, välskriven story och framför allt ett så otroligt finslipat stridssystem.

Från utvecklarna som gett oss Ninja Gaiden och Dead or Alive kommer nu Nioh, ett action-rpg med tonvikt på hack n’ slash. Team Ninja är inte blyga och lånar hej vilt från titlar som inspirerat deras utveckling. När man spelar Nioh får man vibbar både från Dark Souls och Diablo med flera, samtidigt ska man inte vara sen att nämna att det faktiskt i många aspekt även framförallt känns som ett Team Ninja-spel, för er som är bekanta med deras tidigare verk. Så en blandad kompott som bygger sin mekanik kring en välkänd grund, komplexa strider och ett uppdragssystem som uppmanar till omspelning. Tillsammans med mycket kreativa anpassningsmöjligheter bjuds man på otroligt utmanande, spännande och intressant gameplay.

nioh-img03Nioh följer William, en västerlänning vars öde fört honom till det feodala Japan, där stor korruption och demoner springer hand i hand i denna mashup av en historisk tolkning. Spelet blandar trovärdiga karaktärer med mordlystna och mytologiska monster i en väl fungerande blandning tillsammans i mycket spännande miljöer. En historia berättas via cutscenes som känns välskriven fast långsam och bitvis ointressant, men som tack och lov växer efter ett tag.

Men i slutet av dagen handlar Nioh varken om historien eller miljöerna utan om basen i spelmekaniken, precis som i alla andra Team Ninja spel. Det handlar om ren hänsynslös och snabb action. Något jag kände i början av spelet var att det handlade om button-mashing, vilket senare visade sig vara helt fel inställning till detta spel och som gjorde allt betydligt svårare. Istället handlar det om att lära sig all den spelmekanik du har till ditt förfogande för att lyckas gå levande ur en strid. Du behöver lära dig att blocka, parera och att hoppa undan i tid för att vara framgångsrik. Lär du dig dessutom att binda samman dessa rörelser i en combo (i brist på andra ord) så kommer du klara dig galant och kan istället för att svettas luta dig tillbaka och titta på en vackert koreograferad dödsdans. Precis som i tidigare Team Ninja-spel finns det mer mekanik än vad du vid en första anblick förstår och det är när du börjar inse och lära dig detta som spelet verkligen tar fart och bjuder dig på otroligt spännande och belönande förmågor.

nioh-img04Team Ninja bjuder dig på ett mycket svårt, utmanande och intensivt spel. Men, samtidigt. Vad hade vi förväntat oss från denna utvecklare. Vi nämnde tidigare att de lånat mycket från andra spel, vilket stämmer. Men i grund och botten är det som nämnt ett Team Ninja-spel, vilket också betyder att det kan kännas lite svårt att komma in i om du inte är van vid deras typer av spel.

Utseendemässigt ser spelet ok ut ibland, totalt kasst en annan gång och riktigt läckert ut en tredje gång osv. Det beror på vilken typ av balans du valt i options, vilket jag först inte trodde skulle påverka spelets grafiska fidelitet något nämnvärt, men det gör det. Du kan välja snyggast grafik men en låst frame-rate, du kan välja ett ”film”-läge och du kan välja ett dedikerat FPS-läge där du får mjuka fina 60 FPS, men i bekostnad på grafiken. Det vanligaste ”action-läget” är inte speciellt smickrande på Playstation 4, medan det sägs vara den bästa kompromissen på Playstation 4 Pro. Det känns lite som ett minus, även fast jag själv gillar att kunna välja om jag ska anpassa inställningar eller inte. Men de borde leverera ett spel som flyter och ser lika bra ut på alla de plattformarna de släpper det på. Speciellt när vi pratar om konsolspel.

nioh-img05När det kommer till kritan är Nioh ett fantastiskt spel men det har helt klart sina brister. Känns i vissa fall ganska grovhugget och som att det skulle behöva en andra runda på Q&A-avdelningen. Samtidigt är det så sprängfullt av atmosfär, välskriven story och framför allt ett så otroligt finslipat stridssystem så man lätt glömmer bort vad det var man tyckte var dåligt med det.
För att du ska kunna känna dig som en äkta samuraj behöver du vända all frustration och den extremt aggressiva svårighetsnivån till din fördel och se på spelet lite som man gjorde med Dark Souls när det först kom. Det här är ett mycket komplext spel som kräver att du lägger mycket tid men har du rätt inställning till spelet från första början så får du en otroligt tillfredsställande upplevelse.

• Otroligt stabilt stridssystem
  • Trovärdiga karaktärer
  • Välgjord story