Ninja Gaiden Sigma II intervju

I centrala Stockholm, på Nordic Sea Hotel höll Wendros tillsammans med Tecmo en pressträff där de skulle visa upp Ninja Gaiden Sigma 2 inför den svenska spelpressen. Uppslutningen var dock liten och man kunde med en hand räkna upp de svenska speljournalister som fanns på plats. Det hela börja med att Wendros välkomnade oss och senare intog Ben Lawrence scenen. Lawrence som är PR-manager för Tecmo, presenterade sig kort och lämnade senare över ordet till producenten av Ninja Gaiden Sigma II: Yosuke Hayashi.

sigma2_2
Han kan standardfraser på engelska som ”hej” eller ”tack”, men hade vid sin sida med sig tolken Yasushi Tani, som bar omkring en mapp där det stod ”Tani-san” för att visa vem det tillhörde. Via sin tolk berättade Hayashi-san att han var glad över att vara i Sverige och presentera spelet samt att han gillar köttbullar, något som fick oss andra att skratta. Efter att ha kopplat ihop en del kablar till den Ps3-konsol som fanns på plats, kunde de äntra scenen och börja prata om spelet. Det märks att de är på en rundresa i Europa, Tecmo hade råkat sätta på spelet med spanska text då det stod ”Cargándose” istället för ”Loading”.
Hayashi börjar berätta om att de tidigare har utvecklat Ninja Gaiden 2 till Xbox 360 och den här gången gick turen över till Playstation 3 där ägarna av konsolen skulle kunna ta del av det och som exempel gav Hayashi ett exempel på hur han vill att varumärket Ninja Gaiden ska nå fler i och med releasen till Nintendo DS. Sen gick han vidare och pratade om Ninja Gaiden Sigma 2 och nyheterna till spelet: nya karaktärer som Ayane från Dead or Alive vilket skulle innebära helt nya utmaningarna för spelarna i och med introduktionen av feminina karaktärer.

Den största nyheten för alla, inklusive Team Ninja är online co-op då det inte fanns till Xbox 360 och Hayashi erkände att man fick börja om från scratch när funktionen skulle programmeras. Team Ninja har inte haft någon erfarenhet när det gäller online så för de var det en utmaning att programmer in det i Sigma 2, vilket var den svåraste utmaningen hittills för utvecklingsteamet. För Hayashi är offline-baserade spel det förflutna; Team Ninjas nya vision och framtid är online där Chapter Challenge med highscore & leaderboards var en annan online-baserad nyhet.

Den stora snackisen inför pressträffen var funktionen med boob jiggle. Med Sixaxis går det att guppa med de kvinnliga karaktärernas bröst, något som vill skrattade åt. Även den enda kvinnan på rummet fick sig ett skratt även om det funktionen känns så pubertalt och omoget samtidigt som Hayashi vill påpeka att det är något för skojs skull. Den kvinnliga karaktären Ayane gick omkring och sköt med en machine-gun som också var nytt inför Sigma 2 samt att man med R1 ska kunna få en viss hjälp med vart man ska röra sig åt. För de som är sugna på att testa spelet kommer Tecmo att släppa ett demo inom kort meddelade man utan att ange exakt datum. Efter det väntade lunch och chansen att spela Ninja Gaiden Sigma 2 medan Yosuke Hayashi intervjuades av de andra speljournalisterna på ett annat rum.

sigma2

Det är en vänlig Hayashi-san som hälsar på mig tillsammans med sin översättare Tani. Jag hälsar och säger ”tack” på japanska (arigato), något som uppskattas av båda så mitt försök att charma genom att använda japanska ord visar sig att fungera. Efter att ha gått igenom papperna en sista gång börjar intervjun där frågorna ställs till tolken som i sin tur översätter till Hayashi där Tani återigen översätter tillbaka till mig:

Hur är det att vara i Stockholm och vad är dina första intryck?
Eftersom det är ett tajt schema så anlände han till flygplatsen (Arlanda) den här morgonen och åkte därifrån direkt med taxi till du vet, pressträffen. Han har inte haft tid att titta omkring och lära känna staden. Så han har inga som helst intryck av staden men planerar att återvända nån gång för att kunna promenera omkring och lära känna staden.

Varför valde ni Sverige, marknaden är trots allt liten jämfört med Storbritannien, Tyskland, Italien och Spanien t.ex?
Vi på Tecmo har etablerat kontor i Europa och enligt Hayashis ståndpunkt, så vill han gärna se marknaden här under utvecklingen av spelet och se hur mycket vi kan sälja eller vad det är för typ av för fans som finns i Sverige och resten av Europa, så han vill besöka så många länder som möjligt för att se hur responsen är från de europeiska fansen. Det är därför han valt att komma hit till Sverige för att presentera spelet.

Hur var det att arbeta med en så kraftfull konsol som Ps3 är och vad är skillnaden med Xbox 360?
Både Xbox 360 och Playstation 3 har sina bra och dåliga saker. När det kommer till Ps3 så kan de arbeta betydligt mer och visa fler saker samtidigt jämfört med Xbox 360, det är de enda skillnaderna mellan konsolerna tycker han.

Team Ninjas förre chef var emot en konvertering till Ps3, hur kommer det sig att man har gjort en helomvändning och konverterat Ninja Gaiden 2 till Sonys konsol?
Hayushi menar att Ninja Gaiden som varumärke har mycket stor potential inför framtiden och vad som händer är att han vill att fler ska kunna ta del av spelserien. Det är därför han var valt att släppa Ninja Gaiden Sigma 2 till Ps3.

Du har nämnt förr att Ninja Gaiden har släppts till bl.a DS för att fler ska kunna ta del av spelserien. Har tankarna funnits på att göra en version till Wii?
Vad han lärde sig från erfarenheten med att utveckla Ninja Gaiden: Dragon Sword var att spelarna letar efter betydligt kraftfullare uttryck när Team Ninja valde att släppa spelet till DS. När det kommer till Wii håller Team Ninja på att utveckla ett stort spel till konsolen (Metroid: Other M) och tänker se vilka erfarenheter man drar av detta och hur resultatet blir innan man tar ett eventuellt beslut om att göra en version till Wii.

Ps3-versionen av Ninja Gaiden 2 har många nyheter, hur kommer det sig att ni inte valt att släppa det som DLC till Xbox 360?
För det första så vill Hayashi att de som spelade Ninja Gaiden Sigma till Ps3 ska spela uppföljaren Sigma 2. När det gäller DLC så är det så att motorn till Ninja Gaiden Sigma 2 är annorlunda jämfört med den till Xbox 360 och han ville gärna lägga till funktionerna som online co-op till Ps3-versionen med dess hårdvara. Det är anledningarna till att det inte kommer att släppas som DLC till Xbox 360.

Varför la ni till alla dessa nyheter istället för att göra en rak konvertering och släppa exakt samma spel till Ps3?
Jämfört med andra genrer så är Hayashi oroad över att actionspelen inte har utvecklats jämfört med andra genrer, samtidigt så är han även övertygad om att andra utvecklare kommer att göra vad de kan för att utveckla actionspelen och därför har Team Ninja valt att erbjuda spelarna ett actionspel där man kan spela online co-op från början.

Ifall man äger Xbox 360 och Playstation 3, har spelat igenom Ninja Gaiden 2, tycker du att man bör köpa den nya versionen?
Han anser att Ninja Gaiden Sigma 2 är den ultimata versionen inom varumärket hittills och rekommenderar starkt att de som har spelat det föregående Ninja Gaiden 2 till Xbox 360, att gå ut och köpa samt spela den här versionen.

Under demonstrationen av spelet visade ni Sixaxis-funktionen med boob jiggle, varför la ni till det? Det låter konstigt med mindre blod men boob jiggle istället, hur motiverar du det?
När det gäller Sixaxis så är det den svåraste funktionen utvecklarna kan programmer till och i början trodde man hos Team Ninja att ingen ville ha någon funktion med Sixaxis i Ninja Gaiden Sigma 2, men den lades till för skojs skull under utvecklingen. Vi tror det att det är en funktion spelarna vill se till spelet (här börjar både tolken och Hayashi skratta hejdlöst). Det måste vara ett roligt jobb för utvecklarna att göra spelet och Team Ninja tycker angående våld att det inte ska finnas så mycket blod. Som vi tidigare har upprepat så lades Sixaxis-funktionen till för skojs skull under utvecklingens gång och som ett resultat av detta så är vi övertygade om att spelarna kommer att tycka att det är en rolig gimmick och inget mer.

Så i framtiden, kommer vi att få se mindre blod i kommande Ninja Gaiden?
Man håller på att ändra spelets koncept titel för titel, så ifall det kommer fler Ninja Gaiden i framtiden, ifall det gör det så kommer de inte att vara likadana som Ninja Gaiden 2 när det gäller våld och blod.

När det kommer till svårighetsgraden, är den förändrad eller likadan som i Ninja Gaiden 2?
Angående actionspelen så säger folk alltid att de är svåra, men Team Ninja är verkligen övertygade om att actionspelen måste vara svåra och utmanande, de vill att fansen ska ha en kul upplevelse med spelet och man är också övertygade om att spelet har en bred variation när det gäller svårighetsgrader så att fler ska kunna ta del av spelet.

Tiden är ute och jag passar på att fota båda två en sista gång. Jag passar på att fråga varför Hayashi fått klartecken från sina chefer att åka till Europa, speciellt Sverige när fler fall av svininfluensan har dykt upp medan japanska utvecklare och utgivare stoppades från E3. Via sin tolk svarar han att under mässan så var cheferna så pass oroade över utbrottet att man valde att inte åka dit men att det har lugnat ned sig och än så länge ser man ingen fara med att åka till Europa. Efter det tar jag farväl av Hayashi och tolken Hani.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord