NHL 17 Recension

NHL 17 är ett ishockeyspel i klass, utan tvekan.

Ishockey må vara en stor sport i delar av Europa och nationalsport i framförallt Finland, men är annars bortglömd eller inte ens känd i andra delar av världen. Därför är det fint att EA Sports faktiskt lägger ned så mycket tid på att få till sporten digitalt. Varje år under hösten kan vi avnjuta matcher på rinken och vi frågar oss återigen; hur mycket har hänt sedan NHL 16?

När du läser denna recension har World Cup avgjorts och Kanada vann turneringen mot överraskningslaget Team Europe i två raka finalmatcher. Vill du spela om turneringen och vinna med Sverige eller något annat lag, finns möjligheten i NHL 17. Eftersom turneringen arrangeras av NHL tillsammans med spelarfacket NHLPA, kan EA Sports inkludera turneringen till spelet. Effekten är också att vi äntligen kan spela med Sverige där de klassiska tre kronorna syns på tröjan. Tv-grafiken är densamma så njöt du av turneringen ger NHL 17 dig möjligheten att återuppleva alltihop och det går att få revansch på Team Europé, förutsatt att du gör allting rätt och att få spela med helt licenserade landslag är ett trevligt inslag. Schweiz har varit det enda landslag som EA Sports har kunnat licensera till sin NHL-serie och trots att datorspel är en stor bransch, tycks hockeyvärlden inte ha fått intresse för mediet. Eller så kräver de alldeles för mycket betalt enligt EA Sports, vilket gör att landslagslicenser inte har kommit någonvart överhuvudtaget. Märkligt, och gällande licenser har NHL 17 numera samtliga nordamerikanska ligor av intresse för hockeyälskarna i Nordamerika. Vi i Europa bryr oss kanske inte lika mycket om farmarligorna eller juniorligorna som finns på andra sidan Atlanten, men vi har likt förr svenska SHL minus arenorna. Något KHL finns inte heller i år och frågan är när vi får se Europas näst bästa hockeyliga inom ett framtida NHL-spel.

nhl17-img01Även i år står NBC Sports Network för tv-presentationen och då är det Mike Emrick tillsammans med Ed Olczyk som är kommentatorer. Ray Ferraro står vid rinkside och kommenterar spelare eller situationer, fast vi får aldrig se honom utan enbart höra den före detta spelaren prata om matcherna. Jag har sedan EA Sports samarbetade med NBC Sports ogillat denna trio för att de är så tråkiga. Huvudkommentatorn Mike Emrick må vara klassisk för hockeyfansen, men kan jämföras med Arne Hegerfors. Bäst för 30 år sedan kanske men utdaterad med dagens mått. Själva presentationen av matcherna är nordamerikansk vilket inte är så konstigt då NHL kommer från den kontinenten. Det är därför inte mer än rätt att vi får en sådan presentation av matcherna men jag hade gärna bytt ut kommentatorerna samt tagit bort rinkside, då Ray Ferraro inte tillför något och det slutar med att du antagligen kommer att trycka bort vad han säger. Propagerar återigen för att vi ska få svenska kommentatorer som exempelvis Niklas Holmgren, för då kommer matcherna att ha än mer glöd. Även om matcherna har flyt och Mike Emrick tillsammans med Ed Olczyk låter naturliga, misslyckas duon med att höja tempot på stämningen. Jag saknar Gary Thorne och Bill Clement, som kommenterade matcherna fram tills NHL 14.

Samtidigt om man nördar sig ned på detaljerna som hockeyfan, kommer man att välkomna de små justeringarna EA Canada har gjort på försvaret. I samtliga moderna upplagor har försvarsspelet varit stelt och likartat, där man försökt peta bort pucken med klubban. I år finns möjligheten att försvara på helt andra sätt vilket är oerhört välkommet. Stå framför målvakten och du kan som försvarare börja en kamp med forwarden på samma sätt som riktiga ishockeyspelare gör. Närkamper och klubban går att använda för att försvara sig, vilket har gett matcherna en medelstor injektion i kategorin ”förbättringar av kontrollen”. Jag har tidigare hyllat kontrollen till NHL-serien men det är alltid något som har saknats och försvarsspelet har saknat sin del. Alla ni som spelar EASHL som back, kommer äntligen att kunna nå ut med er potential mot andra lag online.

nhl17-head01Vad som på pappret verkar vara ett nytt spelläge, Franchise Mode, gick tidigare under namnet Be A GM. När majoriteten spelar online hade sådana spellägen som spelas offline, aldrig någon chans egentligen. EA Canada har valt att göra om lite och meningen är att du ska ta hand om ett lag. Inte enbart träna spelarna, spela matcher och vinna Stanley Cup. Meningen är att du ska sköta om klubbens ekonomi samt faciliteter på arenan. Vill du renovera VIP-platserna kostar det pengar och att marknadsföra laget för att locka mer fans likaså. Hoppet har varit att ge NHL 17 lite mer djup och på pappret lät det som någonting åt det hållet. Men efter ett par timmar så blir det repetitivt och glöden över att kontrollera ett lag helt börjar försvinna. Ett plus är att om ditt lag inte går bra rent ekonomiskt finns möjligheten att byta ort för att börja om. Potential finns men utvecklarna får sikta in sig på att förfina det hela för jag tror det kan bli någonting i stil med Master League till PES. Annars är NHL 17 ett spel jag skulle kategorisera som stabilt. EA Sports Hockey League och Hockey Ultimate Team gör sitt jobb, utan att för den sakens skull utföra mirakel. Matcher mot AI-kontrollerade lag, motståndare online eller mot en kompis på samma konsol är lika underhållande som vanligt. På hockeysidan finns ingen konkurrent till EA Sports och det gör att deras hockeyserie tar små steg framåt. Enbart utvecklarna vet vad som går att revolutionera men jag hade önskat större steg framåt. EA Sports är medvetna om att fansen alltid kommer att köpa senaste upplagan då det erbjuder senaste laguppställningar, nyheter som oftast handlar om att reparera områden som varit trasiga men framförallt en community online som är vid liv. Bryr du dig inte om online, blir det svårt att argumentera för varför du ska köpa NHL 17. Skillnaden med föregående upplaga är liten och jag vill inte totalsåga det. Men ishockeyfansen förtjänar en spelserie som någon gång tar stora steg framåt och inte de där små, risksäkra hela tiden.

nhl17-img02NHL 17 är ett ishockeyspel i klass, utan tvekan. Världsklass vill jag inte riktigt använda och därmed väntar vi fortfarande på ett sådant spel i NHL-serien. Då NHL 15 var en katastrof, handlade förra årets upplaga om att reparera det där misstaget vilket sedermera gjordes. Därför hade jag förväntat mig mer av NHL 17. Ni som inte äger någon version överhuvudtaget bör köpa medan ni som enbart kör ett par matcher mot vänner på samma tv, bör kanske vänta med uppgradering. Ni som spenderar hela dagen online med att spela ishockeymatcher, bör utan tvekan uppgradera.

• World Cup of Hockey
  • Försvarsspelet
  • Franchise Mode ser lovande ut