NHL 14: Andy Agostini pratar om retro & Herkules

Mitt under en svensk sommar där majoriteten har semester passade EA på att arrangera ett NHL 14 och ge oss tillräckligt med tid för att publicera både intervjuer samt förhandstitt i god tid inför releasen av NHL 14. Först ut på PowerGamer är intervjun med producenten Andy Agostini.

Förra året när vi testade NHL 13 var det producenten Andy Agostini som svarade på frågor från mig. När vi fick chansen att testa NHL 14, något som kommer att tas upp i en separat artikel var det återigen Andy Agostini som hade flugit över från Vancouver till Stockholm för att presentera nästa del av EA Sports hockeyserie. Vi pratade om den berömda Hercules Check samt NHL 94 och minnena från de äldre spelen samt varför de inte har med Quebec Nordiques samt Hartford Whalers, två lag som idag är nedlagda men fanns i NHL 94.

När ni släppte NHL 13 förra året pågick en strejk (eller lockout som den kallas på hockeyspråk). Påverkade det försäljningen, att gamers tänkte ”oj det kanske inte blir en säsong”? eller var det inga stora förändringar alls gällande försäljning?

Vi har en härlig community som investerar i hockeyspelen och en hel del köpte NHL 13 som ett sätt att tillfredsställa sitt sug efter hockey under lockouten. Vi hade runt 22 miljoner som röstade på omslaget, vilket visar att de är intresserade av produkten men även hockey. Vi kunde se på statistiken att vi hade över 800 000 lag i Hockey Ultimate Team som hade skapats, så det gjorde att under lockouten skapade folk sina matcher och fick sina upplevelser av hockey med hjälp av spelet.

Det läggs upp en hel del videos på YouTube från spelet. Brukar ni titta på dem för att se huruvida någon har hittat på ett sätt att göra fuskmål (glitch goals) eller någon irriterande bugg?

Ja, vi tittar på en hel del videos, men inte alla. Vi hittar några som vi tycker är intressanta och tänker ”det där var intressant hur de gjorde det där”, vilket gör att vi ber våra killar att ta sig en titt på det. För att se huruvida det är ett problem, ifall målvakterna reagerar så som de ska. Sedan tar vi ett beslut huruvida det ska åtgärdas så att det försvinner eller bli mer realistiskt.

nhl_13_hercules_check_stor

Reaktionen på Hercules Check från ert håll var ganska rolig. Har ni åtgärdat den buggen?

Till årets version? Ja, fysikmotorn tar hand om det! När man gör ett spel som är så stort kan det hända saker. Vi hade aldrig sett den tills vi såg videon och hade lite roligt med den. Vår community hade också roligt, de tyckte om vår respons men också för att det inte hände hela tiden till den grad att de avskydde den. Men vår fysikmotor ska ta hand om det så bör inte se killar flyga iväg till läktaren till årets version!

När ni spelade matcher mot varandra använde ni Hercules Check mot varandra?

Nej! (Här skrattar Andy lite) Eller inte ofta, våra killar tänker mycket på realism och autenticitet så men när man tackar någon, så händer det som händer helt enkelt. Men det var intressant att se hur det skedde därav reaktionerna samt uppmärksamheten på tacklingen.

Om vi fortsätter att prata om videos och True Performance Skating (skridskofysiken), är det någon skillnad i hur gamers spelade NHL 12 och NHL 13? Har de gjort stora förändringar i sitt sätt att spela när man tittar på videos från båda spelen?

Jag tror det. Skridskofysiken var mer realistisk i hur den förhöll sig till toppfart och hur kroppen rör sig. Det gjorde att vissa spelare som inte spelade på ett realistiskt sätt var tvungna att ändra sin spelstil. Jag tror att några var chockade i början men i slutändan såg de att det var bättre för det känns mer som att spelarna åker skridskor i hur de rör sig. Spelarna som ville göra det de alltid har gjort i serien tvingades ändra si n spelstil men i slutändan kunde se att produkten förbättrades markant med fysikmotorn.

Jag antar att ni i så fall var ganska nöjda med hur de förändrade sina spelstilar i NHL-serien?

Ja, man tänker att de spelar hockey och de som har spelat hockey förut, kunde fortsätta göra det medan de som spelade någonting annat var tvungna att lära sig spela hockey. Men generellt sätt så uppskattade communityn det och lärde sig att handskas med saker som toppfart samt annat.

Under presentationen nämnde du fighting men för att vara ärlig, hur viktigt är fighting i Nordamerika egentligen samt i hockeyn?

Jag skulle vilja påstå att folk associerar hockey med fighting. Vi försöker bara göra fightingen i spelet mer autentisk. Det gamla systemet tog bort dig från själva spelet och du slogs, återvände till isen utan att veta hur det hela startade. Med det nya systemet så är du alltid på isen och en fight uppstår men du är kvar på samma plats. Man tas bort från det som händer och vi har använt Fight Night-motorn för att göra det möjligt för små spelare att slåss mot stora utan större problem. På det sättet så blir det en mer realistisk upplevelse, inte att vi ska öka eller minska antalet fighter utan de ska kännas mer realistiska.

nhl_14_intervju_agostini_stor

Så med Fight Night-motorn är hockeyspelarna som är kända för att fightas, bättre på det jämfört med de andra spelarna?

Ja, de kommer att fullfölja sin roll som fighter och om en stjärna i det egna laget attackeras, kommer fightern genast att skydda lagets stjärna från de andra spelarna. Den rollen finns i fightern och det är så han ska bete sig fast vid rätt tillfälle. Om inget händer på isen så kommer han att vara på isen och försöker göra mål, precis som alla andra.

Det mest intressanta annars är de kulturella skillnaderna där fightingen är en del av sporten i Nordamerika, men inte lika givet inslag i Europa. Är det något du håller med om?

Jag har varit i Europa tillräckligt många gånger för att kunna se skillnaderna. Men när vi är hemma och det är en säsong som pågår, får man ibland videos från Finland eller Sverige där ett helt lag slåss på isen. Då brukar man tänka ”är vi de tuffa killarna eller är det de (européerna) som är det”? Man vet inte när det ska uppstå medan i NHL så sker det varannan eller var tredje match. Inte varje kväll så som vissa tycks tro. Fightingen uppstår inte så ofta och det är en regel som alltid har funnits där, det är inget vi hetsar upp över. Vi vill ha realism i NHL14 och tänker inte se till att man slåss 10 gånger under en match. Det kan vara roligt men så är inte verkligheten. Det händer i spelet att spelare fightas men det beror på en situation som uppstod, precis som i verkligheten. Men vi kommer inte att ha några stora fighter så som i Europa för situationerna rör spelare mot spelare, ingenting annat (här skrattar Andy åt tanken på en stor fight mellan lagen i NHL-serien).

Till i år har ni infört ett NHL 94-läge i spelet. Var det ett önskemål från communityn eller var det andra orsaker till beslutet?

Det var mer att vi satte oss ned och kom ihåg att NHL 94 skulle fylla 20 år. Vi tänkte att det vore häftigt att något med det, men vi ville inte ha tillbaka själva spelet för minnena från NHL 94 är starkare än verkligheten. Om du spelar NHL 94 idag så upplever du att det inte motsvarar minnet du hade, för då var NHL 94 det bästa hockeyspelet plus att det var roligt. Då fanns det ingen online utan du satte dig ned med dina kompisar på en soffa och vann matcher med 4-3. Sedan blev det ytterligare några matcher och vi tänkte varför inte göra något retroläge. Med blå is, utan reklam på sargerna, stjärnan under spelarna, musik under matcherna och lägga in det i NHL 14 med spelarna från titeln. Stoppa in allt det där och lägg till snabba matcher med enkel kontroll med max tre knappar att använda, så blir det ett simpelt hockeyspel som personer som inte har spelat så mycket kan njuta av. Folk kan bjuda hem spelare som inte är vana och ha roligt med sina vänner med hjälp av retroläget.

Just det där tänkte jag prata om för sportspelen har blivit mer realistiska men också svårare. Fansen kan njuta av det medan casual-spelare kanske avskräcks. Tycker det är både bra och dåligt med sportspel som blir mer realistiska? För om man tänker efter så finns det en grupp som försvunnit från sportspelen.

Det kan separera spelarna i grupper men hockey är en sport som passar spel. Det går snabbt och det händer mycket på rinken. Även om man leder 4-3 finns möjligheten att vända på en match genom att göra två snabba mål. Men eftersom sportspelen blir mer realistiska och mer autentiska, så vill spelarna kunna kontrollera de än mer. Dessutom så ökar antalet knappar och de som spelade med två eller tre knappar, tycker att det blir för svårt. Men vi försöker balansera det där hela tiden och det är därför vi till i år har one-touch-deek som ska göra häftiga saker på isen med ett knapptryck.

nhl_14_retro_nhl_94_mode

När ni utannonserade NHL 94-läget fanns det gamers som snabbt sa ”ni måste inkludera Quebec och Hartford i spelet”! Men hur svårt är det att få licensen för två lag som inte finns längre?

Vi har tröjorna från båda lagen i spelen eftersom de finns i tröjdatabasen. Vi har inte inkluderat lagen i spelet mest för att jag tror det är två spelare kvar från 1994 som är aktiva än idag. Vår fokus var få in 14 spelare i NHL 94-läget men om man väljer Colorado Avalanche, så går det att spela med Quebec Nordiques tröjor. Vill man spela med Hartford Whalers tröjor så ska man välja Carolina Hurricanes, så lagen finns där i tankarna. Men åren går och saker förändras genom åren där vårt mål har varit att göra en modern tolkning av någonting som idag är retro.

Efter intervjun passade jag tillsammans med Joakim Sjöberg på att spela några sista matcher i NHl 14 och håll utkik på PowerGamer för en artikel som handlar om intrycken från NHL 14. Där kommer ni att läsa både om fightingen Andy Agostini pratat om samt NHL 94-läget och vad vi tycker om besluten EA Sports har tagit till i år. Vi passar på att tacka Andy Agostini som tog sin tid att besvara på frågorna och EA Sports som höll eventet mitt under en svensk sommar.

nhl_14_intervju_agostini_stor2

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord