Need for Speed: The Run – Intervju med Alex Grimbley

I slutet av hösten så får vi ett kärt återseende i form av en av spelvärldens mest folkkära serie av raring spel. För över tio år sedan bekantade vi oss för första gången med Need for Speed, och vi har sedan dess förbluffats genom illegal streetracing, polisjakter, exotiska bilar och öppna världar. Med bilspel som har gått dit inga andra bilspel går så har Need for Speed stått sin mark bredvid mer simulator-inriktade spel så som Gran Turismo och Forza Motorsport, och det med bravur. Nu är Need for Speed: The Run här, för att leda oss in i en helt ny generation av racing.

Mitt första intryck av spelet blir precis så bra som ett spel ur kategorin ”action racing” blir projekterat från den 42-tums TV placerad rakt framför mig. Redan från start får jag lära mig precis vad Need for Speed: The Run, med sitt storydrivna spelande, handlar om. Jag får bekanta mig med huvudkaraktären Jack, en ung man som jag snabbt får lära mig är på flykt efter någon eller någonting. Jacks förflutna är för mig fortfarande ett mysterium, men vad spelet talar om är att denne är en mycket erfaren förare. Spelets inledning tar inte tid på sig, och när lösningen på Jacks situation presenterar sig i form av en enorm prissumma tilldelad den som vinner ett storskaligt långdistanslopp mellan San Francisco och New York så är det hela klappat och klart. Jag hinner inte mer än välja mitt fordon innan jag befinner mig ute i natten mitt i San Franciscos ljusinferno. Under mig dundrar asfalten och runt omkring mig viner civila fordon, mina konkurrenter och ganska snart även de lokala myndigheterna. Det dröjer inte länge innan hastighetsmätaren höjs i samklang med min puls och jag i varje kurva lutar min kropp precis som en gamling på cosmonova. Det är kaos, och jag älskar det.

För mig så definierar sig Need for Speed: The Run omedelbart. Det jag sitter och spelar är inte ett bilspel där varje mutter och bit plåt har ett eget liv, utan jag befinner mig långt ifrån den enligt mig lite fisförnäma raringen. The Run är istället rått, skitigt, adrenalinpumpande och samtidigt precis så snyggt som det behöver vara. Men bara för att man i Need for Speed-serien har lagt huvudfokus vid verklighetstrogen bilsimulation så betyder det inte att denna nya installation saknar en väldigt vital punkt. Bilarna i spelet känns tunga, kraftfulla och responsiva. Där spelet glänser allra bäst är även till stor del i kollisionerna, något som helt och hållet kan krediteras Frostbite 2-motorn. Med en för mig ovanligt blodad tand gälland bilspel sätter jag mig ner tillsammans med Alex Grimbley från Black Box, som snart kunde svara på mina frågor som jag hade kring den nya generationens Need for Speed.

Intervju – Alex Grimbley, Black Box

1. Stora titlar som Gran Turismo 5 och Forza Motorsport 4 har vunnit enorm popularitet med spelarna. Även om Need for Speed är ett väldigt annorlunda bilspel, så har det väldigt mycket mark som den nu måste kämpa för. Hur kommer Need for Speed: The Run att utmärka sig själv bredvid sina konkurrenter?

Svar: Det som särskiljer Need for Speed: The Run från andra nutida racingspel är att det är helt och hållet storydrivet. Det handlingsbaserade spelandet, tillsammans från redan starkt etablerade element från tidigare spel är vad som ger The Run ett enormt djup. Du får ett syfte med varje lopp, det handlar inte länge bara om ranking på ett leaderboard.

2. The Run kommer att markera den 18:e installationen i NFS-serien. Om man ser tillbaka, hur skulle du då vilja säga att serien har utvecklats över åren? Vilka specifika hörnstenar har varit de viktigaste?

Svar: Need for Speeds styrka har alltid legat i dess stora mångfald, och det är också vad spelen har utnyttjat för att överleva. Spelen utvecklades genom sina öppna världar där de tilläts förgrena sig, i Shift kom simulations-teknik och tog serien vidare ytterligare. Vad vi har velat göra med The Run är att skapa ett bilspel baserat på action-racing.

3. Need for Speed: The Run kommer att köras på Frostbite 2-motorn, vilket kommer att vara den första gången som denna används till någonting annat än ett FPS. Hur kommer detta, något oväntade val av spelmotor avgöra vilket typ av NFS-spel som The Run blir?

Svar: Det första som skall sägas om Frostbite 2-motorn är att allt som körs på den ser fantastiskt ut. Den största fördelen vi har kunnat dra av hårdvaran är de otroligt höga nivåerna av detaljerad förstörelse som motorn tillåter, och det har tillåtit oss att göra kollisionerna i The Run till mäktiga inslag. Vidare så är Frostbite 2-motorn enkel att arbeta med och har tillåtit oss att vara väldigt kreativa och gett oss möjlighet att slänga in en hel del överraskningar.

4. The Run handlar om en dödlig kapplöpning som sträcker sig över de mångfaldiga amerikanska landskapen. Kommer detta scenario i spelets handlng endast spelas ut som ett ‘Le Mans’-liknande dragrace med olika depåstopp på vägen, eller har ni inkluderat något djupare innehåll?

Svar: Jag vill inte säga för mycket här, då det skulle förstöra en hel del överraskningar. Men under handlingens gång kommer det uppstå situationer där Jack hamnar efter schema, och måste ta igen dyrbar förlorad tid. Alla lopp i spelet är väldigt intensiva, så de segment som tar spelaren ut ur bilen är till för att agera välbehövliga avbrott som samtidigt utvecklar storyn på ett intressant sätt.

5. Genom åren så har NFS-spelen baserat sig på olika former av innehåll som har gjort mycket för att definiera dem, så som hur modifieringen av din bil var en stor del av Underground-spelen. Hur mycket av detta klassiska innehåll kan vi förvänta oss att återse i The Run?

Svar: The Run hämtar sina rötter från många olika delar av serien. Spelet har nattliga loppa i stadsmiljö som i Underground, exotiska bilar som i Hot Pursiut och battle-orienterade race som i Carbon. Kort och gott har vi tagit det bästa från många titlar för att göra en ny, förfinad, installation.

6. Någonting som är helt nytt för NFS-serien är quick time event. Intressanta actionsekvenser säger vissa, men överanvända klichéer enligt andra. Men hur kommer spelandet i Need for Speed: The Run egentligen att utvecklas av att spelaren lämnar bilen och ger sig ut till fots?

Svar: Jag vågar påstå att Need for Speed: The Run kommer att ge en ny syn på quick time-events. Dessa segment är utspridda på ett sätt som ser till att de aldrig känns repetetiva, tvärtom så kommer de när de dyker upp att agera som ett välbehövligt, intressant och actionpackat avbrott från det övriga spelandet. De kommer att hålla spelaren fångad!

7. Hur kommer bilfysiken att vara olika mellan bilarna? Hur stor kommer skillnaden på känslan vara av att köra två helt olika typer av bilar?

Svar: Mitt uppdrag i utvecklandet av The Run har varit att, enkelt sagt, få bilarna att kännas coola. Vad som är viktigt att komma ihåg att spelet inte är en simulator på samma sätt som t.ex Forza eller Gran Turismo, men trots detta så känns all bilfysik enormt rätt. En Porsche kommer alltid att kännas som en Porsche, och spelarna ska kunna föreställa sig precis hur det hade varit att köra just den där bilen i verkligheten.

8. Berätta mer om spelets Rewind-funktion. Hur många gånger kan spelaren använda denna funktion utan att bestraffas för det? Kommer det att påverka en spelares ranking på leaderboard:en?

Svar: Det handlar helt och hållet om vilken svårighetsnivå du väljer att spela på. Svårare nivåer innebär färre chanser att använda sig av en rewind, och det är såklart även detta som spelar in i utmaningen i sig. Användandet av flera rewinds kommer inte egentligen att påverka din leaderboard rank, men andra spelare kan se just hur många nya chanser du behövde använda för att klara av en utmaning.

9. Finns det någon chans att vi får se The Run på Wii-U?

Svar: Det är en möjlighet vi inte kan utesluta. Säg aldrig aldrig!

10. Till sist, kan du avslöja något av vad eller vem som huvudkaraktären Jack flyr ifrån? Vad är hans förflutna?

Svar: Jack är en väldigt mystisk person. Det avslöjas aldrig i spelet vem han egentligen är, men ledtrådar lämnas här och där. Genom spelets gång får vi även se mer av hans förflutna, och varför han egentligen behöver vinna detta lopp så desperat.

Med de orden lämnar vi Alex Grimbley, Black Box Studious och ett höstdassigt Stockholm, då vi istället sätter blicken på den 18:e November, när vi kommer att ha hela den Nordamerikanska kontinenten mullrande under oss.

 

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord