NBA 2K17 Recension

På planen finns det inte mycket att anmärka på och presentationen är i världsklass.

Medan fotbollen har en kamp mellan FIFA och PES ser läget annorlunda ut hos de andra sporterna. På grund av kontrakt har EA Sports monopol på amerikansk fotboll medan konkurrenterna gav upp ishockeyn. Basketsporten har på pappret två spel men EA Sports NBA Live har sjunkit till avgrunden medan NBA 2K har tagit över tronen. Förutom NBA och ett par klassiska uppställningar av NBA-lag som Chicago Bulls med Michael Jordan, Scottie Pippen och Dennis Rodman, innehåller spelet även lagen från årets Euroleague. Turneringen samlar Europas bästa klubblag plus Israel i en turnering likt fotbollens Champions League. Det går knappast att klaga på licenserna från utvecklarna Visual Concepts sida då de faktiskt har ansträngt sig för att få oss européer att känna oss inkluderade i basketvärlden.

Hela inramningen på NBA 2K17 känns väldigt amerikansk vilket inte är så konstigt när världens bästa basketliga håller till på andra sidan Atlanten. Kommentatorerna, sponsorerna som tar mycket plats och publiken andas amerikansk sport. Pratar vi om presentationen är det världsklass och dessutom har utvecklarna åkt till varje arena för att spela in ljud. För er som är ljudnördar är NBA 2K17 något ni borde minnas i all evighet nästan. Varje arena har sitt unika ljud för hur skor, publik, musik och annat låter i fråga om ljudvolym. För mig som har ett bra ljudsystem men aldrig besökt en arena för att se NBA-match, är det svårt att bedöma den delen. Kan inte säga ”Madison Square Garden låter exakt sådär!” eller att ”de har fått in stämningen från Detroit Pistons hemmaarena”. Önskar också att Euroleague hade kunnat få en mer europeisk inramning samt stämning på arenorna. Nu handlar det bara om att europeiska lag spelar på en amerikansk arena. Basketen är kanske inte i världsklass men publiken är definitivt bättre.

nba2k17-img02I år har Visual Concepts gjort små förändringar i kontrollen, som annars fungerar superbt. Stjäla bollen från en motspelare har blivit lite enklare så det finns faktiskt en möjlighet till att stjäla bollen utan att domaren blåser för foul hela tiden. En mätare är numera synlig när man skjuter bollen vilket gör att man lär sig vilka spelare som är bra på 2 poäng eller de svåra 3-poängarna. Valde att starta en säsong med Brooklyn Nets vilket var ett misstag eftersom de tillhörde ett av ligans sämsta lag och varje skott behövde exakt precision medan de starkare lagen var lite enklare. Matcherna flyter på så som de bör göra och det är en fröjd att se det hela. Dessutom har man förändrat träningen i år med att man spelar en träningsmatch och får instruktioner om hur man dribblar, stjäler boll och så vidare. Måste säga att jag gillar förändringen och man slipper bli uttråkad av instruktioner, vilket också möjliggör att man provar saker direkt.

Samtidigt märks det att Visual Concepts får arbeta i princip ostört på grund av fiaskona med NBA Live. Förra årets karriärsläge tycker jag gick åt rätt håll medan årets känns malplacerad. Det känns som om man inte har lagt ned så mycket tid på det hela tyvärr. Mellansekvenserna ger inget djup och berör inte överhuvudtaget. Ens karriär är spikrak och återigen, jag vill kämpa mig igenom high school (gymnasiet) så att college (universitet) runtom landet slåss om att få mig att skriva på ett kontrakt för dem. Sen vill jag att åren i college ska vara tuffa och att man måste bevisa för NBA-klubbarna att jag är rätt spelare för dem. Eller så hamnar man i Europa och får chansen att spela för ett lag i Euroleague med målet att vinna turneringen. Något jag inte får vara med om överhuvudtaget i årets upplaga av NBA 2K och det är tråkigt att behöva totalsåga karriärsläget, men tyvärr måste jag göra det. Något annat som störde mig var spelets AI när de ligger under mot en. I basket är det normalt att spelare börjar foula i sista perioden för att rivalen ska få straffkast. Sedan får man bollen och satsar enbart på trepoängare vilket ger en hel del spänning. Jag förstår om ens motståndare gör det när de ligger under med fem poäng med 1 minut kvar att spela. Men 30 sekunder kvar och jag leder med tio poäng, ändå fortsätter spelarna att foula. Något sådant hade aldrig hänt i verkliga livet om laget insett att det är kört så en patch borde fixa det där, för det är faktiskt ganska irriterande.

nba2k17-img03Årets NBA 2KTV fortsätter att producera inslag och det är lätt att avfärda Rachel Demita som en modell som fått jobbet för sitt utseende. Men hon har faktiskt en karriär i college bakom sig och intervjuar både spelare samt utvecklare om spelet. Dessutom presenterar hon i slutet alltid häftiga sekvenser från gamers som spelar NBA 2K17. Hon gör faktiskt ett gediget jobb i en utsatt position och då menar jag att intervjua spelutvecklare eller idrottare aldrig är lätt. De ger mediatränade svar så Rachel Demita kan aldrig räkna med att få några exklusiva svar. Därav att hon faktiskt gör ett bra jobb med NBA 2KTV och nytt för i år är att man får virtuell valuta för att svara på frågor. Vissa är favoritgrejer medan andra kan handla om själva sporten som ger mer pengar. De kan sedan användas för att förbättra din spelare så det är faktiskt värt att kolla på NBA 2KTV i år.

Likt förr är matcherna som alltid spännande och jag förstår varför gamers väljer att köpa NBA 2K år efter år. De som är något intresserade av basket kommer att ha fantastiskt roligt med spelet, speciellt mot en vän eller online. Basket är en sådan underskattad sport i mitt tycke och hade det inte varit för tidsskillnaden på live-matcherna plus hur sporten utvecklats i Sverige, är jag säker på att fler hade utövat sporten. Denna sport är onekligen som klippt och skuren för oss svenskar med tanke på vår genomsnittslängd. Tack vare NBA 2KTV och matcher mot de andra lagen under en säsong lär du dig en hel del om vilka spelare som är världsklass men också vilka andra man bör ha koll på. Animationerna är mjuka och smidiga vilket gör att matcherna ser oerhört verkliga ut. När andra mer rutinerade gamers spelar och gör fantastiska poäng, blockeringar eller passningar ser det än häftigare ut. Kika på NBA 2KTV för att se highlights från andra matcher och du kommer att förstå vad jag menar.

nba2k17-img01Hur bra är då NBA 2K17? Bästa basketspelet på marknaden utan tvekan men det finns grejer Visual Concepts kan förbättra än mer. De väljer hellre att ta små steg framåt än stora, eftersom de faktiskt inte riskerar något på grund av den dåliga konkurrensen. Karriärsläget borde få ett lyft till nästa installation för det är på gränsen till slarvigt hur de har presenterat det i år. På planen finns det inte mycket att anmärka på och presentationen är i världsklass. Inte uppgraderat på ett par år? Gör det, du kommer inte att ångra dig! Ni som inte är jättefanatiska basketfans och inte vill uppgradera varje gång kan vänta om du äger förra årets version.

• Matcherna flyter på fantastiskt
  • Presentationen
  • NBA 2KTV