MXGP 2 Recension

Ni som tittar på motorsport har antagligen koll på att WRC (rally-VM), Formel 1, Indy Car samt andra racingklasser har en säsong som började runt mars. En sport du antagligen inte tänker på är motocross eller MX GP. Italienska Milestone har fått jobba med licensen till årets säsong av motocross-VM.

Kan inte låta bli att tycka synd om Milestone och deras titlar som oftast har fått blandade betyg. MotoGP, WRC och första MXGP totalsågades inte av pressen fast några höga betyg fick de inte heller. Sebastien Loeb Rally EVO har däremot fått bättre betyg men i slutändan tycks deras titlar vara halvdana. Känslan är att Milestone oftast fått stora licenser men inte tillräckligt med tid eller budget för att göra dem rättvisa. Alla titlar har haft en bra grund men saknat något extra för att höja betyget.

mxgp2-bild1

Hur stor är motocross som sport undrar ni antagligen. När spelet laddas syns en bild på två olika förare där energidrycksjättarna Monster tillsammans med Red Bull syns. Båda företagen försöker ofta hitta evenemang eller utövare att sponsra med hoppet att nå unga människor. Därmed borde alla tvivel vara borta hos er, speciellt ni som bor i huvudstaden och tror att enbart folk på landet bryr sig om motocross. Lägg till det faktum att GoPro också syns där, företag vars kamerautrustning lämpar sig mycket väl för en sport som just motocross. Dessutom åker förarna till länder som Italien, Spanien, Thailand, Argentina, Qatar och Sverige, så det går nog med säkerhet att säga att motocross-VM är oerhört stort.

Ni som tittar på sporten kan med glädje konstatera att Milestone har den officiella licensen för årets VM-tävling och det betyder alla förare, banor samt stall. Dock är jag medveten om att förändringar kan ha skett och därför lär en patch komma senare. Eftersom jag inte följer sporten förutom via sportnyheterna, kan man inte heller kalla mig för insatt eller expert på just motocross. Förutom huvudklassen MXGP, finns även juniorklassen med långsammare motocrosshojar. Varje motorsportklass har sin huvudklass och senare även juniorklass som GP3 i Formel 1 eller Indy Lights i Indy Car. Därmed finns en juniorklass man måste avancera från och det fungerar alltid som en bra inkörsport till huvudklassen med de bästa förarna inom MX GP.

Dock är variationen oerhört liten när man skapar sin egen förare. Namn och hjälm samt tre olika hudfärger är vad MXGP2 erbjuder. Din förare kommer med andra ord aldrig att ta av sig hjälmen för att signa autografer eller ge intervjuer till press inför eller efter ett race. Sedan får du skapa ett lag, välja manager samt PR-manager genom att välja bilder på personer med namn från olika länder. Ingen av dem har sina fördelar eller nackdelar, dessutom kostar de lika mycket och väljs enbart för att ditt stall ska ha personer att kommunicera med. Istället ska du via race skapa dig ett rykte och attrahera sponsorer eller intresse från de olika stallen. Team managern eller PR-managern du har valt kommer inte att hjälpa dig med det, utan du själv skapar intresse. Karriärsläget innehåller det vanliga, precis som i andra motorsportspel och därmed blir det enformigt efter ett tag.

mxgp2-bild2

Tro inte att det är enkelt att köra motocross på sin PlayStation 4 eller Xbox One. MXGP 2 handlar knappast om att enbart trycka på gas eller broms, utan det finns olika tekniker för att ta kurvorna. Varje kurva är unik och Milestone erbjuder spelarna olika sätt att ta kurvorna. Videor med instruktioner finns tillgängliga och det är då man förstår det faktum att MXGP 2 har ett djup för att vara ett motocrosspel utan möjligheter att kunna köpa hårdvara som simulerar sporten väl. Därför ska utvecklarna ha en eloge för att de lyckats ge kontrollen djup och i svårighetsgraden ”Normal” har jag kämpat med att hänga med mitten. Många kommer att finna MXGP 2 frustrerande i början men efter ett tag kommer det att lossna. Starterna har jag också kämpat med då Milestone lagt in en funktion för att använda kopplingen, vilket också kan användas på vissa typer av kurvor. Starterna i Dirt Rally, F1-spelen eller Project Cars är enklare än dem i MXGP2, vilket säger en hel del om djupet kontrollen har. Annars så har jag inga som helst anmärkningar på kontrollen, den är inte fantastiskt men gör sitt jobb.

På de lägre svårighetsgraderna har jag sett förare begå misstag och rentav ramlat av sina hojar. I F1-spelen eller Project Cars, tar förarna varje kurva perfekt i princip. Även om jag inte har kunnat se misstag på högre svårighetsgrader då jag har halkat efter toppen i varje race, är det trots allt glädjande. Någon gång begår en förare oavsett motorsportkategori misstag och det vore faktiskt skönt om vi kunde se mer av sånt i racingspel. Tänk dig att du kör bakom en rival och i ren stress begår den ett misstag genom att bromsa för hårt och låser bromsarna. Du passar på och kör om, vilket stressar din rival än mer. Nu ser vi inte sådana scenarios i MXGP 2, men att se en förare begå misstag är nästan unikt inom racingspel. Racen tycker jag är långtifrån kaotiska mot AI och online tycker jag andra gamers har respekterat att det finns andra förare. Har inte haft problem med idioter som bara vill förstöra eller lagg, utan det har flutit på bra online. Enda klagomålet är att snabbsökningen inte fungerar trots att det finns en hel del rum att spela på, med gamers som väntar på att fylla sitt spelrum med mänskliga förare.

Vi har tidigare sett att Milestones föregående titlar kämpat med många saker och en av dem är grafiken. Antagligen på grund av budget så ser den gammaldags ut. Jag skulle önska att de skaffar en helt ny eller ger den en rejäl uppdatering. Dessutom tycker jag att det är oerhört märkligt att se spelet hacka på grund av för många detaljer på vissa banor, trots att den detaljmässigt inte är i världsklass. Vissa banor har landskap som skulle se fantastiska ut med en modern grafikmotor och antagligen är den inte anpassad för dagens konsolgenerationer. Därav att det hackar och går långsamt på vissa banor. Sedan har vi pratat om hur Milestone tycks ha mindre budget och mindre anställda än dem som står bakom F1-spelen, Dirt Rally, Forza Motorsport eller Gran Turismo till exempel. Där har du spel som är oerhört snygga men rullar på utan problem. Där Sebastien Loeb Rally EVO tycks ha en bra grund, saknas det i MXGP 2.

mxgp2-bild3

Motocross består av lera och ska kännas lerigt, smutsigt fast häftigt på samma gång. Den atmosfären har Milestone tyvärr inte lyckats återskapa. Trots banor med lera och jord, känns det inte så smutsigt överhuvudtaget. Din förare eller andra kommer att ramla och bli smutsiga. Häftigt känns det inte trots att det handlar om en sport där både Monster och Red Bull sponsrar. Extremsporter som lockar unga behöver mycket attityd för att locka dem. Om MotoGP är den snobbiga som lockar en viss typ av publik, är motocross det många unga tycker är häftigare. Bilder jag har sett visar hur förarna verkar komma sina fans mycket nära, vilket jag tror inte syns överhuvudtaget i MotoGP eller Formel 1. Hade Milestone haft större budget, hade italienarna kunnat skaffa licensierad musik likt de tidiga Tony Hawk’s Pro Skater-spelen som gav det ännu en touch. Det i sin tur gjorde att skateboardspel kändes häftigt att spela och istället får vi dras med Milestones hemmagjorda musik som är anonym, både i menyn samt ute på banan.
Motorljudet är en annan besvikelse och även om en bana består av 22 motocrossförare med sina hojar, låter det som om det enbart var fyra stycken på banan. Motorljud är en mycket viktigt ingrediens i racingspel och vill utvecklarna skapa en häftig stämning, är det viktigt att det låter som musik ur motorerna. Codemasters F1-spel har lyckats bra på den punkten och vissa bilar i Project Cars förmedlar också ljuv musik till öronen. Dirt Rally har lyckats att med hjälp av ljudet återskapa känslan av rally samt en kartläsare som kämpar med att läsa noter längs med smala, snabba vägar. Det känns inte intensiv överhuvudtaget ute på banan vilket är synd, mycket synd.

MXGP 2 är ett spel som har en bra grund, men saknar det där sista för att få ett bra betyg. Fans av motocross som följer GP-cirkusen, kommer garanterat att ha kul med detta. Ni kommer också att vara mer förlåtande med detaljerna jag har klagat ifall ni tillåter mig att spå lite. Andra får ta och testa demot och avgöra huruvida ni tänker köpa detta. För 300 är det absolut värt det men om Milestone byter ut grafikmotorn, får större budget som ger dem möjligheten att licensiera musik samt jobbar med motorljudet så finns det potential helt klart. Det når inte ända fram vilket är synd som sagt för MXGP 2 skulle med hjälp av alla detaljer jag har klagat på, kunna etablera sig som ett motorsportspel du bör ha i din samling.

• Väl använd licens
  • Multiplayer
  • Kontrollen har djup