MLB The Show 17 Recension

Svenska fans av baseball har en otrolig välgjord titel att se fram emot.

Vi i Sverige brukar tycka om det som kommer från USA. Eller ja, nästan allt, för basket har aldrig fått ett fotfäste här i landet. Än värre är det om du är ett fan av baseball och bor i Sverige för medan sporten har fans utanför USA, främst Venezuela, Kuba och Japan, så har den aldrig slagit igenom här på allvar.

Ute på svenska gator brukar vi se kläder som kommer direkt från baseball; jackor, tröjor eller kepsar och majoriteten har en logo från kanske en av de mest kända klubbarna inom sporten: New York Yankees. Om du frågar någon av dem hur det har gått för klubben eller ber dem nämna några kända spelare kommer samtliga garanterat att bli tysta och inte kunna nämna någon spelare överhuvudtaget. Har du tur så finns det något fan men baseball är en sport som verkar i det dolda jämfört med basket eller andra sporter som aldrig fått sitt genombrott i vårt land. Sporten har dessutom tappat fans i USA, butiker som säljer idolkort på spelarna (likt ishockeykorten under 1990-talet) har börjat försvinna på grund av minskad försäljning. Hälften av alla fans av baseball är dessutom 50 år i genomsnitt, äldst av alla medan amerikansk fotboll, basket och europeisk fotboll (soccer där borta) har börjat attrahera mer unga fans. För er som aldrig sett en match pågår en match i nio omgångar, eller innings som det kallas och det går långsamt. Koncentration, tålamod och bra öga för detaljer vinner matcher mer än att snabbt kasta iväg bollen. En match kan pågå i genomsnitt tre timmar och det kanske är alldeles för långa matcher för många där ute.

Jag har tittat på spelet i butiker men aldrig införskaffat Major League Baseball: The Show överhuvudtaget. För drygt 16 år sedan spelade jag ett baseball-spel till PC men som jag inte minns vad det hette. Roligt var det hur som helst och min nyfikenhet har egentligen aldrig slutat. Däremot har andra spel kommit i vägen och när PowerGamer bad mig att recensera MLB: The Show 17, tog jag med glädje emot uppdraget. Utvecklarna SIE San Diego Studio har fått licensen för att utveckla ett spel baserat på baseball exklusivt till PlayStation 4. Med tanke på att det släpps även i Europa, har de antagligen haft den publiken i åtanke och skapat en tutorial som får en stor fet tumme upp. Vi får gå igenom slag, kast och andra viktiga moment i sporten. Samtliga moment har fyra olika sätt att spelas på med handkontrollen och det är bara att välja den som passar dig. Därmed kan MLB: The Show 17 justeras från ett lite enkelt spel till ett som kräver mycket koncentration, tålamod men framförallt träning i form av matcher för att kunna leverera bra resultat senare. Under tutorial bygger spelet upp självförtroende åt en och jag kan inte minns ett sportspel med någon liknande genomgång av sin sport. Enda problemet är att samma låt spelades upp flera gånger och då kanske jag lade ned lite mer än en timme för att testa alla möjliga varianter av kontrollen. Väldigt irriterande och inte kunde jag byta låt så det var ett märkligt val av utvecklarna på den punkten. Annars så har MLB: The Show 17 en utmärkt tutorial så det lär knappast skrämma iväg nybörjare. Även ni som är fans av sporten och testat tidigare spel lite bör gå igenom den medan veteranerna kan skippa den.

Men tro inte att matcherna går över snabbt, och precis som med sporten, krävs det koncentration men framförallt tålamod. När tutorial väl är över kommer verkligheten ikapp en och att svinga slagträet blir plötsligt svårare. Antalet homeruns (där bollen hamnar utanför spelplanen) sjunker drastiskt och man blir glad att ens spelare överhuvudtaget kan avancera från en bas till en annan. Tillfredsställelsen när du har gjort en homerun på en riktig match är stort faktiskt. För det är inte lätt när du spelar MLB: The Show 17 så som utvecklarna vill att du spelar. Förvisso finns det ett retroläge där spelet ser ut så som baseball-spel gjorde för just 17 år sedan. Enklare men till slut tråkigare då man vill bemästra spelet och själva sporten med en PlayStation 4-handkontroll, få lite utmaning längs med vägen. Ett lag får poäng för varje spelare som tar sig igenom de fyra baserna utan att bli brända som vi säger på svenska när vi spelar brännboll. Skjut högt och långt men så fort motståndaren tar lyra, är spelaren som sköt iväg bollen ute. Efter att tre spelare är ute är det byte där de som var ute på planen får chansen att greppa tag om slagträet för att svinga bollen så långt bort som möjligt. Varje poäng ett lag lyckas få är därmed något svåråtkomligt och oerhört välförtjänt. När du startar ett helt nytt lag och spelar matcher med sämre spelare är det en chock jämfört med tutorial där man fick tillgång till världsklasspelare. De skjuter sämre, kasten blir svårare att genomföra och det är lätt att ge upp direkt. Därför bör man ha tålamod med spelet och lägga ned mycket tid istället för att avsluta spelet direkt. För när man väl fått grepp om det, är det faktiskt underhållande att spela matcher mot andra. Speciellt mot en kompis som också velat lära sig att spela MLB: The Show 17 där det kan uppstå komiska situationer.

Extra glädjande är att SIE San Diego Studio även har gjort ett bra jobb med grafiken. Publiken har jämfört med andra sportspel fått lite mer kärlek och överlag känns sporten trots sitt långsamma tempo, levande och snyggt producerat om vi pratar i tv-termer. Titeln MLB: The Show 17 får det att låta som en arkadtitel med explosioner eller fyrverkerier inblandade i varje omgång. Så är inte fallet utan utvecklarna har velat ge ägarna av PlayStation 4 ett baseball som fansen kommer att älska. Då betyder det att man ska återskapa sporten i den mån det går och även om jag inte kan spelarna, ser det oerhört välgjort ut när vi pratar om ansikten. Även animationerna har de gjort ett bra jobb med även om det i vissa vinklar på repriserna kan se lite konstigt ut. Sen känns alla spelare likadana i hur de rör sig. Här tror jag dock det handlar om min okunskap i sporten, för min första spontana känsla är att de mest kända spelarna har sina rörelser som fansen känner igen, likt vi känner igen hur Lionel Messi rör sig på en fotbollsplan. Men jag kan ha fel för vill du bli framgångsrik i sporten så kanske du inte kan sticka ut allt för mycket, vem vet? Däremot får studion jobba mer med kommentatorerna som känns oerhört stela och även om sporten är långsam, så är jag säker på att inte ens fansen av sporten är nöjda med dem. Något annat spelet gärna hade fått förklara är statistiken samt de olika speltyperna men även positionerna. För oss som har en ytlig koll på sporten, så som jag, är mycket av informationen värdelös i form av att jag inte förstår vad de vill förklara. Istället får man göra research för att förstå vilka slags spelartyper som finns samt deras huvudområden och dylikt. Tänk er spela NHL eller FIFA utan att förstå vad som menas med att vara försvarare eller anfallare ungefär.

MLB: The Show 17 blev en mycket positiv överraskning för min del och svenska fans av baseball har en otrolig välgjord titel att se fram emot. Många timmar att spela enstaka matcher, skapa en egen spelare eller eget lag med målet att vinna World Series. Eftersom baseball aldrig har fått fotfäste eller anses för långsamt av många här, tvivlar jag på att många kommer att köpa detta. Ni som aldrig har fastnat för sporten lär inte göra det med spelet. Ni som försöker följa sporten så mycket det går från Sverige, bör skaffa detta omedelbart och kanske starta en community för att hitta svenska fans eller europeiska.

• Tutorial som täcker exakt allting inom sporten
  • Många spellägen som ger många speltimmar
  • Välgjort och oerhört underhållande sportspel