Mafia III Recension

Storyn som leder dig genom spelet är kantad av fantastisk dialog, berättande av hög klass och en hel del spännande uppdrag som tar dig vidare.

Mafia III bjuder på en klassisk hämndhistoria med fantastiska karaktärer och helt underbar dialog men dras tyvärr av tekniska brister och enformigt gameplay. I en öppen spelvärld som emellanåt ser fantastisk ut känns efter 20-30 timmar in ganska tom och det finns egentligen inget av intresse att göra utanför själva huvudstoryn.

Spelet utspelar sig i New Bordeaux en fictionell version av New Orleans, där du spelar som Lincoln Clay – en vietnamveteran som blir lurad och bedragen av den Italienska maffian, på mer än ett sätt. Ditt jobb är, såklart, att hämnas. Storyn som leder dig genom spelet är kantad av fantastisk dialog, berättande av hög klass och en hel del spännande uppdrag som tar dig vidare. Men utanför storyn finns det egentligen inget att hämta. Även de sidouppdrag som finns blir snabbt enformiga och man känner att det egentligen inte finns någon anledning att utföra dessa.

Något man bör nämna när man pratar om Mafia III är dess soundtrack som är spot-on och fullproppat av 60-tals hitlåtar. Utvecklarna använder musiken till att rama in händelserna och berätta historien, på samma sätt som Rockstar gjorde med Grand Theft Auto: Vice City. Det är helt fantastiskt och behöver du endast en anledning till att spela genom det här, trots de tekniska bristerna och avsaknaden av innehåll, så gör det för musiken.

Mafia III - New Bordeaux Precis som i Grand Theft Auto utspelar sig Mafia III i en öppen värld som känns levande och dessutom, ibland, ser helt fantastisk ut. Men skillnaden mellan de två ovannämnda spel är att Rockstar har byggt en öppen värld som historien utspelar sig i, medan Hangar 13 har byggt en story som utspelar sig i en öppen värld. Hängde ni med där? När man spelat Mafia III runt tio timmar märker man snabbt av det faktum att världen inte alls är lika fullproppad med aktiviteter och spännande sidouppdrag som Grand Theft Auto är, utan världen agerar mer som kullis för händelserna. Inget fel i sig, men utvecklarna vill ju gärna att du även tar dig an de sidoaktiviteter som finns där, men det är inget med dessa som lockar och de tillför inget extra. Därför gör man tyvärr bäst i att hålla sig till huvudstoryn.

Även de uppdrag som leder upp till story-progressionen blir efter en stund enformiga. Många av dessa uppdrag är i början ganska spännande, men när man märker att alla är strukturerade på exakt samma sätt och efter exakt samma mall blir det snabbt otroligt långtråkigt. Lägg där till allt bilåkande där du i vissa fall måste åka över hela kartan för att göra ett uppdrag som tar 5-minuter, för att sedan få åka tillbaka över hela kartan igen för att avsluta det uppdraget. Det blir en väldans massa åkande fram och tillbaka, utan några som helst intressanta distraktioner under resans gång. Det är också här de största skillnaderna mellan Mafia och Grand Theft Auto märks av. Igen, det här spelet är i sig ingen klon av Grand Theft Auto men kom igen, Rockstar har ändå på något sätt satt mallen för hur ett spel i den här genren bör vara.

Mafia III - Lincoln ClayMissförstå mig inte, jag ska erkänna. Jag gillar Mafia III, det är mycket underhållande men det har även sina stunder då det är otroligt enformigt och ibland till och med långtråkigt. Jag kan rekommendera det här spelet för storyn, musiken och vart det utspelar sig. För miljöerna är som nämnt tidigare, till och från helt fantastiska. Utöver det är grafiken och övriga visuella bitar lite otydliga och nästan blurriga. Ska nämnas att jag spelade på Playstation 4, så jag vet inte hur PC-versionen ser ut. Det jag hört dock, är att det är ganska likvärdigt på PC.

Mafia III är ett spel som lockar in dig med karaktärerna och berättandet, det förhöjer sedan stämningen med staden New Bordeaux och den tidstypiska musiken. Men letar du dig utanför dessa ramar kommer du inte hitta mycket och gräver du allt för djupt utanför huvudstoryn kommer du snabbt inse att spelet är ganska enformigt, tomt, buggigt och fyllt av andra tekniska brister. Gillar du genren och är sugen på en riktigt bra och välberättad story, ska du tveklöst köpa det här spelet. Är du ute efter något mer, eller förväntar dig ett spel i samma kvalitet som senaste Grand Theft Auto bör du istället hålla i dina pengar.

• Mycket bra story
  • Fantastiska karaktärer
  • Sountracket