Linda funderar – Att betygssätta eller inte, det är frågan

På sista tiden har jag funderat på det här med betygstätningen av spel. Det hela började med att en kompis berättade att hon ”aldrig skulle spela något som fått under sju i betyg – de spelen är alltid skit”. Och jag förstår henne, jag tänker ungefär likadant. Men logiskt sett, om man utgår från en noll till tio skala, borde ju 5 innebära ett helt okej spel, inte sant? Istället har betygsskalan förflyttats på något smygande sätt till att sju är okej , åtta helt okej, nio är bra och tio är riktigt bra. Borde man inte spara alla åttor, nior och tior till de riktigt episkt tidlösa spelen, som dyker upp nån gång om året? Om vi tänker på detta sättet delas det ju helt klart ut för mycket nior och tior i spelmedia idag.

Samtidigt känns kanske betygssystemet lite mossigt. Varför ska vi låsa oss vid siffror när det är spelupplevelsen som är den viktiga. Och kan verkligen en spelupplevelse mätas i siffror? Jag vet med mig själv att betyget är det första jag tittat på när jag läser en spelrecension och är inte det lite tokigt?

Dessutom blir det kanske konstigt när man recenserar så många olika typer av spel. Om ett FIFA-spel får en tia och Final Fantasy får en tia innebär det att de är lika bra spel? Och på vilka grunder? För nog slår Final Fantasy FIFA i story med hästlängder. Så betyget måste alltså innebära en jämförelse i siffror inom just den spelgenren. Men vänta lite – hur mäter vi hur spelen står sig i tid? Ligger något som fått en tia för sju år sedan fortfarande på samma nivå som något fått samma betyg idag? Givetvis inte, om vi mäter efter grafik. Så betyget gäller alltså inom den aktuella genren och inom en rimlig tidsperiod efter att spelet släppts. Vilka fler faktorer spelar in när vi betygssätter som kan vara svåra att tolka? Kanske konsol, platsen där den recenserar och givetvis – recensentens personliga intresse. Om jag skulle tvingas spela vilket sportspel som helst skulle ni se en garanterad nolla på det.

Att betygsätta är alltså klurigare och mera svårtolkat än vad man kanske först tänker sig. Så jag undrar – är betygen viktiga? Är det inte texten som beskriver spelarens upplevelse av spelet som ska vara det som påverkar våra beslut, eller ger oss en inblick i spelet. Eller behöver vi siffrorna – som faktiskt gör det enklare att konkret jämföra spel med varandra?

Vad tycker ni?

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord