Linda funderar – Är e-sport nästa stora underhållningsfenomen?

I höstas hade jag turen att få åka ner till Dreamhack I Jönköping med ett gäng andra sköna powergameare. Det var inte min första dreamhackresa, utan min femte, och det är alltid lika spännande att se hur dreamhack växer och förändras för varje gång man är där. I år var det en sak som speciellt stod ut bland det andra – e-sporten. Visst har Dreamhack alltid varit ett paradis för e-sport älskaren, men i år var det större, bättre och alla ville vara där när det hände.

För mig är e-sport inget nytt eller främmande. Jag började tävla i Counter Strike när jag var sjutton, och gick sedan över till Call of Duty 4. Jag var aldrig ens i närheten av att vara bra, men jag var ändå en del av ett stort community som utövade och intresserade sig av e-sport i alla former. Skillnaden nu jämfört med då var att vi var en ganska isolerad grupp som förmodligen upplevdes som lite exotisk och underlig utifrån men inom gruppen fanns det ett brinnande intresse där de som var bäst var superstjärnor som alla vill associera sig med. Nu däremot möttes jag inte bara av datordamm och den ljuvliga doften av sunkig skräpmat när jag gick in genom portarna på Elmia. Nu fanns e-sporten överallt! Man tävlade i allt från små turneringar till stora tävlingar som lockade utländska spelare. Man spelade RTF, FPS, MOBA, FIGHTING och alla andra typer av spel. Och den gemensamma nämnaren för all dessa tävlingar var att var och en av dem hade en enorm publik som var ivrig att få titta på när mästarna utsågs i respektive spel.

Det som förut var något som bara intresserade en lite klick av gamers, var nu något som alla hungrade efter en bit av. Inte bara storspel som Starcraft 2 intresserade, utan även andra spel såsom Heroes of newearth, Bloodline champions och Tetris lockar publik. Det verkar som om det nya mottot lyder – är det ett spel ska vi tävla i det och om det tävlas i det vill vi se det! Men den kanske största förändringen var att spelarna inte var de största stjärnorna längre. De har fått lämna plats för nya idoler – kommentatorerna. Day9, Tasteless och Artosis är numera vardagsnamn för publiken. Kommentatorer som är mer kända än spelarna de kommenterar. Och kanske är detta beviset på att e-sport har blivit något folkligt för alla gamers. Att underhållningsvärdet har stigit så högt att de som kommenterar matcherna är en del av showen. Att man sitter tillsammans och kollar i en enorm arena, att man har sina favoriter man hejar på och framför allt – att e-sporten har fått en enormt större publik som alltid vill ha mer.

Samtidigt är e-sport fortfarande bara något som verkar intressera gamers. Fenomenet här ännu inte brutit sig ut till den stora massan, mera casual spelare, de som bara spelar lite grann. För dessa spelare är det fortfarande något exotiskt och underligt som man visserligen är medveten om att folk sysslar med, men ännu är långt ifrån att jämställa med annan typ av underhållning så som fotbolls VM. Men kanske bryter sig e-sport sig ur även denna bubbla och blir något som även lockar de som inte titulerar sig nördar.

Så vad tror ni – är e-sport nästa stora underhållningsfenomen?

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord