Lego Worlds Recension

Idag ska det mesta vara enklare och mer inbjudande vilket Lego Worlds inte är.

Framgången Minecraft har gjort ett oerhört avtryck i spelvärlden och Lego vill inte vara sämre utan satsar på ett liknande spel. På förhand liknar Lego Worlds den svenska succén från Mojang och frågan är inte varför man väljer att konkurrera med Minecraft. Snarare varför detta inte har kommit tidigare till förra generationens konsoler för att senare vidareutvecklas där vi slipper införskaffa uppföljare som förbättrar saker, utan istället kan njuta av samma spel med uppdateringar som åtgärdar eller lägger till saker.

Jämförelsen mellan Minecraft och Lego Worlds skulle metaforiskt kunna likställas med en landskamp i valfri sport mellan Sverige & Danmark. Fast tokhylla Minecraft för att det är svenskt, tänker jag inte göra. Har testat det men aldrig haft tid att sätta mig ned ordentligt och göra de megakonstruktioner som vi har fått se på antingen bilder eller videor på främst YouTube. Där Minecraft erbjuder enkel retroinspirerad grafik, erbjuder Lego Worlds en grafik där vi får se Lego-klossar i 3D. För mig som växte upp med Lego så vill jag inledningsvis älska detta för jämfört med andra titlar som det danska företaget har licenserat ut, är Lego Worlds faktiskt det spel jag har väntat på. Under min barndom försökte jag alltid bygga så stora världar som möjligt, i den mån av vad jag hade hemma. Med Lego Worlds skulle jag äntligen kunna bygga vad jag ville i princip.

Du antar rollen som en astronaut som kraschlandar i en värld och därifrån ska du ta dig vidare till de andra. För att kunna ta sig vidare från en värld till en annan måste guldklossar hittas eller vinnas genom att göra diverse olika uppdrag. Till det utrustas du med olika verktyg för att kopiera, forma om landskap eller annat som gör att du senare kan bygga stort. Ju mer teman du låser desto mer går att göra och även din astronaut kan förvandlas till någonting annat sedan. I början framstår uppdragen som kreativa och roliga för ett Lego-spel. I takt med att speltimmarna ökar börjar uppdragen te sig alltmer repetitiva, till den grad att det tyvärr börjar bli tråkigt. Steget mot de större världarna går långsamt och jag förstår att utvecklarna ville lägga till uppdragsbaserade moment. Det skulle jag vilja säga är Lego Worlds största problem och det är avsaknaden av ett spelläge där du bygger fritt med allting upplåst. Eller så kunde processen ha gått fortare än vad det gör för tillfället. Ingen tvekan om att Lego Worlds skulle bli ett slags Minecraft fast med Lego-klossar. Bara att Mojangs succé är betydligt roligare att spela än så länge och det finns inte mycket som tyder på att det kommer att förändras.

Att vi får spela i världar med teman som pirater till exempel och skippa licensierade världar är egentligen smart. Tänk er tanken att vi hade kunnat bygga en värld med figurer från Batmans värld. Då hade vi som spelat detta kanske inte utforskat utbudet så noggrant så Lego Worlds vill att vi ska se vad som finns. Ett smart drag tycker jag för i en värld där mycket är teman med Marvel eller DC Comics till exempel, kan jag sakna de traditionella Lego-teman vi förr hade som utbud. Däremot kunde man, med tanke på att målgruppen är barn, ha haft enklare kontroll. Jag som vuxen har fått kämpa med att lära mig dem olika verktygen som spelet erbjuder. Lägg till en kamera som ibland kan vara jobbig och barn som idag inte har samma tålamod att lära sig saker idag som förr. Som ett exempel menar jag att vi som är runt 30 år, lärde oss att spela svåra spel som Mega Man. Idag ska det mesta vara enklare och mer inbjudande vilket Lego Worlds inte är. Så spelet riskerar att hamna i limbo då barn som testar tycker det är för svårt. Eller samla damm hos dem som fått det från föräldrar i tron att det är ett oerhört barnvänligt spel. Där har Minecraft löst dem problemen på ett bättre sätt och barn lär fortsätta spela Minecraft i större utsträckning än Lego Worlds.

Vad som räddar Lego Worlds från ett lägre betyg är prislappen på 300 kr. Det är trots allt pengar någon ska investera i så det är trots allt svårt att rekommendera detta i sitt nuvarande form. För samma pengar kan du köpa en AAA-titel begagnat eller från reahyllan för ungefär 300 kr om du har tur. Men har man äldre Lego-titlar i sin samling ,som Star Wars, kommer de fortfarande att erbjuda mer underhållande gameplay. Att recensera detta har varit jobbigt då man har tvingat sig själv att spela mer än vad man har orkat. Att kritisera och ge ett spel jag ville älska ett lågt betyg bidrar också till att ge mig sådana känslor. Ett DLC som ger oss fritt utrymme att bygga med allt upplåst skulle göra att jag ger det en andra chans. Sanningen är dock att Lego Worlds behöver en uppföljare eller väldigt mycket patchande för att åtgärda problemen med kontrollen eller kameran till exempel, något jag har svårt att se kommer att ske, utan en framtida uppföljare lär komma. Låna spelet från någon eller sätt dig ned ordentligt och spela hos någon som har det för att avgöra huruvida du skaffar det eller ej. Ett demo kan faktiskt luras så se till att spela ordentligt för att få en bild ifall du vill spela mer, eller känner att det var tillräckligt.

Vad som på förhand verkade vara en lovande titel har för min del visat sig vara en stor besvikelse. Fritt byggande är önskedrömmen just nu men i framtiden skulle Lego Worlds behöva en uppföljare för att senare med hjälp av DLC samt uppdateringar, bli ett Minecraft fast med Lego istället. Bra koncept men mycket måste bli bättre för att jag ska ge det ett högt betyg.

• Mycket att upptäcka
  • Oerhört charmigt överlag

• Går alldeles för långsamt innan det roliga kommer