Lara Croft bevisar att uppföljare inte håller måttet

Sponsrad artikel

Böcker, filmer och TV-spel får ofta uppföljare. Utöver att exempelvis en film ger upphov till ännu en film vill även andra branscher ta del av framgången och rida på populariteten från originalberättelsen. Men allt för ofta blir det uppföljare som inte håller samma kvalité. Detta inte minst när man byter ”plattform”. Det visar inte minst Lara Croft som setts gestaltats i fler branscher än bara inom Tv-spelsbranschen.

lara-spons-img1

När en bok blir ”bestseller” tar det inte lång tid förrän filmbolagen visar sitt intresse och vill göra en filmatisering av berättelsen. De vill rida på framgångarna och därmed få en stor del av de som läst boken att även se filmen. Inte minst eftersom boken skapat en stor del av marknadsföringen som filmen sedan är behov av. Däremot är det inte alltid som recensenterna är lika förtjusta i filmen som boken. Allt handlar om producenterna lyckas fånga ”den röda tråden” och känslan på rätt sätt.

Samma fenomen går att se inom spelindustrin. De spel som blir succéer kommer nästan alltid i någon slags uppföljare. Spelföretagen rider på framgången och kan sälja mer spel på liknande koncept. Även här kan recensionerna skilja sig rejält. I vissa fall blir första spelet höjt till skyarna men förväntningarna blir för höga när sedan uppföljaren kommer.

Lara borde få stanna hos TV-spelen

År 1996 lanserades första spelet i spelserien ”Tomb Raider”. Sedan dess har det blivit flera uppföljare och senast ”Rise of The Tomb Raider” år 2015.

På grund av stor popularitet har även andra branscher sneglat på superhjälten och gjort egna tolkningar. År 2001 kom filmen ”Lara Croft – Tomb Raider” och år 2003 ”Lara Croft Tomb Raider – The Cradle of Life”. Även inom casinovärlden har Lara fått vara med på ett hörn. Detta i casinospelet med samma namn som senaste TV-spelet.

Men det är tydligt att vissa berättelser och superhjältar borde få hålla sig kvar inom vissa branscher. Ser man på recensionerna visas detta tydligt.

SvD skriver, om den senaste filmen, en recension med titeln ”Lara Crofts värsta fiende är själva filmen”. En titel som även återspeglar sig i recensionens betyg på en tvåa. Orsaken är att filmen inte har någon tydlig drivande handling. Det är som recensenten skriver att filmen är ”en oändlig räcka actionscener staplade på varandra med ett absolut minimum av berättelse som murbruk däremellan.”

Samma inriktning kan ses inom speluppföljaren ”Tomb Raider 2” (videoslots) som är utvecklat av QuickFire. Den har sammanlagt fått 1102 röster och ett genomsnittligt betyg på 3 av 5 av spelare hos MrGreen. Samtidigt kan sägas att inget annat spel hos casinojätten får mer än 3,5 i betyg när det handlar om spel som är inspirerade av TV-spel eller filmer. En tydlig vink om att det kanske är svårt att få fram samma spelkänsla i en helt annan uttrycksform.

Bra recension på TV-spelet

lara-spons-img2

Ett riktigt bra TV-spel bygger sin handling kring den plattform där den presenteras. Det är nog där som det stora problemet sitter med att låta superhjältarna ta nya skepnader i allt från filmer, tryckta serier och casinospel. Den känsla som spelutvecklarna lyckats förmedla i spelet är svårt att överföra på andra ”plattformar”.

Nu ska det sägas att det senaste spelet i spelserien ”Rise of the Tomb Raider” inte heller får odelat positiv kritik av oss. För en viss förskjutning har skett där spelutvecklarna allt mer lägger fokus på individen istället för handlingen. Men fortfarande har handlingen så pass mycket makt över spelidén att spelet får bra betyg.

I vår recension skriver vi exempelvis att en ”mytomspunnen hjältinna reduceras till en själlös mördarmaskin utan tydlig riktning”.

Man har helt enkelt satt ”spelarens självkänsla framför möjligheten att berätta en trovärdig och relaterande historia som är fantastiskt istället för godkänd”.

Men även om det går att framföra en viss kritik mot spelets utveckling så måste det understrykas att det var en höstens stora spelupplevelser när spelet släpptes. Till absolut största del handlar det om att man berättar en mycket bra historia som presenteras i en magnifik miljö.

I februari fick spelet pris för ”Bäst Manus” och detta som en solklar vinnare. Manuset har även fått pris i 2015-års upplaga av ”Writers Guild Awards”. Detta då med motiveringen ”Outstanding Achievement in Videogame Writing”.

Därmed inte sagt att spelet även har andra styrkor. Grafiken är väldigt snygg, miljöerna är vackra och detaljrikedomen imponerande. Men det är ändå som vi tidigare har skrivit ”spelet skulle inte vara nånting utan äventyret som man får vara med om”. Det är alltså historien som är spelets styrka. Det är den historien som saknas enligt Svd recension av filmen som nämnts ovan. En historia som inte är lätt att spegla på annat sätt än i ett Tv-spel.



Ska vi ens jämföra appen och päron

Att köra bil på riktigt och att köra bil i ett TV-spel är två helt olika saker. Att spela Tomb Raider mot att se på filmen är två helt olika saker. Det är upplevelser på helt olika nivåer och kanske inte bör ställas mot varandra.

En film/bok/casinospel/osv bör främst recenseras utifrån vad det är. Men genom att man tar inspiration från stora TV-spel/filmer kommer även recensenterna att se på likheter och olikheter mot originalet. Det är troligtvis orsaken att få av dessa uppföljare får speciellt bra betyg. Den som jämför äpplen och päron kommer aldrig kunna ge höga betyg på punkten att de ska vara lika. Men de kan smaka gott ändå.


**Sponsrad artikel**





Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord