Just Cause 3 Recension

Rico Rodriguez tar sig till hemtrakterna för att störta general Di Ravellos planer för världsherravälde med hjälp av sin barndomsvän Mario och Medicis invånare i Avalanche Studios senaste tillskott i serien som gör livet som frihetskämpe lite extra kul.

Medici är ett vackert landskap med miljöer som varier mellan gyllene stränder, pittoreska medelhavsinpirerade byar till mer industriella gruvmarker och alpina bergskedjor. Trots att skalan på kartan är ungefärlig till föregångaren Just cause 2 känns den mycket större på grund av grottsystem och variation i höjd över havsytan. När jag var några timmar in i spelet bestämde jag mig för att ta en paus från det allmänna kaoset och hittade en liten ö på det nedre vänstra hörnet av kartan så jag bestämde mig för att ta en båt dit. Resan tog femton minuter I 35 knyck. Ja, jag tog tiden. Det fanns inte så värst mycket att göra där när jag kom fram men resan dit var faktiskt rätt rogivande. Vattnet är fantastiskt fint och det är en rätt mäktig känsla av att faktiskt se den där lilla kullen på horisonten växa och växa. Det enda negativa jag kan komma på från den lilla avvikaren var att bristen på musik gjorde motorljudet från båten smått irriterande den sista sträckan. Men det fick mig att få en större inblick på skalan av spelvärlden och man kommer minst sagt inte att bli besviken. Just cause 3 lyckas också med att presentera vad spelet har att erbjuda I en resonligt tempo. De första två-tre timmarna kommer att ha dig i storyns grepp för att sedan låta dig ta en paus från filmsekvenserna och presentationen av medkaraktärer för att låta dig upptäcka i din egen takt.

jc3-review-img1

Det finns mycket saker att göra utanför storyn som till exempel klara av utmaningar av olika discipliner för att låsa upp uppgraderingar. Vill du t.ex. bli något vassare med din wingsuit? Då kan du precisionsflyga genom ringar och samtidigt kanske ta rekordet från någon annan som precis innan dig kämpat och kämpat med den där perfekta linjen för att nå full pott på den utmaningens leaderboard. Det finns åtta discipliner som varierar från handeldvapen till explosiva vapen och landfordon till flygplan och när du klarar av en utmaning får du upp till fem gears vilka du använder för att låsa upp en uppgradering, eller mod till respektive disciplin och till en början räcker det med två-tre stycken men till slut kommer du att behöva få alla fem gears I ett antal utmaningar av samma disciplin för att kunna öppna en ny mod. Har du sett en helikopter använda en nitro boost förr? Eller en bil hoppa två meter upp I luften utan en ramp? Det kan faktiskt komma till nytta mer än man tror. Ännu något nytt i serien är att de denna gången skippat valuta och nu använder sig av en beacon för dig att kasta ut för få att få ett fordon och vapen skickat till dig när det behövs, något som får spelet att avvika mer från spel i samma stil och bara känns mer effektivt överlag.

jc3-review-img2

Just Cause 3 har fortfarande en del irritationsmoment som känns igen från tidigare titlar. Grappling hooken, om än förbättrad med nya finesser har fortfarande en tendens att inte känna igen fästbara ytor förrän dem är rätt framför dig. Detta inträffar nästan med all säkerhet runt klippväggar och geometriskt tätpackade ytor som de lite mindre byarna runtomkring. Vid många tillfällen kan man upptäcka sig ha problem med att få lås på en vägg femtio meter framför sig när man precis innan kunnat låsa fast sig på en vägg hundra meter bort utan problem. Och det blir irriterande till slut när man försöker komma undan stridens hetta. Ett annat irritationsmoment är bilarnas kontroll. Med tangentbord är det alltid frustrerande att köra bil. Det känns som att de sitter cementerade på asfalten och minsta inbromsning ger antingen tvärstopp och får dig att ta en 40 gradig kurva som en 80-åring som glömt handbromsen i eller ger en U-sväng som heter duga. Med handkontroll är det aningen lättare men det känns fortfarande för olikt andra spel I samma genre och skapar bara en onödig inlärningsprocess som man helst vill slippa. Vad är det för vits egentligen att köra bli när du smidigt kan ta dig fram med en wingsuit? En annan nackdel är spelets ständiga onlineuppkoppling som egentligen inte skulle vara ett problem värt att nämnas om man kunde välja ett offlineläge men tyvärr kan man inte det förutom när man förlorar koppling mot servern. Då avbryts du abrupt av en grå ruta som frågar ifall du vill försöka återkoppla eller gå offline och ja, det är ju fantastiskt bra att du kan välja att gå offline. Problemet är dock att så fort du trycker upp kartan så kommer spelet automatiskt att försöka gå online igen vilket förstör tempot helt och hållet.

jc3-review-img3

Jag är just nu i skrivande ögonblick ca 25 timmar in i spelet och förutom skavankerna så är jag fullkomligt ivrig att fortsätta mitt äventyr och avsluta storyn som erbjuder som tidigare nämnt ett väldigt bra tempo som inte utmattar dig och får dig att känna dig som att du just satt dig ner för att genomlida ett Michael bay-maraton. Ricos barndomsvän Mario erbjuder en riktigt underhållande comic-relief till Ricos mer lugna utstrålning och uppdragen erbjuder hittills tillräckligt med variation för att du fortfarande ska känna dig manad att ta avvikare för att spränga mer skit, för det är praktiskt taget vad spelet går ut på; spräng skit, sätt folket fritt.

Under de här 25 timmarna har jag surfat på ett flygplan, stått upp emot flertalet dussin stridsvagnar, dragit in helikoptrar I statyer, anammat min inre flygande ekorre och helt enkelt haft jävligt kul. Just Cause 3 är bara mer av det fantastiska kaos som serien erbjudit innan I den absolut snyggaste förpackningen hittills och är du ett fan av serien och/eller inte ser problemen som nämnts som avgörande så kommer du ha kul i många många timmar framöver.