Intervju med David Westerlund

Mannen bakom de succéartade konserterna där musik från tv-spel blandas med klassiska instrument, där varje ackompanjemang framförs på ett både högklassiskt och medryckande sätt har stora saker på gång, i och med sin kommande konsert. PowerGamer bjöds på en intervju med David Westerlund, där han delar med sig av sina tankar och idéer.

Castlevania – The Concert, är namnet på Davids senaste projekt. Likt namnet antyder så kommer gästerna att bjudas på en helkväll med musik ur en av tidernas mest omtyckta spelserie. Då de tidigare konserterna anordnade av David var fullträffar är förväntningarna på topp och det var med stor iver som jag fyrade av mina frågor.

Du har ju redan genomfört en liknande projekt, FF On Tour – Piano &
Vocal Collections, som blev en stor succé! Hur gick tankegångarna efter
denna otroliga prestation fram till det att Du bestämde dig för att satsa
på detta nya musikprojekt – och varför just Castlevania?

Efter den första FINAL FANTASY-konserten som jag arrangerade på Kungl.
Musikhögskolan den 27 Mars i år så var vi ett gäng som ville fortsätta med
konceptet, dels för att det blev så väl mottaget av fansen, men främst för
att det fanns så mycket mer musik vi ville spela men inte hann med i den
första konserten. Efter turnén kände jag att jag ville jobba i större
skala och ta mig an en TV-spelsserie vars musik jag alltid älskat,
nämligen CASTLEVANIA. Jag och många andra har väntat flera år på att någon
ska sätta upp denna konsert, men det är ingen som orkat, troligtvis för
att det inte finns några noter eller arrangemang till spelen…men det råkar
vara en av våra styrkor, eftersom vi är gamers är vi redan välbekanta med
musiken, så vi sitter helt enkelt och skriver ut alla orkester och
band-arrangemang själva. Detta arbete är extremt tidskrävande, men det
känns definitivt värt det för att kunna göra en världspremiär av detta
slag och se till att låtvalen och arrangemangen utförs på rätt sätt,
nämligen av fans för fans!

Förväntingarna är otroligt höga inför konserten, inte endast på grund
av den tidigare succén, utan även för att Michiru Yamane, kompositören bakom musiken till Symphony of the Night, själv kommer att närvara! Hur gick du tillväga för att genomföra planeringen av detta?

Bland det första jag gjorde när vi bestämt oss för att sätta upp denna
konsert var att kontakta Yamane-san (Michiru) i Japan för att fråga om hon
ville komma hit och vara med på konserten, och eftersom jag redan visste
hur säker hon är på piano frågade jag också om hon kände för vara med på
scen och spela några låtar, vilket hon gjorde, till vår stora ära. Vi har
redan spikat många nya låtar och arrangemang till konserten, jag vill inte
avslöja för mycket, men räkna med en set-list som innehåller seriens allra
bästa, samt många överraskningar!

Det är bevisat om och om igen att kombinationen klassiska
musikinstrument och nutida tv-spelsmusik smälter samman på ett sätt som
uppskattas av människor världen över – Vad är dina egna tankar på detta
koncept och vad fick dig att vilja kombinera dina musikaliska färdigheter
med ditt tv-spelintresse?

Jag brukade sitta och ta ut TV-spelslåtar på piano när jag var liten, från
t.ex. Castlevania, Mega man, Zelda, mfl och det gav mig en god start som
pianist. Pianot är ett brett och tidlöst intrument, nästan all musik går
att reducera och arrangera för piano, och i den avskalnings-processen
anser jag ofta att man finner en kompositions sanna värde. Många TV-spels
tonsättare skriver dessutom musik med riktiga instrument i åtanke, bl.a.
Michiru Yamane och Nobuo Uematsu, vilket jag tror bidragit till att förra
in musiken i konserthus världen över.

Även om konceptet som dina konserter bygger på finner allt mer intresse
bland tv-spels -och musikfans så är det fortfarande något som kan ses som
en smula kontroversiellt. Trots detta så tycks varje konsert bli en succé
– varför tror du att folk visar en sån otrolig uppskattning gentemot musik
ur tv-spel?

Icke-gamers kommer aldrig att förstå relationen vi har till dessa spel.
Ett rollspel som t.ex. Final Fantasy, som har en spellängd på ca 50
timmar, kan det ens jämföras med den bästa film eller pjäs en icke-gamer
någonsin sett, som kanske har en längd på max 3 timmar? Dessutom blir
upplevelsen bara starkare och starkare i ett rollspel ju längre man
kommer, så den tid och energi man investerar i storyn och karaktärerna och
de val man gör åt dem gör ju att det blir en del av sitt eget liv. Man har
en personlig koppling till spelen och musiken och när man sedan för höra
den i konsert så minns man inte bara scener ur spelen, utan även scener ur
sitt eget liv, vem man själv var på den tiden. Dessa musikaliska minnen
har vi kanske först fått ifrån spelen, men de har blivit VÅRA minnen!

Hur har processen fungerat i allmänhet, från kontakt med personer i
ansvar för konserthuset till ordnandet av både orkester och alla andra
inblandade faktorer. Hur går Du tillväga för att styra upp allt detta?

Lyckligtvis har jag ett väldigt gott samarbete med produktionsbolaget
Levande Musik Sverige som sköter mycket av det praktiska, medan jag främst
fokuserar på det musikaliska innehållet i konserten.

Om du själv som uppenbar tv-spelentusiast skulle utse din absoluta
favorit bland alla de otroliga melodier och låtar som tv-spel genom
tiderna har skänkt oss, vad skulle du då svara?

Detta var en svår fråga! Det finns ju så många…men ”Dancing Mad” från FFVI
är en personlig favorit, speciellt då mitt eget arrangemang, hehe. Men jag
kan lätt räkna upp över 100 låtar från andra spelserier som borde
framföras live nu på en gång! Men en sak i taget…

Vi är alla riktigt spända inför konserten. Finns det någonting du vill
skicka med oss medan vi väntar igenom de kalla månaderna till Februari?

Kolla på hemsidan WWW.CASTLEVANIACONCERT.COM då och då, vi har mycket
material som är på väg att läggas upp, bl.a ett reportage om konsertens
förarbete. Sen kommer det ju förstås läggas upp fler och fler videoklipp
när vi börjat repa ordentligt med orkestern och bandet.

Precis som David så uppmanar vi alla de som är intresserade av att se Castlevanias odödliga tongångar tolkas på ett otroligt sätt att besöka hemsidan för att införskaffa sina biljetter, läsa upp sig på allt det man kan förvänta sig av konserten samt följa processen bland de medverkande inför stunden då ridån går upp för en underbar blandning av musik och tv-spel.

Vi på Powergamer vill skänka ett stort tack till David som visade stor entusiasm när han svarade på våra frågor, samt önska honom all lycka inför konserten. Vi ses i konserthuset I Stockholm den 19de Februari!

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord