Intervju med Christian Witte – Inför TERA Online

Den nuvarande generationens tv-spel fullkomligt sprudlar av Massive Multiplayer Online Role-Playing Games. När det börjar finnas lika många spel som genrens namn är långt så blir det allt svårare att se skillnad på dem och än mer hålla reda på vilka de är. Just därför passar det utmärkt att PowerGamer fick sitta ner och prata med en man som hade mycket att berätta om ett av dessa spel som under början av nästa år kommer att kunna förändra genren som vi känner till den.

När vi närmar oss slutet av ett spelår och början av ett annat är det svårt att hålla sig ifrån spänningen att blicka framåt. TERA Online, en MMORPG-genrens moderna ambassadörer har planerad release under början av nästa år och tillsammans med Christian Witte, Frogster-anställd och community manager för TERA i Europa, har vi suttit ned och pratat om vad för makalös historia det är vi har att vänta oss.

1. Genom TERA erbjuds spelaren att djupdyka in i den massiva värld som MMORPG-genren är. Hur har spelets utveckling fortskridit, har ni stött på några särskilda gropar?

TERA erbjuder ett action-baserat stridssystem som utnyttjar ett manuellt sikte. På grund av detta har otroligt mycket arbete lagts ner på nätverkskodningen – allt för att se till att TERA blir en upplevelse utan lagg. Utvecklarna har tagit fram en grov modifikation av Unreal Engine 3-motorn och designat den till att uppfylla kraven för ett MMORPG. Under utvecklingsprocessen var även kollisionsdetektionen ett stort steg. TERA har nu utvecklats under ett antal år och alla involverade företag vill försäkra sig om att spelet blir till ett förstklassigt MMORPG som vänder sig till olika publiker – inte bara din typiska online-spelare, utan fans av action-spel också.

2. Den nutida MMORPG-publiken är en väldigt kräsen skara spelare. Hur planerar ni att skapa egen mark för TERA att stå på mitt ibland så många andra uppmärksammade titlar?

Det här är verkligen en bra fråga som inte är särskilt lätt att svara på. Först och främst, vem som helst som har sett en trailer eller faktiskt sett TERA i aktion har troligen uppmärksammat spelets otroligt imponerande grafiska detaljer, men också spelets fantastiska draw distance. Spelare kommer att kunna se landmärken och objekt långt borta i horisonten som de inte bara kan beskåda utan faktiskt ta sig till, då allting som du ser i spelet är någonting som du faktiskt kan nå. En annan viktig punkt är sättet som strider utspelar sig i TERA.

Vanligtvis inom ett MMORPG så får spelarna flytta musen, klicka på en fiende och använda sig av nummerknapparna 1-9 tills striden är över. Detta är inte hur du kommer att uppleva strider i TERA, utan föreställ dig istället ett renodlat action-baserat system. Spelare kommer att behöva sikta med korshårssikte, egenhändigt undvika och blockera fientliga attacker och mycket mer som erbjuder mycket för RPG och MMO-spelare. Uppbackat av jättebra innehåll så som kollisionsdetektionen, ett stort utbud instanser, Player versus Player-innehåll, Guilder och ett enormt politiskt system så är vi övertygade om att TERA har mycket nytt att erbjuda spelarna.

3. Att döma av vad vi har sett så är miljöerna i spelet inspirerade av en klassisk fantasy-sättning, men samtidigt med tydligt futuristiska inslag. Fanns det någonting speciellt som hölls i åtanke under skapandet av omgivningarna?

Våra designers skred till verket med målet att skapa en värld med sitt eget utseende, känsla och identitet. En del av den skulpterande processen inkluderade sammansmältningen av futuristiska element med innehåll från sådant som RPG-spelare är mer vana vid. Jag gissar att introduktionen av de nya elementen i en klassiskt inspirerad värld skapade den unika värld som våra designers var ute efter. Till sist lyckades de skapa en djup värld med en enorm mångfald som innehåller en mängd uppseendeväckande moment som i slutändan kommer att bli erkänd som ”The TERA look” .

4. Stridssystemet är totalt olikt någonting som vi har sett i en MMORPG-titel. Finns det någonting mer som du kan avslöja kring detta?

Tänk dig att du har full kontroll i en strid – det är det actionbaserade stridssystemet i TERA. Du måste sikta, röra dig och undvika attacker helt själv, så alla drabbningar blir så mycket mer dynamiska. När du spelar i en grupp så kan laget organisera sig själva bättre eftersom att ni kan interagera snabbare än i andra MMORPG. Spelare kommer att stöta på en helt ny upplevelse. Som magiker krävs det att du manuellt siktar dina spells, det finns ingen målsökande funktion så striderna baserar sig på spelarnas skicklighet. Striderna i TERA kommer att vara en helt ny upplevelse.

5. Klassystemet i TERA ser ut att vara relativt standard i vad vi har kommit till att kunna förvänta oss av en MMORPG-titel. Kommer vi att kunna se ett klassiskt jobb-baserat system där vissa klasser är ämnade att vara tanks, vissa för att dela ut skada och andra för att hela eller kommer vi att bli introducerade för ett mer djupgående system för karaktärsutveckling?

Vår mening är att TERA erbjuder ett stort utbud av klasser och raser, inte bara de typiska ur fantasy-genren. Även fast vi har alver och människor så har vi samtidigt nya och unika raser som de små, söta och djurliknande Popori eller de jättliknande Amani och Baraka. Det kvittar ifall du vill spela en typisk människomagiker eller något helt nytt som att spela en Amani Lancer. Spelupplevelsen kommer att vara helt ny med denna nya tank-klass, inte bara på grund av en ny ras eller den nya klassens utrustning i form av en stor lans och en enorm sköld, utan också baserat på det nya systemet för kollisionsdetektion och TERA:s andra för sann actionbaserat spelande.

Spelare kommer även att kunna svara på ankommande äventyr med hjälp av det nya Crystal-systemet. Vapen och rustningar i TERA besitter ett visst antal crystal slots. Crystal förbättrar inte bara en karaktärs attribut, utan kan även fungera på speciella sätt. Exempelvis fungerar vissa kristaller bara mot stora fiender, något som kan skänka spelaren ett viktigt övertag i en bosstrid, medan samma kristall skulle vara helt värdelös mot en vanlig fiende.

6. Vad är TERA:s tolkning av PVP? (Player versus Player)

TERA kommer att innehålla ett klassiskt duell-system: vem som helst, var som helst. Det kommer även att finnas särskilda stridsfält för både små- och storskaliga strider och även stridsfält med speciella mål att uppfylla mitt i stridens hetta. Utöver detta kommer det att finnas en arena där guilds kan tampas mot varandra. Spelare kommer även att kunna ägna sig åt vadslagning, där bud läggs på vilken sida man tror kommer att stå segrande vid stridens slut. Jag kan inte avslöja så mycket mer ännu, men vi kommer att kunna dela med oss av mer spännande PVP-detaljer inom en snar framtid.

7. Det råder en generell tvist gällande solo kontra gruppbaserat innehåll inom MMORPG-genren. Hur planerar ni att balansera ut denna känsliga men ofta avgörande faktor?

TERA kommer att vara fyllt med innehåll, både för de som väljer att själva jobba sig fram till den slutgiltiga nivån 60 och de som hellre spelar i en full grupp av fem. Vi erbjuder quests och jaktmarker både för ensamma spelare och för grupper, vi har också grupp-quests och ett flertal instanser och borghålor redo. Även om spelare har möjligheten att nå maxlevel själva så blir upplevelsen mer utmanade och rolig om du grupperar dig med andra, då en ensam spelare går miste om många quests. Ett MMO handlar alltid om samhället runt omkring dig och spelarna du interagerar med. Innehållet mot slutet av spelet är även det fyllt med möjligheter för båda typer av spelare.

Om du tilltalas av jakten på högkvalitativ utrustning så kan du ge dig ut och jaga bossmonster i den öppna spelvärlden, eller ansluta dig till en grupp eller en guild och uppleva farorna av spelets instanser och endgame-områden. Det politiska systemet och PVP kommer även att spela en stor roll för spelare som har nått level-taket. Vårt mål är att tillfredsställa både de som vill spela själva och de som vill gruppera sig med andra. Vi vill inte tvinga varje spelare att ansluta sig till en grupp, men vi anser att det förbättrar spelupplevelsen och den sociala upplevelsen.

8. Till sist, vad för sorts övergripande innehåll kan vi, både erfarna och oerfarna MMORPG-spelare, förvänta oss av TERA? Vad har ni för mål att uppfylla i och med spelets lansering?

Vägen till den sista leveln i TERA kommer att vara en tidigare osedd resa, mycket på grund av det nya stridssystemet och dess kollisionsdetektion. Det är ett helt nytt sätt att spela ett MMORPG på, då du alltid måste sikta, förflytta dig och undvika dina fienders attacker. Även om du spelar som en priest så måste du ständigt hålla dig i rörelse och manuellt sikta in dina helande magier.

Vid lansering kommer TERA att innehålla över 20 instanser, en gigantisk värld med en superb handling som bakgrund, och cut-scenes som komplimenterar spelet. Med PVP, Guild-system och det stora politiska systemet så ser vi också till att det alltid finns mycket att göra även efter att level-taket på 60 har nåtts. Om du vill se dig själv som ledare för en specifik region för en viss tid så är det någonting du kommer att behöva jobba hårt för och införskaffa dig spelarnas tillit. Likaså kommer din guild att behöva lägga ner tid och resurser om ni vill att ert högkvarter ska bli visuellt presenterat i någon av de enorma huvudstäderna för alla att se.

I slutändan så erbjuder TERA något för nästintill alla speltyper. Det spelar ingen roll om du är en typisk RPG-spelare eller en anhängare av mer action-baserade spel, om du vill strida dig fram genom världen som en ensamvarg eller om du vill möta farorna tillsammans med vänner. Vårt mål är att förse en mångfald av innehåll och möjligheter för alla olika typer av spelare, så att TERA ska passa både action-spelaren och ett fan av klassiska MMO och RPG.

Med de orden avslutades intervjun kring ett spel som enligt påståenden kommer att förändra hur vi upplever en interaktiv onlinevärld. PowerGamer vill hjärtligen tacka Christian Witte och hans kollegor på Frogster, samt Derek Reeve som såg till att denna intervjun blev möjlig. PowerGamer kommer utan tvekan att hålla er uppdaterade på allt som sker under TERA:s färdigställande, så håll ögonen öppna!

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord