International Superstar Soccer

Innan Konami blev etablerade med Pro Evolution Soccer hade de redan på 1990-talet gjort sig kända för sina högkvalitativa fotbollsspel med International Superstar Soccer. Trots att EA Sports hade övertaget på hockeyn tillhörde inte FIFA deras allra bästa spelserie men hade redan då licenserna. Visserligen var Sensible Soccer känt i början av 1990-talet men under mitten kom både den och FIFA att bli omsprungna av ISS. När de släppte sitt fotbollsspel ut på marknaden 1995 blev ISS en omedelbar succé.

Licenserna för ligorna eller landslagen kunde inte Konami skaffa vilket fick de att koncentrera sig på landslagen. Svenska landslaget kunde bestå av spelarna målvakten Svensson, utespelarna Nilsson, Magnus, Thorn, Stenmark, Borg, Isaksson, Jansson och många fler det vill säga vanliga svenska efternamn. Med hjälp av grafiken kunde utvecklarna hos Konami skapa betydligt mer detaljerade spelare än FIFA på den tiden och Thomas Brolin kunde man känna igen tack vare frisyren från VM i Italien 1990 samt positionen han spelade på. På det sättet kunde Valderrama, Jürgen Klinsmann och Batistuta bli igenkända där frisyrerna hjälpte mycket. Kameran var placerad som den är på dagens fotbollsspel, från sidan istället för som i FIFA snett eller Sensible Soccer som använde den klassiska kameran med vyn uppifrån.

SNES-kontrollen hade även den sina fördelar med flera knappar eftersom det fick springa, passa, skjuta på mål eller långskott samt byta den spelare som styrdes. Samtidigt var ISS lätt att lära sig men betydligt svårare att bemästra beroende på vem man mötte, antingen spelets AI eller någon mänsklig motståndare. Dribbling var inte möjligt vilket ställde krav på bra passningsspel för att ta sig förbi motståndarna och att skjuta från distans var inte alltid möjligt. Emellertid upptäckte jag en bugg som gjorde att långskott från ett visst område var möjligt och med rätt tajming gick i stort sett alla skott in.

Andra buggar som dök var bollen som ibland fastnade på ribban med resultat att spelarna rörde sig som om de försvarade sina positioner utan att något hände egentligen. Klockan tickade på som om det pågick en vanlig match och de gånger det hände kunde bollen nickas bort men självmål skedde ibland. Vissa bollar kunde ibland ta sig igenom nätet, som om de vore stenhårda och roligast av alla buggar var att en enskild spelare som kunde göra sina rörelser så fort att det framkallade en hel del skratt.

Utanför planen gick det att byta ut spelare ur form och välja hur anfallet, mittfältet och försvaret skulle spela offensivt eller defensivt. Av någon anledning hade Konami bestämt sig för att låsa formationerna vilket var spelets stora minus samt att någon målvaktsreserv. En målvakt ur form kunde inte bytas ut vilket det gick med utespelarna. Spelarna hade inga fasta situationer och reserverna kunde bytas ut mot vilka andra spelare som helst. Helt klart var det väldigt frustrerande att inte kunna välja formationer som passade en och målvakter ur form kunde ställa till med problem ifall man spelade turnering med tanke på att de kunde avgöra matcherna till motståndarnas favör.

Ett mycket uppskattat inslag i International Superstar Soccer var utan tvekan scenarios där det fanns åtta stycken att välja mellan. Samtliga föreställde olika matchsituationer där den överlägset svåraste handlade om att vända ett underläge på 1-0 till motståndarna samtidigt som de hade tilldelats en hörna och det på tilläggstid vilket tog väldigt många matcher att klara av. För de som inte ville spela scenarios fanns det ett vanligt turneringsläge som i stort var ett VM med gruppspel och slutspel med målet att vinna hela mästerskapet. Något som skulle ta oerhört mycket tid att klara av var World Series som egentligen var ligaspel bara att man mötte alla landslag. Eftersom det inte fanns plats för något sparande i ISS av någon anledning trots att Zelda – A Link to the Past gav en möjlighet att spara fick vi förlita oss på oerhört långa korsord där det var svårt att se skillnaden på ett stort O och på siffran noll. Många turneringar eller World Series gick man miste om på grund av felaktiga lösenords hade skrivits in.

Trots buggar, lite valmöjligheter när det gäller den taktiska biten och långa lösenord fanns det inget bättre fotbollsspel på Mega Drive eller Super Nintendo. Trots att FIFA hade licenserna var EA Sports inte ens i närheten av sina rivaler när det gäller gameplay och väldigt många roliga matcher spelades mot kompisar. Från mitten av 1990-talet var Konami kungen av fotbollsspelen och med International Superstar Soccer fick EA Sports se sig slagna under 16-bitarseran.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord