International Superstar Soccer Deluxe

Nästan omedelbart efter att International Superstar Soccer hade släppts var Konami väldigt snabba med en uppföljare, bara några månader efter releasen av ISS kom Deluxe i november 1995. Trots succé led det första ISS av buggar och konstiga beslut som stördes gameplay. Konami kom med förbättringar vilket resulterade i International Superstar Soccer Deluxe och var unikt inte bara för att det var först med att ha en kommentator i ett fotbollsspel på SNES. Möjligheten fanns för fotbollsfans att spela multiplayer med kompisar med fyra kontroller.

Trots succé hade ISS problem med buggar samt märkliga beslut som tagits av Konami, något som skapade problem. För det första var antalet reserver begränsade till fyra och råkade en målvakt ha usel form fanns det ingen målvaktsreserv som kunde bytas in. Alla lag hade sin låsta taktiker så spelade Sverige med 3-5-2 kunde den inte ändras till en som kanske passade bättre. Ett par buggar störde spelet på plan och vissa kunde utnyttjas för att göra mål från lägen där målvakten inte kunde rädda skotten. Dessutom var kontrollen inte perfekt och där fanns det helt klart tid för Konami att förbättra för att ge ännu bättre gameplay än föregångaren.

Med tilläggsnamnet ”Deluxe” utlovades en uppgradering av International Superstar Soccer. Hade man dessutom tillgång till en adapter för att koppla in fyra kontroller samtidigt kunde ISS Deluxe spelas tillsammans med kompisarna. Alternativen var många och roligast var helt klart 2vs2. Dessutom hade antal landslag utökats samtidigt som menyerna hade snyggats till rejält vilket förstärkte känslan av en uppgradering. Sedan gick det att välja i vilken form spelarna skulle befinna sig istället för att de slumpades fram. Även mindre detaljer som mönster på planen hade ökat och publikljudet var annorlunda beroende på vilken arena spelaren valde att spela på. Det allra största misstaget med föregående version av ISS ar de låsta formationerna som till denna upplaga hade åtgärdats. Det fanns en hel del att välja mellan och möjligheterna att skapa sin skräddarsydda taktik var väldigt avancerat.

Väl ute på planen hade grafiken putsats upp lite jämfört med ISS. Viktigaste av allt var nog höjningen av tempot som gjorde att matcherna blev än roligare att spela och kontrollen hade blivit ännu bättre. Att styra en spelare var lättare och dessutom kunde man göra en överstegsfint trots att det var långtifrån avancerat som i dagens fotbollsspel. Men som en liten och rolig detalj fungerade det faktiskt än att motståndaren blev lurad. För första gången fanns det en kommentator även om manuset var otroligt begränsat förmodligen på grund av tekniken som inte tillät mer. ”Great shot!” eller ”great save!” var några av de fraser som kommentatorn kunde säga och då var det riktigt häftigt även om man inte förstod att det handlade om en person som refererade en match. Komiskt blev det när vissa moment gick alldeles för snabbt för att kommentatorn ens skulle hänga med och kunde när det stod klart att en hörna skulle slås, säga ”great save!” när spelaren var på väg att ta hörnan. För på ISS hörde man en person säga ”corner kick” eller ”throw in”, ett sätt att visa hur mycket man använde tekniken så fort det blev hörna eller inkast.

Precis som med ISS fick vi stå ut med att Stenmark och Magnus representerade det svenska landslaget men det kompenserade Konami oss fotbollsfans rejält. Med International Superstar Soccer Deluxe hade ett bra fotbollsspel blivit ännu bättre och det var ingen tvekan om att Konami var kungen av fotbollsspelen på 16-bitarskonsolerna. Trots licenser hade inte EA Sports någon chans med sin FIFA-serie som led av tröga kontroller och usel gameplay, långt ifrån lika underhållande som ISS Deluxe.

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord