Inför Distant Worlds II

Just nu tycks hela tv-spelsvärlden kretsa kring det faktum att världens största elektronikmässa går av stapeln nästa vecka. I all uppståndelse kan det vara lätt att glömma att det samtidigt är någonting alldeles speciellt i görningen här på hemmaplan. Imorgon kväll blir nämligen konserthuset i Stockholm ännu en gång, ett mecka för tv-spelentusiaster världen över när tonerna från Final Fantasy fyller staden.

För ungefär två och ett halvt år sedan, närmare bestämt den fjärde December 2007, var det exakt tjugo år sedan det första Final Fantasy-spelet såg dagens ljus. På de tjugo passerade åren blev serien långt ifrån slutgiltig, utan har istället vuxit gränslöst i popularitet och omfång. Tjugo år senare hyllades även en serie av tv-spel som för evigt förändrade våran syn på tv-spel i stort, något som gjordes genom den enkla metoden musik. För den fjärde December 2007 ägde världspremiären av Distant Worlds: Music from Final Fantasy rum i konserthusets mäktiga salar i Stockholm och dess succé klargjordes av fans såväl som kritiker. Imorgon sker ett kärt återseende när Distant Worlds för andra gången återvänder med det omöjliga uppdraget att mätta världens fans med musik från Final Fantasy framfört i sin renaste form. Min dag spenderades i konserthuset, tillsammans med de två personer som har möjliggjort en otrolig resa inom nostalgi, passion och ren och skär glädje.

Regn, rusk och vatten i skorna kunde inte göra mycket för att hindra mig när jag stegade mig fram genom Stockholm, med konserthuset som mål. Väl där möter jag upp med David Meyer, chefsredaktör för CtrlAltElite.se, samt hans fotograf och kameraman. Tillsammans tar sig kvartetten in i byggnaden för att eventuellt göra oss klara för dagens första stopp. Fjorton minuter senare sitter vi i en intervju med Arnie Roth, världskänd dirigent, som även denna gång kommer att frambringa välkända toner med intet mycket mer än en viftning. Arnie är, trots sitt späckade schema och hårda arbete, otroligt tillmötesgående och svarar entusiastiskt på alla de frågor som David ställer och unisont suger vi i oss allt det han berättar om sina erfarenheter och sitt arbete med Distant Worlds samt de kungliga filharmonikerna som framför musiken. Det dröjer inte lång tid innan den självklara sanningen infinner sig hos mig; ingen har mer respekt för jobbet att tolka musiken ur spelen mer än Arnie själv. I samma stund börjar gåshuden infinna sig när jag fascinerat lyssnar på en man som utan några som helst svårigheter uttrycker allt det som hela Distant Worlds kommer till att handla om, något som alla närvarande under konserten kommer att uppleva.

En halvtimme kan gå alldeles för fort och innan jag vet ordet av så står jag upp och trycker Arnie Roths hand. Lika förväntansfulla som vi innan var ivriga, lämnar vi dirigenten och pustar ut. Med hundratals möjliga följdfrågor som aldrig hade kunnat hunnit bli ställda försöker vi insupa mötet som vi just har varit med om, dock är det någonting som kommer att få vänta. Ännu har vi ett möte kvar. Efter en kort tids väntan händer saker väldigt fort. Helt plötsligt infinner jag mig i ett enkelt inrett rum, där det är sällskapet som är det extraordinära. Framför mig sitter en liten man med ett mäktigt intryck. Hans namn är Nobuo Uematsu, en av världens mest respekterade kompositörer och mannen bakom majoriteten av de mästerverk som skall återskapas under Distant Worlds.

I stundens hetta kändes situationen nära inpå surrealistisk. Nobuo är, sin mäktiga närvaro till trots, ledigt klädd och otroligt avslappnad. Genom sin tolk delar kompositören med sig av allt det som har lett fram till Final Fantasy-musiken som under konserten kommer att tolkas på nytt medan vi fyra hänger på vartenda ord. Nobuo pratar om sin tid hos Square Enix, sitt arbete med att tonsätta spelen och sin egna syn på tv-spelmusik i stort. Vi kan inte göra annat än att fascineras av all den inspiration som flödar ur den entusiastiske japanska mannen som sitter framför oss.

Den tolfte juli 2010 återvänder musiken från Final Fantasy i all sin prakt, när Nobuo Uematsu och Arnie Roth tillsammans med de kungliga filharmonikerna kommer att skapa magi av musik. Först på tåget hem har intrycket av de stora männen jag delat min eftermiddag med börjat sjunka in och mina förväntningar på morgondagen är skyhöga. Imorgon kommer någonting utöver det vanliga att ske i Stockholm. Under en kväll, med tonerna från Final Fantasy, kommer den övriga världen att tystna.

Fotograf: Konrad Augustyniak

Skriv en kommentar

Glömt ditt lösenord